Starta eget, hur mkt i lön?
Jag planerar att driva eget och undrar hur mycket man kan få ut i lön första året? Samt om man kan få starta-eget-bidrag samtidigt?
Jag planerar att driva eget och undrar hur mycket man kan få ut i lön första året? Samt om man kan få starta-eget-bidrag samtidigt?
Det beror helt på vilken ekonomi i företaget du har hur mkt du kan ta ut. Detta är väl också avhängligt bransch och lönsamhet i branschen. Jag tog ut lite extra samtidigt som mitt starta eget bidrag men då gick mitt företag bra från förata början och hade en omsättning på 6 miljoner. Lycka till.
Du kan ju inte räkna med att få någon jätte lön det första året.
Det beror ju på inom vad för yrke m.m du ska starta ett företag inom.
Starta eget bidrag är inte mycket heller om du nu skulle få det, om jag inte mins fel så är det väl 320 om dagen före skatt.
Starta något som du kan jobba med på deltid och jobba på annat ställe deltid så du har någon inkomst tills allt rullar igång ordentligt.
Som kennel krävs det massor av jobb, som du säkert vet.
Är du redan uppfödare?
för att kunna ta ut lön ur firman behöver du tjäna en viss summa.
Först räknar du ut kostnader för hundarna, löpande:
Mat
veterinär, vacc.
försäkringar
valpförsäkringar
utställningar
andra prov som du beroende på ras behöver göra.
höfter knän ögon tester mm på avelsdjuren.
resor över hela landet för att få meriter, även ibland utlandsresor.
Vill du sedan ha en heltidslön så vill du säkert ha ut 12 000kr i handen. då måte du tjäna 30 000 mer än kontnaderna för hundaren. Skatt och avgifter är resterande belopp.
Du måste ha stenkoll på utgifter och intäkter.
När du skriver att du kommer syssla med lite annat menar du då att du redan vet de andra sysslorna eller är det sånt du bara hoppas på?
Du bör ha jätte koll på ALLT du kommer ha som syssla, du skriver hundkennel, inte många idag som klarar av att leva på sin kennel. Att föda upp hundar är dyrt. Får man sen inga bra valpar så bör man ju ha en bra buffert att luta sig mot.
Många gör ju så att de startar en kennel i liten skala som en bisyssla medan de fortfarande har ett fast arbete på annat håll.
När jag tänker efter så känner jag inte många alls som lever på sin kennel om ens nån....
30 000 per månad om du vill ha ut 12 000 per månad
jag vill inte vara negativ men du har rätt det är mycket pengar.
Jag har haft:
Hunddagis med 30 hundar
kattpensionat med 18 boxar
kennel
kurser
omplaceringsverksamhet ------ Samtidigt!!!!
drivften tog alla pengar och jag fick en lön på 6000kr i handen varje månad.
Jag jobbade från 6-21 (men inte ensam).
Jag hade jätte skoj i 9 år sedan räckte det. Min familj har får lida massor av min arbetsnarkomani.
Det är jätte bra att den här utbildningen kommit till.
Det är ju så att hundarna som vill ha hunddagis inte oftast är den snällaste eller promenadevänligaste. I så fall hade grannen passat hunden eller morfar, typ.
Men har du ett jätte intresse så är det ett roligt slitigt jobb.
Jag startade 99 då var det inte så vanligt med dagis utan det fanns enbart ett i våran stad.
Jag sålde min del 2008.
För de flesta företag får man räkna med minst ett par-tre år innan företaget går med vinst. Dvs, var glad om du får ut någon lön över huvud taget det första året.
Starta-eget-bidrag kanske du kan få, det var i princip omöjligt ett tag, men det verkar ha lättat lite. Tänk dock på att söka NU för om det blir regeringsskifte så blir det nya regler, vilket innebär att arbetsförmedlingen inte kan göra något alls från valet till att alla regler är klara. Det kan ta några månader, så det är bättre att söka direkt för att slippa hamna i "glappet".