• Anonym (SVAR)

Normal alkoholkonsumtion när man har barn.

Jag och min partner har en diskussion om alkohol. Jag undrar vad ni anser vara en normal konsumtion av alkohol när man har små barn?
    Min man tar gärna te x 3 öl på fredagskvällen och 3-4 öl på lördagskvällen och kan bli smått påverkad.
    Jag anser inte det vara ok av en familjepappa att dricka så pass mycket alkohol (genom mina ögon sett) när man har ansvar för barn. Ok för en öl eller två om man nu hävdar att man dricker för att öl är gott. Han anser att det skadar väl inte barnet om han dricker på kvällen när barnet sover.
    Jag tycker däremot att det inte är ok.
    Vad anser ni?
    Jag vet att vissa har nolltolernas av dricka när man har barn, medans andra har en annan syn, så jag vill ha olika svar. Och vill även veta varför ni tycker som ni gör.

Har valt att vara anonym då jag inte vill att det ska komma ut vem jag är , då det handlar om min partner oxå.

• Svar på tråden Normal alkoholkonsumtion när man har barn.
  • strojes

Tre fyra öl både fredag och lördag tycker jag är för mycket om det sker varje vecka. Men händer det ibland är det väl ok.
    Vi har inte någon direkt gräns. Ingen av oss dricker särskilt mycket annat än vid nått enskaka tillfälle om det är nått särskilt.
    Dela på en flaska vin när dottern har somnat kan vi göra. Någon gång ibland.
    Om vi någon gång vill dricka mer så gör vi det inte båda två.
    För det mesta är det folköl som gäller här hemma om vi vill ha nått utöver vatten till kvällsmaten.

• Dino78

Har svårt för att se varför man vill dricka alkohol hemma, men det är mest för att jag växt upp i ett alkoholisthem och förknippar det med missbruk. Sambon tar nån öl då och då, när han kolllar på fotboll. 1-2 st, och nåt glas vin nån gång då och då. Jag tycker det är ok, men skulle det bli två dagar i rad och varje vecka...nej, då är det för mycket.
    Sen tänker jag alltid att om något skulle hända och han är påverkad kan man inte köra
    nånstans...för jag har inget körkort. Men så kan man ju iofs inte tänka men jag gör det iaf!

• Jennie med ie

Tja, han har ju rätt i att det inte skadar barnet när det sover, men barn kan ju vakna ;)

Har man ansvar för barn bör man inte vara _berusad_ anser jag. Nu är ju du i o f s där och kan ta barnet men det är heller inte rätt att du ska ha det ansvaret alltid. Ni är ju 2 föräldrar. Och borde så vara även på natten.

Om man dricker för mycket eller ej hänger för mig inte främst på mängden utan på hur det påverkar. Vad drickandet får för konsekvenser. Och här får det uppenbarligen negativa konsekvenser och då är det nåt som inte är som det ska.

Vi dricker alkohol även när vi har ansvaret för vår son, det blir nog i snitt ett par gånger/vecka för oss båda. Men vi blir inte fulla, och blir någon måttligt berusad är det bara den ena av oss, den andre dricker inte så mycket att den känner av det.

• Good News

Jag tycker din man har rätt.

Men allt alkohoolbruk blir ju fel om det blir en vana och man "måste".

Men inte tusan måste man vara opåverkad bara för att man har barn.

• Emy

Jag tycker för det första inte att det finns något roligt i att dricka när barnen är hemma och för det andra tycker jag inte dom ska behöva se sånt. Även om man inte blir full på en öl känns hela grejen med alkohol och barn så fel.
    Vill karln ta en öl till nått sportgrejs så säger jag inget, nån öl ibland gör inget men.. äh jag vet inte riktigt, är för trött nu :P Men jag tycker bara att det inte passar ihop.
    Att vara berusad framför barnen skulle jag aldrig vara och skulle ge karln en omgång om han var det (inte för att han skulle det men rent teoretiskt).

• Troll20

Tycker det är en helt ok konsumtion din partner har. Jag dricker ett par glas vin (2 ibland 3) när barnen är här. Man måste även kunna visa barn ett sunt förhållningssätt gentemot alkohol. Nolltolerans tycker jag inte är ett sunt sätt att visa gentemot barnen (om man inte är helnykterist förstås). Utan att man kan ta ett par glas vis eller några öl till maten eller bara som sällskapsdryck tycker jag är helt ok

Däremot så har jag bekanta som blir fulla när barnen är med. Det tycker jag är helt fel gentemot barnen. Då kommer barnen att förknippa alkohol med något obhagligt. De barnen som ser sina föräldrar fulla har oerhört ansvarslösa föräldrar.

• Anonym (SVAR)

Tack för svar. Fler?

Jo, jag tycker det har blivit en vana då det är så varje helg och jag inte minns sist han hade en vecka utan alkohol.

Jennie, jag håller med om ansvar. Jag har sagt samma sak till honom men de har inte bitit.

Jag hade väl inte stört mig så mycket om han drack på helgerna som sagt om det någon gång kunde vara kanske 2 öl på en helg, utan det är alltid 6-7 öl varje helg

Själv kan jag oxå dricka 1-2 glas vin lör eller söndag eller kanske båda dagarna men inte så att det blir en vana att dricka en flaska vin varje helg.

Vi har alltid haft olika syn på alkohol, men nu har vi barn så jag tycker att man har ett annat ansvar nu.

• BabyToby

Jag tycker det är OK att ta ett par öl ibland fast barnen är hemma. Men om jag känner att jag vill festa väljer jag att skaffa barnvakt.
    Min sambo brukar dricka ett par folköl på helgen och det stör inte mig. Han gör som jag. Vill han dricka mer gör han det utanför hemmet.
    Nu är jag gravid och dricker naturligtvis inget...

• Anonym

Tycker absolut inte att det är ok m alkohol.

Var själv ute o partade mycket, el mycket o mycket, som vilken ung person som helst, o tyckte att det var helt ok.
    Men har ändrat mig. Har sett på mycket nära håll vad alkohol kan göra m folk...
    Fruktansvärda saker kan hända.

O då tänker ni "3-4 öl på en lördagkväll gör väl inget".
    Men för mig är det inte ok. Det räcker m att känna lukten...

Min sambo har varit alkoholist o hans föräldrar är fortfarande. O fast han kan kontrollera det nu, tycker han iaf, så vet man aldrig fr gång t gång.

Kommer tex ihåg när han skulle sätta vår då 8-månaders son i bilbarnstolen...
    El när 3-åringen kommer springande livrädd när sambon spyr på toaletten.

Nej, FY FAN för alkohol!

Visst är det gott, men se vad det gör m folk.

• Anonym (håller med)

Jag håller absolut med. Vi har samma diskussioner hemma. Jag tycker att man ska kunna köra och vara klar i huvudet när man tar hand om barn.

Svar på tråden Normal alkoholkonsumtion när man har barn.