• Micalela

Slagit ut Röda Hund vaccin?

Är i full gång med behandlingar för att vi ska kunna bli gravida, och så i veckan kom ett enormt bakslag. Mina prover visar att jag inte har något imunförsvar mot röda hund. Nu "får" jag inte blir gravid på minst tre månader för jag måste ta vaccinet.

På min läkare lät det nästan som om jag skulle dö vilken dag som helst.
    Någon som har någon liknande erfarenhet av detta?

micalela.blogg.se

• Svar på tråden Slagit ut Röda Hund vaccin?
  • jagäraf

Jag hoppas att din läkare förklarade för dig varför? Barnet kan få svåra skador om mamman är gravid och får Rödahund och eftersom vaccinet gör att man får sjukdomen "fast bara lite grand" så finns ju risken att ev foster får dessa skador (bl a blindhet). Du kommer inte dö av sprutan, jag lovar!

• Morotskaka

Jag var också tvungen att ta rödahundvaccin innan jag fick börja med ivf.
    Barnet kan födas med olika handikapp och som jag af säger till exempel blindhet. Därför får man inte genomgå ivf förrän högst någon månad efter vaccinet.
    Även om du tog vaccinet när du var liten (såsom jag), så kan man behöva ta om det för blodprovet du gjorde testade om du var immun mot rubella (röda hund).

Förstår inte vad du fick det ifrån, att du skulle dö... :p Det är nog rätt ofarligt för dig, som sagt är det farorna för fostret som är viktigt. Risken för handikapp vid röda hund i början av graviditeten är mer än 50% (minns inte exakt siffrorna, minns bara att de var höga)

• Micalela

Jag trodde aldrig att jag skulle dock så lät min läkare som om det var ett under att jag levde fast jag jobbar på förskola och inte är imun.
    Hörde oxå om fosterskador, att det var 25% som fårnågon form av handikap om man tar vaccinet och blir gravid inom 3månader.

• hemljuvahem

Jag är gravid nu (v37).

De upptäckte på mig att jag inte var immun mot röda hund efter första eller andra blodprovet. Jag är såklart skraj eftersom bebisen kan bli blind om man bli sjuk.. på själva mamman behöver det inte ens märkas..
    Hur ska man liksom veta om man blir sjuk då?
    Som tur är så är röda hund ovanligt bland vuxna eftersom mer än 80% är vaccinerade i Sverige.. jag själv SKA eller borde vara det och undrar varför det inte bitit.

När jag har fött ska jag direkt få vaccin igen och sen får jag absolut inte bli gravid efter 3 månader.

Svar på tråden Slagit ut Röda Hund vaccin?