• Googels

Färga sofföverdrag?

Är det nån som har erfarenhet av att färga sofföverdrag?

Vi har en Ektorp soffa från IKEA som bleknat och ser rätt trist ut just nu, så funderar på att färga överdragen för att liva upp den lite, istället för att köpa ett helt nytt överdrag till den.

• Svar på tråden Färga sofföverdrag?
  • Toxina

har ingen erfarenhet själv, men svägerskan tryckte in ett helt paket nikkala från IKEA - alla överdrag till kuddar & allt - blev inte så bra, så mitt råd é dela upp det i två maskiner & använd minst två förpackn färg...

Lycka till

• Googels

Tack tack!

Hade tänkt att dela upp det så att det inte blir för fullt i maskinen, och använda en massa färg så att det förhoppningsvis tar ordentligt!

• emmasa

Funderar också på att färga mitt överdrag. Det är mörkgrått men har bleknat med åren. Finns det någon som färgat härinne så att den ser fräschare ut? Funkar det bra?

• bisou

Har en kompis som färgat ett vitt bomullsöverdrag till en tvåsits soffa från Ikea. hon färgade det brunt, men resultatet blev tydligen helt värdelöst sa hon. Flammigt och dassig färg trots att hon gick efter vikt på tyg och exakt dosering av färg. I vilket fall- hon påstår att de brukar behandla tygerna med ngt så att det blir misslyckat när man ska färga om. Vet inte om det stämmer, men man tycker ju att 100% bomull inte borde vara ngra problem att färga????

• Lola Jämtland

Jag har färgat ett överdrag till min Klippansoffa o det gick jättebra!

Dock får man komma ihåg att färgen kanske inte fäster på tråden som överdraget är ihopsytt med.

• Googels

Jag hade tänkt färga det i samma färg som det redan är, för att försöka få lite djupare färg på det.

Hoppas nu bara på bättre väder så att det kan hänga ute och torka (åtminstone delvis).

• lindaiv

Tjenare....

och glöm inte att ta i mkt salt så det fastnar....gärna mkt extra

• Monsa

Dte är ju så att om det är använt så har det kanske blivit någon fläck någon gång, kanske inte jättesynligt för ögat men det syns defenitivt när man färgat det. Det ska ju gå men var försiktig bara, beror ju lite på vilken färg du färgar från med. Ett helt nytt öevdrag är ju heller inte att rekommendera, tvätta det i så fall innan så du får ur allt medel som är i. Lycka till!

Bemz.com har massa överdrag till ikeas mest sålda soffor med, kolla annars på blocket.se med!

Svar på tråden Färga sofföverdrag?