• Gotte grisen

Resursskola??

Har en son som ev. ska börja på resursskola, finns det någon som har några erfarenheter om sådan skolform??

• Svar på tråden Resursskola??
  • MD77

Jag har jobbat på skoldaghem för barn mellan 10-13 och har erfarenhet av resursskola för yngre barn mellan 7-10, Det är tur att de finns, de gör ett otroligt jobb och många barn kan genom resursskolor få den tillvaro de behöver för att lyckas.

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • MD77

En resursskola har färre elever med fler vuxna för att skapa en så bra miljö och ge de bästa förutsättningarna för barnet. De har oftast också mer regelbunden kontakt med föräldrarna. Den resursskola jag har erfarenhet av har 5 elever per klass med 1 lärarre och 1 resurslärare, sammanlagt finns det 10 barn 2 lärare och 3 resurspedagoger på skolan. En resursskola jobbar oftast med något slags belöningssystem för att få bort oönskat beteende och på så sätt försöka få barnen motiverade. De tränar extra med social träning, då det oftast kan vara ett av de problemen som dessa barn har. Det finns tydliga regler och alla barn och vuxna är införstådda med vad som gäller. Detta kan vara svårt att utföra i en större klass då klassläraren ensam har ansvar för 25-30 elever, därför kan resursskola vara ett bra elternativ när man gjort allt man kan i den stora klassen. 

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Trollet Ludenben

Min son går i en resursklass men hela skolan är inte resurs. Hans klass har 6 elever och det är för barn med diagnos inom autismspektrat, högfungerande.. det är jättebra för honom.

Älskade ungar
  • AnnBrittS

Här där jag bor heter Särskolan Resursskola

• Fiatuss2

Hej!
    Min son går på en resursskola och kan inte säga annat att det är det bästa vi gjort och söka dit:):)
    Han jobbar helt själv med en lärare i tre lektionspass på 40 minuter tre dagar i veckan. Hans hemskola är rättså stökig och det klarar inte min son av, här får han lugn och ro och får dom kunskaperna han behöver!
    På sonens skola är det aldrig mer än fyra elever åt gången delat på fyra lärare, helt perfekt!!

Svar på tråden Resursskola??