• Matillin

Någon som varit på santorini?

Jag har alltid vetat åka dit.
    Var inne och sökte sista minutenresor till prag rom eftersom vi ska åka iväg någonstans och fira 5 årig bröllopsdag och sen dök det upp en lika dyr resa till santorini i 4 dagar.
    6600 för fyra nätter, var lika dyrt att åka till rom och där fanns det bara kassa flygtider mitt i natten eller 7 h resor med mellanlandingar om priset skulle vara rimligt.
    Ospeciferat boende då.
    Men det borde inte finnas så många ruckel där eller?
    Jag måste betala resan imorgon senast, vad tror ni, santorini eller väl rätt romantiskt också? .-)
    Och sen hoppas jag att dom har några stränder eller nån pool man kan ligga och lapa sol i

• Svar på tråden Någon som varit på santorini?
  • Matillin

Ingen?
    Nu har jag bokat om resan dit så jag har till efm att betala.
    Måste kolla med svärmor och mina föräldrar om det är okej.
    Jag hade planerat 3 n borta men med den här resan blir det nästan 5 nätter då vi kommer hem sent på natten.
    Tänkte att dom kanske kunde dela upp barnen och ta halva tiden var?

• Boomtown

Jag har varit där för många år sedan. Stället är som gjort för romantik!! Allt går ut på det typ. Stolarna står ofta 2 och 2 ut mot stranden och på restaurangen. Otroligt mysigt. Jag såg inte direkt några ruckel där. Men jag såg heller inget lyxigt hotell, inte för att jag såg alla. Men det spelar väl inte så stor roll var ni får sova. Gå bara utanför dörren så är det mysigt. Sen kan ni hyra vespor att köra runt på ön. Då kan man hitta någon undanskymd badvik.

Vi bodde i Kamari. En resa till Oia är ett måste. Om ni inte bor där redan. Det är där alla turistbilder på alla vita byggnader och solnedgångar kommer ifrån. Sen såg jag Caldera, o my good. Det var fint och lyxigt. Jag googlade lite. Där fanns det pool med utsikt Solig

Santorini är väldigt litet så ni kommer att få ut mycket av resan även om ni åker dit bara ett par dagar. Får du reda på var du hamnar när du har betalat? Återkom gärna och berätta.

• Matillin

Tack för ditt svar.
    Nej det spelar inte så stor roll alls vart vi hamnar, men när man bokar helt ospecifierat så står det att man i värsta fall kan hamna på ett hotell utan toalett och dusch och på olika hotell
    Det känns inte så troligt att det händer då jag aldrig hört talas om det förut och själv rest ospecifeirat innan vi fick barn några gånger.
    Det skulle väl kanske vara om man reste till bulgarien eller dylikt förr för där och vissa ställen ska hotellstandarden vara urkass.
    Men bara man har en säng toalett och badrum så är jag nöjd, gärna en pool men då finns ju havet att bada i annars nu när det är sommar
    Jag tror inte får reda på vart vi hamnar förrens vi är på plats där nere så har det varit tidigare, men tänkte ringa resebolaget och säga att vi firar bröllopsdag så kanske dom är snälla och fixar ett någorlunda fint hotell, det kan ju funka ibland

• Boomtown

Jepp, Bulgarien har man varit med om ospecfierat. Ok hotell första veckan, sen utan förvarning så skulle man byta till en byggarbetarbarack. Fy f*an Men en arbetskompis till mig åker ofta ospecifierat och hon har haft turen att ofta hamna på lyxhotell, för de blir inte lika uppbokade. Håller tummarna för er.

Bra idé att ringa och säga att det är er bröllopsdag. Fråga om ni får välja/veta om vilken ort. Det går ju att kolla upp lite info. Lycka till!!

• Matillin
    Boomtown skrev 2010-06-05 10:46:27 följande:
    Jepp, Bulgarien har man varit med om ospecfierat. Ok hotell första veckan, sen utan förvarning så skulle man byta till en byggarbetarbarack. Fy f*an Men en arbetskompis till mig åker ofta ospecifierat och hon har haft turen att ofta hamna på lyxhotell, för de blir inte lika uppbokade. Håller tummarna för er.

Bra idé att ringa och säga att det är er bröllopsdag. Fråga om ni får välja/veta om vilken ort. Det går ju att kolla upp lite info. Lycka till!!
    Tänkte göra det på måndag morgon innan jag betalar.
    Bulgarien lät inte kul.
    Jag har också åkt dit ospecifierat och då hamnade vi på något riktigt risigt hotelle en bit utanför.
    En av tjejerna jag åkte med blev loppbiten i sängen, urk..
  • Boomtown

Jag blev också biten av loppor i sängen. Jesus vad det gjorde ont. Ett riktigt hästbett. Och så hade vi inneboende. Kackerlackor som vi fångade in och skrämde reseledaren med. Vi frågade om vi skulle lägga den i hans säng så skulle han få känna hur kul det skulle va. Vi var riktigt pissigt förbannade

• Deiia

Det beror helt på var på Santorini ni bor om det ska vara romantiskt.

Fira och Oia är väldigt fina och romantiska, dock dåligt med stränder där. Kamari och Perissa är i mitt tycke trista slitna turisorter som jag inte vill åka tillbaka till. Har aldrig sett så mycket kackerlackor någon annanstans som där för två år sedan. Det blir ett lotteri om ni åker ospecat.

Hoppas på det bästa för er i alla falll!
    Glöm inte att åka till Santo Wines för att titta på solnedgången! Bättre än i Oia.

• Boomtown

oj, det glömde jag att säga. Kamari har INTE bra stränder. Stora stenar överallt att ligga på. Ja, det kanske har blivit turistigt. Det var ju länge sedan jag var där.

• Matillin

Alla ställen är nog rätt turistiga så här års?
    Vi brukar sällan åka charter på sommaren just av den anledningen och att det är dyrare.
    Men nöden har ingen lag och nu firar vi ju 5 år som gifta så då får man kosta på sig lite.
    Och santorini känns mer lockande i hettan än en storstad i euoropa utan stränder och pooler i hettan.
    Vi kikade på herrgår i sverige men det blir i stort sett lika dyrt för några nätter

Har inte santorini generellt rätt dåliga stränder?

• Deiia
    Matillin skrev 2010-06-05 15:51:59 följande:
    Har inte santorini generellt rätt dåliga stränder?
    På västra sidan vid Fira och Oia är det väldigt brant så stränderna är svåråtkomliga.

På östra sidan där Kamari och Perissa ligger är det flackare. Stränderna är av svart lavargrus och dom blir väldigt varma i solen. Badskor ett måste. Vattnet är i alla fall kristallklart!
    Det jag inte gillade med Kamari/Perissa var alla beachbarer med högt musik, bananbåtar och tingeltangel. Intet genuint grekiskt.  Men en del gillar ju det

Visst kan man hitta charterorter som inte är uppbyggda enbart på turism (stranden - bargata-hotell). Om det finns en genuin by i grunden och lokalbefolkning som bor på orten så brukar det vara bättre.
    Men ska ni bara stanna några nätter och dessutom göra utflykter så kan det nog fungera.
  • Matillin

Jag störs inte så mycket av andra turister eller bananbåtar, det enda jag brukar irritera mig på är jobbiga påträngande försäljare.

Men grekerna burkar ju bete sig normalt där jämfört med vissa andra ställen i världen

Nu är resan betald, mamma betalade den från sitt konto så överföringen inte ska synas när mannen går in på vårat konto vilket han brukar göra en del.

Hon får pengar sen av mig när vi åker

Hoppas han blir glad över resmålet nu då och inte tycker att jag betalat för mycket för resan?

Det är ju trots allt våra pengar jag betalat med

Funderar på hur jag ska kunna hålla det hemligt så långt som möjligt.

När vi checkar in vårat bagage måste han ju stå med och visa pass och jag har inte lust att gå runt med honom med ögonbindel hela arlanda vistelsen tills vi kliver på planet

Dessutom ser han ju direkt vi kliver på planet vad resmålet är, så får nog nöja mig med att ha ögonbindel på honom när vi åker hemifrån till arlanda

• Deiia
    Matillin skrev 2010-06-06 15:49:31 följande:

Jag störs inte så mycket av andra turister eller bananbåtar, det enda jag brukar irritera mig på är jobbiga påträngande försäljare.

Men grekerna burkar ju bete sig normalt där jämfört med vissa andra ställen i världen

Där är många försäljare.............. . ca 3 minuter mellan varje! Vi tog tiden. Dom var däremot inte speciellt påträngande . Bara att inte titta på dom eller ruska lite på huvudet. Inga greker dock som gick på stranden och sålde saker.

Det blir inte lätt att hålla det hemligt för maken nu när du är så glad åt resan...............
    Hoppas ni får en bra resa!
  • Matillin
    Deiia skrev 2010-06-06 18:08:05 följande:
    Där är många försäljare.............. . ca 3 minuter mellan varje! Vi tog tiden. Dom var däremot inte speciellt påträngande . Bara att inte titta på dom eller ruska lite på huvudet. Inga greker dock som gick på stranden och sålde saker.

Det blir inte lätt att hålla det hemligt för maken nu när du är så glad åt resan...............
    Hoppas ni får en bra resa!
    Nej jag har redan hållt på att försäga mig
    Jo jag kan tänka mig att det finns mycket försäljare men så länge dom inte är påträngande tycker jag det är ok.
    Vissa länder sliter dom ju nästan i en så fort man passerar eller skaka hand typ "hello my friend" och allt vad dom kör med

Ja ja även om dom är jobbiga så överlever jag nog, ska bara njuuta av att vara barnfri några dagar och få lapa sol och bada i havet!!
    Ska bli underbart.
Svar på tråden Någon som varit på santorini?