• Bellis perennis

    För oss som älskar Israel

    Hej startar denna tråd för oss som älskar israel och vill kunna prata om detta ifred utan etik och moralm som lätt sker i de allmänna forumen. Så här kan vi hålla till

  • Svar på tråden För oss som älskar Israel
  • Kettu

    Här kommer en till.
    Har aldrig förstått mig på den här pro-arabisk hysteri.
    Judar hade bott där innan islam och araber  ens har funnits!
    Och det finns alltid sådana som är antisemitiska - både  i Europa och Mellanöstern och världen över alltså Skrattande
    Jag förstår judar som bara försöker (över)leva i fred efter måååånga år av förtryck.
    Så skit i Gaza-hysteri och alla hjärntvätta.
    Man måste våga ha sin egen åsikt. Bra att tråden skapats.Skål 

  • BillyX

    Jag är nyfiken på er, varför älskar man ett annat land än Sverige? Eller är ni därifrån?

  • Bellis perennis
    BillyX skrev 2010-06-06 18:29:02 följande:
    Jag är nyfiken på er, varför älskar man ett annat land än Sverige? Eller är ni därifrån?
    Man kan ju älska fler länder än sverige oavsett var man är ifrån
    Älskar även england där jag bott.
  • Free Spirit

    Holder med Bellis..

    Jeg har en flere venner som er USA "frelst"..så visst kan en elske et annet  land en sitt eget.
    Hvorfor Israel ikke skulle kunne komme under den kategorien kan jeg ikke helt forstå, da lande har mye historie og er et stete for tre store religioner.

  • KristenTjej84

    Här är en till som älskar Israel:)
    fast det visste ni säkert redan:P
    Min herre o frälsare Jesus är ju jude för evig tid( han kallas för The Lion of Judah), vi har judarna att tacka för mycket! inte ens bibeln skulle ha funnits utan dom.
     O tänk så mycket bra saker de har kommit med i medicinska världen, vacciner o allt möjligt.
    Och att 10 000 palestinier söker hjälp och får hjälp i Israeliska sjukhus, samt får mat och förnödenheter skickade från Israel varje dag, flera bilar...skriver svenska median om det? nej.. de låtsas hellre om att det regnar, tills Israel blir attackerade& försvarar sig och de får en anledning till att skapa en till hat kampanj mot Israel.*skakar på huvudet*

    Dom är ett speciellt folkslag, som gått igenom mycket förföljelser, och jag tror precis som alla bibel troende kristna att judarna ska alla en dag ta emot Jesus, som sin messias.
    Vissa har redan gjort det.

    ">



     

  • Bellis perennis
    KristenTjej84 skrev 2010-06-24 22:52:34 följande:
    Här är en till som älskar Israel:)
    fast det visste ni säkert redan:P
    Min herre o frälsare Jesus är ju jude för evig tid( han kallas för The Lion of Judah), vi har judarna att tacka för mycket! inte ens bibeln skulle ha funnits utan dom.
     O tänk så mycket bra saker de har kommit med i medicinska världen, vacciner o allt möjligt.
    Och att 10 000 palestinier söker hjälp och får hjälp i Israeliska sjukhus, samt får mat och förnödenheter skickade från Israel varje dag, flera bilar...skriver svenska median om det? nej.. de låtsas hellre om att det regnar, tills Israel blir attackerade& försvarar sig och de får en anledning till att skapa en till hat kampanj mot Israel.*skakar på huvudet*

    Dom är ett speciellt folkslag, som gått igenom mycket förföljelser, och jag tror precis som alla bibel troende kristna att judarna ska alla en dag ta emot Jesus, som sin messias.
    Vissa har redan gjort det.

    ">



     
    håller med, det är tragiskt att det är så. Verkar som att det är mer intressant att dra fram negativa saker än positiva.
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • BillyX
    Bellis perennis skrev 2010-06-09 09:42:37 följande:
    Man kan ju älska fler länder än sverige oavsett var man är ifrån
    Älskar även england där jag bott.
    Men då har du ju iaf bott där. VAD är det man älskar med ett annat land?
  • Bellis perennis
    BillyX skrev 2010-06-26 13:25:07 följande:
    Men då har du ju iaf bott där. VAD är det man älskar med ett annat land?
    finns massor man kan älska, naturen, kulturen, folket ect.
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Shirin85

    Israel är ett fint land, Jerusalem är en helig stad♥
    Även om jag inte gillar deras behandling av palestinier, och att de ockuperar områden som inte är deras, så har jag respekt för deras folk för de har varit utsatta för så mycket, de har rest sig ur askan och byggt ett vackert land med välstånd.

  • Delia
    Hej!
    Jag är otroligt nyfiken och har en fråga som jag skulle vilja att nån i detta inlägg kunde svara på.
    Jag har studerat Judendomen i flera år i en grupp som jag samarbetar med och vi har en fråga som vi inte kan få ett svar på. Så här lyder den:
    Är judar rasister??
    Förklarningen till den här (konstiga) fråga är att Gud gav hela Kaanas land JUST till Judar. Men varför det? Gud har skapat alla och allt, varför gillar han just judar mest.
    Min andra fråga lyder så här:
    Varför kan man inte konvertera till Judendomen? 
    Man har ju ingen chans att vara en bra människa om Judendomen är sann. Det är väl inte människornas fel att de födds inom fel religion och inte kan konvertera till "den rätta"  religionen... Så alla andra hamnar i helvetet om de inte föds judar. Helt ologiskt! Om er Gud finns så skulle han inte ha gjort så.
    Så om jag tycker att judendomen låter vettig och vill konvertera så kan jag inte men det finns gott om andra religioner som verkar vettigare...islam, kristendomen o.s.v. 
  • Zid

    Hej, klart du kan konvertera till judendom. Men du blir inte direkt uppmuntrad till det av religionen. Den utgår inte från att det är "bäst" att vara jude utan att du kan vara lika en lika god människa för gud ändå. Du får heller ingen särbehandling efter döden. Ibland jämförs det judiska folket med en förstfödd i en familj. Föräldrarna älskar alla barnen lika mycket men judarna är det första folk som trodde på en gud.


    Faktum är judendom talar mycket lite om efterlivet just för att vi inte vet nåt om det, mer än att vi lever vidare genom våra handlingar och våra barn. Konvertering är för de som verkligen vill bli judar, sen räknas de som lika judiska som de infödda om inte mer.


    Jag skulle inte kalla Israel rasistiskt men kanske med etnocentriskt än många andra länder. Men faktum är att nästan alla länder har en dominant folkgrupp (Sverige - Svenskar). Men i judendom sammanfaller folk och religion på ett sätt som det alltid gjorde på tiden religionen grundades, därför blir det lite annorlunda.


    Hoppas du inte tror att vi judar tror att vi är bättre än andra. Det finns så många exempel på knäppa judar att vi förstår att det inte är så ;)


     

Svar på tråden För oss som älskar Israel