• Anonym (pantbrev)

mycket pantbrev..

hej.. vi ska köpa hus.. har letat länge och har lånelöfte på betydligt mer än huset vi hittat.
    Så kommer detta med pantbrev.. jag har aldrig riktigt fått kläm på det men vet att man måste ha det och finns det inte (vilket det tydligen ofta finns) så måste man ta ut sånna och det kostar ju också..

NU till frågan... huset vi har hittat kostar 845000 och det finns pantbrev på över en miljon..... är det bra eller dåligt?? Det BORDE väl vara bra för de andra husen vi har kollat på kostade tex 1.5 mille och hade pantbrev på 700000 och då fick vi ta ut fler och bekosta...

Är det någon skillnad på om det är ETT pantbrev eller flera (med vår situation i tanken då)`???

• Svar på tråden mycket pantbrev..
  • Anonym (pantbrev)
    Anonym skrev 2010-06-04 22:36:46 följande:
    Det är bra.
    för att??
  • Anonym

du slipper betala för nya när du ska låna pengar.

• Anonym (pantbrev)
    Anonym skrev 2010-06-04 22:55:11 följande:
    du slipper betala för nya när du ska låna pengar.
    jo men alltså det fattar jag... men är det bättre med fler pantbrev än ett? är det bra att det finns pantbrev på en betydligt högre summan än den man lånar? vinner man något på det?
  • Anonym (goodinamnam)

Det är bra med flera pantbrev, för om ni behöver låna i framtiden på huset så finns pantbrev med olika summor och då behöver ni inte teckna nya. Jätte enkelt men krångligt att förklara, i varje fall för mig just nu. *trött
    Ger ett exempel.
    Säg att det finns ett på 80.0000:-, ett på 100.000:- och två på 50.000:-.
    Ni belånar huset när ni köper det på pantbrevet på 800.000:- och 50.000:-.
    Efter ett par år vill ni låna 50.000:- till på huset, och då finns det ett pantbrev outnyttjat på den summan obelånat, och då slipper ni betala för det.

Blev det begripligt?

• Anonym (pantbrev)

hmm ja jag tror det..

blev glad att det fanns pantbrev överhuvudtaget för det stod inte i annonsen .. det brukar det ju göra och jag vet att man måste köpa om det inte finns och att det kostar 2% av köpeskilling plus avgifter.. så hon på banken frågade mig i dag när jag ringde o förnyade vårat lånelöfte.. och blev bara blank för jag trodde inte det fanns några..men mäklaren kom med goda nyheter då alltså hehe..

ja ja då blir man husägare snart då.. inte illa pinkat av ett fd socialfall med 150000 kr i skulder hos kronofogden  ha ha... snacka om att livet kan vända om man vill

• Anonym (goodinamnam)

Låter fantastiskt Har själv vandrat samma, eller åtminstone liknande väg, från lågavlönad och skuldsatt hos KF till husköp. Men mitt hus är såld med 250.000:- i vinst efter skatt. Nu är det sommarstuga som gäller istället.

• Anonym (pantbrev)
    Anonym (goodinamnam) skrev 2010-06-04 23:14:24 följande:
    Låter fantastiskt Har själv vandrat samma, eller åtminstone liknande väg, från lågavlönad och skuldsatt hos KF till husköp. Men mitt hus är såld med 250.000:- i vinst efter skatt. Nu är det sommarstuga som gäller istället.
    sommarstuga har jag redan... fick en på köpet närjag träffade sambon .. är jätteglad över att banken varit så positiva trots att min anmärkning ligger kvar i två år till.. de har dessutom räknat med mitt studiemedel i vår kalkyl, något bankerna över lag inte gör... och de har varit stöttande och försökt få till en hållbar kalkyl så vi kunde lånat ännu mer (hittade ett riktigt bra hus för 2 mille för ett tag sen men drog oss ur för det fortsatte klättra långt över) DETTA huset är ju betydligt billigare men bättre läge och bättre för oss..... och ingen annan är intresserad ha ha .. blir skitbra
Svar på tråden mycket pantbrev..