• Anonym (hmm)

Färg på sperman?

Funderade lite på en sak. Mitt ex sperma var alltid genomskinnlig, lite grumlig och ibland "gråaktig".. Medan min nya karls sperma är kritvit. Är bara lite nyfiken på hur detta kommer sig.. Beror det t ex på vad man ätit..? Kan speman ändra färg?
    Fick en konstig fundering på att det kunde ha med spermierna att göra, mitt ex hade dåliga sådana nämligen.. men det har jag nog svårt att tro att det skulle påverka färgen på sperman.. Nån som har koll på detta?

/Nyfiken

• Svar på tråden Färg på sperman?
  • Bridis

Kost kan säkert påverka endel, en annan del är nog helt enkelt genetik och sist men inte minst har vi tömning. En utlösning består inte enbart av spermier utan även sädesvätska. Tömmer man ofta och regelbundet är det inte alls lika mycket spermier som om man håller sig lite och det påverkar ju färg, konsistens och smak en del.

Ingen empirisk fakta bara mina erfarenheter.

• Anonym (hmm)
    Bridis skrev 2010-06-05 18:12:33 följande:
    Kost kan säkert påverka endel, en annan del är nog helt enkelt genetik och sist men inte minst har vi tömning. En utlösning består inte enbart av spermier utan även sädesvätska. Tömmer man ofta och regelbundet är det inte alls lika mycket spermier som om man håller sig lite och det påverkar ju färg, konsistens och smak en del.

Ingen empirisk fakta bara mina erfarenheter.
    Aha, hur skulle färgen påverkas beroende på hur ofta man tömmer? Blir den vitare eller mer genomskinnlig om man tömmer ofta?
  • Bridis

Den blir mer rinnig och genomskinlig iom det är mindre spermier.

• Anonym (Kille)

Ibland har den varit tjock och alldeles kritvit och ibland gråaktig med klumpar i. Om det har varit långt mellan två utlösningar typ mer än 3 dagar är den ofta gråaktig med klumpar i. Har jag varit upphetsad länge kan den vara alldeles vattnig och genomskinlig det är då jag har kunnat sprutat typ 75 cm. För det mesta är den kritvit och jag brukar ha en utlösning per dag ofta med min obligatoriska morgonrunk.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Kille) skrev 2010-06-06 04:34:33 följande:
     Ibland har den varit tjock och alldeles kritvit och ibland gråaktig med klumpar i. Om det har varit långt mellan två utlösningar typ mer än 3 dagar är den ofta gråaktig med klumpar i. Har jag varit upphetsad länge kan den vara alldeles vattnig och genomskinlig det är då jag har kunnat sprutat typ 75 cm. För det mesta är den kritvit och jag brukar ha en utlösning per dag ofta med min obligatoriska morgonrunk.
    Aha, det kanske förklarar varför exets sperma var genomskinnlig "gråaktig", vi hade sex väldigt sällan och han runkade inte heller..
    Med min nya blir det desto mer sex och den är alltid kritvit.
    Men det känns som att den borde bli "vitare" ju längre tid som gått, dvs mer "koncentrerad" eller vad man nu ska säga.. Hmm.. konstiga funderingar man har
  • Anonym (Hmm)

hmm jag skulle vilja påstå att ju mer sällan killen har utlösning dessto vitare o tjock....

utlösning ofta mer genomskinlig o tunn...

• Anonym (hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2010-06-06 08:12:13 följande:
    hmm jag skulle vilja påstå att ju mer sällan killen har utlösning dessto vitare o tjock....

utlösning ofta mer genomskinlig o tunn...
    Ja, rent logiskt känns det ju som att det skulle vara så.. hmm..
  • Bridis

Tömmer man ofta blir det störra andel sädesvätska och mindre andel spermier därav tunnare och mer genomskinlig. Men om man är upphetsad länge produceras det ju mera sädesvätska också så om man sexar länge påverkas det också.

Sen kanske det är så att färgen ändrar sig också om spermierna blir lite gammla, är den klumpig tror jag säkerligen det beror på den börjar bli gammal.

I hederlig svensk anda får vi nog påstå att lagom är bäst, såvida utseendet på satsen spelar roll dvs. :P

• Anonym (hmm)

Kan det på något vis ha med fertiliteten att göra?
    Tänker på mitt ex som hade tunn och genomskinnlig oavsett hur ofta han hade utlösning..vi försökte få barn och påbörjade utredning där det visade sig att det var dålig kvalite på simmarna.. Kan en man med tjockare, vitare sperma vara mer fertil tro?

• Mad as snow
    Anonym (hmm) skrev 2010-06-06 10:23:07 följande:
    Kan det på något vis ha med fertiliteten att göra?
    Tänker på mitt ex som hade tunn och genomskinnlig oavsett hur ofta han hade utlösning..vi försökte få barn och påbörjade utredning där det visade sig att det var dålig kvalite på simmarna.. Kan en man med tjockare, vitare sperma vara mer fertil tro?
    Nej, det har ingenting med saken att göra. Spermierna har ingenting med färgen att göra, eftersom de inte ens är vita. Den vita färgen har med något annat att göra.

"Den vita färgen som sperma ofta har beror på att ett ämne kristalliseras och bildar något som liknar snöflingor. Hur vit sperman är beror på hur mycket av detta ämne som finns i sperman."

http://www.jarvamansmottagning.nu/pages/page.asp?pid=385&lid=1
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2010-06-06 14:08:47 följande:
    Nej, det har ingenting med saken att göra. Spermierna har ingenting med färgen att göra, eftersom de inte ens är vita. Den vita färgen har med något annat att göra.

"Den vita färgen som sperma ofta har beror på att ett ämne kristalliseras och bildar något som liknar snöflingor. Hur vit sperman är beror på hur mycket av detta ämne som finns i sperman."

www.jarvamansmottagning.nu/pages/page.asp?pid...
    *skrivet som av en sjuåring*
  • Bridis
    Mad as snow skrev 2010-06-06 14:08:47 följande:

www.jarvamansmottagning.nu/pages/page.asp?pid...
    Men uppenbarligen är detta kristaliserande ämnet relaterat med hur ofta man tömmer sig i alla fall av mina egna erfarenheter då det är en väldans skillnad på om man inte tömt sig på 1 till flera dagar eller om man tömmer sig flera gånger om dagen. Som om det faktiskt är lite parallellt med spermieproduktionen.
  • Mad as snow
    Bridis skrev 2010-06-06 17:20:56 följande:
    Men uppenbarligen är detta kristaliserande ämnet relaterat med hur ofta man tömmer sig i alla fall av mina egna erfarenheter då det är en väldans skillnad på om man inte tömt sig på 1 till flera dagar eller om man tömmer sig flera gånger om dagen. Som om det faktiskt är lite parallellt med spermieproduktionen.
    Jag vet faktiskt inte, för min erfarenhet är motsatsen. Alla mina män har haft olika typer av sperma, genomgående. Oavsett hur ofta eller sällan de har fått utlösning. Men du har kanske rätt.
  • Bridis
    Mad as snow skrev 2010-06-06 17:45:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte, för min erfarenhet är motsatsen. Alla mina män har haft olika typer av sperma, genomgående. Oavsett hur ofta eller sällan de har fått utlösning. Men du har kanske rätt.
    Kanske är det som du säger, som hetrosexuell man har man ju som oftast enbart erfarenhet av sig själv och man vill ju gärna tro att man är ganska normal därmed andra ungefär likadana som sig själv.

Men kanske är det väldigt varierande av en massa andra orsaker också som du säger.
  • Mad as snow
    Bridis skrev 2010-06-06 17:48:43 följande:
    Kanske är det som du säger, som hetrosexuell man har man ju som oftast enbart erfarenhet av sig själv och man vill ju gärna tro att man är ganska normal därmed andra ungefär likadana som sig själv.

Men kanske är det väldigt varierande av en massa andra orsaker också som du säger.
    Jag tror att väldigt mycket är normalt. Vissa män jag har träffat har haft sperma som ändrat sig lite mer än andras. Men jag har stött på allt från segflytande vitgul sperma till typ genomskinlig lättflytande. Usch, jag tror att jag ska gå och spy nu, ursäkta mig ett ögonblick.
  • Anonym

Ett ex sperma drog åt orange...

• snuskisen

Kan ju meddela att det verkligen inte har med spermierna att göra. Är steriliserad (snipp snipp) och den ser exakt likadan ut för detm dvs den skiljer lika mycket i färg och konsistens före som efter ingreppet. Ibland mer åt det vita hållet och mer trögflytande, ibland riktigt vattnig och gråare. Ibland är det vattningt även efter lång tid utan sex eller runk, ibland är den tjockare trots jag dagen innan e´ller samma dag haft sex eller runkat... Önskar jag visste hur jag kunde få mer tjock och vit alltid, men hitintills har jag inget svar på vad som gör vad.

• Kolabönan

Märkligt hur okunniga människor är. Det gissas hej vilt.

Färgen kommer utav äggviteämnen och glukos, och konsistensen beror på kroppstemperaturen.

Mängden sädesceller (spermier) syns inte för blotta ögat.

Svar på tråden Färg på sperman?