• daydream

Hur bädda vagn på sommaren?

Hur bäddar ni för era nyfödda på sommaren? Vår bebis kommer i slutet på juni och vi har precis fått hem vagnen. I den ingår en "allround" åkpåse, men på sommaren ska man visst ta bort överdelen och bara använda den som extra mysig dyna (den blir för varm annars).

Det enda vi har i övrigt så här långt är bäddskydd. Vad behöver vi mer?

- Underlakan?
    - Kudde?
    - Täcke? Har ett säng/vagga-täcke till vaggan och det känns spontant jättetjockt och stort för en vagn (det är 70x80) - har ni sånt stort?
    - Eller räcker det med filt?

Tar tacksamt emot hjälp! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 18:45
    Ett vagn/vagga-täcke skulle det stå.

• Svar på tråden Hur bädda vagn på sommaren?
  • Arentorpbebis

lakan, kudde och någon filt eller bara ett påslakan utan täcke i, så hade jag de

• mysifer

vår bebis ska komma i slutet av juni/början av juli och jag har bäddat vagnen med lakan och filt bara. tänker att om det blir lite svalare någon dag så lägger jag ner en extra filt eller ett påslakan utan täcke i.

kudde har jag inte hittat någon bra än, verkar svårt med riktigt tunna till nyfödda för alla jag sett är tjockare och ska inte användas förrän längre fram. 

• Kazeer

Jag har ett lamm-/fårskinn i vagnen, som O ligger på, och så ett pålakan med en tunn, tunn filt i.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • emmisss

Råden är att nyfödde nu mera ska ha kudde för att ej felbelasta nacke och axlar, och att huvudet inte ska bli platt... det finns jätte bra på babyproffsen som heter "Rätt start"...

Vi har köpt till båda vagn och spjälsäng.. de kostar ca 100 kr! 

• mysifer
    emmisss skrev 2010-06-05 18:55:24 följande:
    Råden är att nyfödde nu mera ska ha kudde för att ej felbelasta nacke och axlar, och att huvudet inte ska bli platt... det finns jätte bra på babyproffsen som heter "Rätt start"...

Vi har köpt till båda vagn och spjälsäng.. de kostar ca 100 kr! 
    får ta en tur till babyproffsen imorgon och kika då =) ligger en annan affär på samma ställe som hade kuddar på sin hemsida så jag lär nog kunna hitta nån till både vagnen och sängen.
  • daydream

Tack för alla tips!

Vi har en sån där Rätt start-kudde till vaggan, kanske får köpa en till vagnen också då. Och så en liten filt och lakan/påslakan.

Men behöver man alltså en madrass också? Vi har en Emmaljunga-vagn med Citykorg, och som sagt åkpåsen som kan ligga i som dyna. Borde inte det räcka?

• daydream

Glöm det där med madrassen, det ligger ju för tusan en i vagnen redan. :)

• maja2

Jag har haft precis samma funderingar! Min bäbis kommer förhoppningsvis om en vecka! Åkpåse eller inte, lammskinn eller specialinlägg för nyfödd etc etc. Vi har fått hem vår vagn och till den ingick en madrass. Till vagnen har jag hittills köpt plastad frotté som andas (det verkar knappast nödvändigt, men nog bra om man vill skydda madrassen från diverse...). Över plastskyddet har jag ett lakan, samt en kudde med örngott till. Allt det har jag köpt från Leklust i Uppsala. Jag har också förstått det som att kudde rekommenderas för att undvika snedbelastning, men tror knappast att det är avgörande för barnets hela framtid :)!
    Jag tror inte att det behövs täcke, om det inte blir en kall sommar. Har köpt en babyfilt som jag tänkte ha i vagnen. Blir det svalt kanske man kan klä på bäbisen lite extra.

• Nosan83

Min son hade aldrig kudde vare sig i sängen el vagnen...e nu fyra år å har inga men av det alls å har aldrig haft...inte heller platt huvud.

• stor grön drake

med fårskinn tycker jad inte kudde behövs, det blir mjukt runt huvudet endå.  babyproffsen har helt underbara filtar i bomullstrikå som är perfekta i sommarvärmen. köpte först en, så kom värmeböljan och vi använde den överallt, så nu har vi köpt 2 till
    Vad man bäddar med beror oxå på vad man klär på bebisen, har man body+byxor och det stickade setet från gammelmormor så behövs ingenting ovanpå, de flesta vagnar idag har vindskydd. Möjligtvis ett tomt påslakan för mysfaktor (min kille vill ha något att gosa med)
    Sen beror det på om man får en varm eller en kall bebis.

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Anaiah
    maja2 skrev 2010-06-05 21:40:46 följande:
    Jag har haft precis samma funderingar! Min bäbis kommer förhoppningsvis om en vecka! Åkpåse eller inte, lammskinn eller specialinlägg för nyfödd etc etc. Vi har fått hem vår vagn och till den ingick en madrass. Till vagnen har jag hittills köpt plastad frotté som andas (det verkar knappast nödvändigt, men nog bra om man vill skydda madrassen från diverse...). Över plastskyddet har jag ett lakan, samt en kudde med örngott till. Allt det har jag köpt från Leklust i Uppsala. Jag har också förstått det som att kudde rekommenderas för att undvika snedbelastning, men tror knappast att det är avgörande för barnets hela framtid :)!
    Jag tror inte att det behövs täcke, om det inte blir en kall sommar. Har köpt en babyfilt som jag tänkte ha i vagnen. Blir det svalt kanske man kan klä på bäbisen lite extra.
    Skippa åkpåsen, den behöver ni inte till sommaren.

Min erfarenhet av plastad fråtté på sommaren är att det blir för varmt, bebisen svettas och det är faktiskt farligare för den att bli överhettad än att bli lite nerkyld.

Blir det kallt så sätt framförallt en liten mössa på barnet, det förhindrar effektivt att för mycket värme "läcker" ur dem.

Generellt skulle jag rekommendera ett litet lakan i vagnen, en kudde och ska ligga under huvud OCH axlar och en liten filt. Mer behövs inte i vagnen under sommarhalvåret, även om de kommersiella krafterna gärna gör det gällande att man ska ha tio tusen grejer och helst gärna typ AC i vagnen
  • hanna1988

jag fick mitt första barn mitten av juli 08, då bädade jag vagnen med underlakan, tunnkudde och tunn bomulsfilt, mest som solskydd sen låg lillan i vagnen i bara blöja och tunn hjälmmössa..det var sååå varmt den sommaren, hade också en termometer i vagnen för att se hur varmt det var, och det var faktiskt väldigt varmt i vagnen med sufletten uppfälld...så en termometer rekomenderar jag!!!

Lycka till, väntar själv mitt andra barn nui mitten av augusti!

• emmisss

ang kudde.. så är man som nybliven förälder ganska lätt påverkad, och en kudde för 100 spänn är värd den minskade oron man får av att köpa en även om man inte behöver... bvc rekomenderar i alla fall...

det är tillräckligt mycket man går runt och orar sig för! :)

• längtan09

Tänk bara på att inte pälsa på en massa kläder och sen ett tjockt täcke. ser väääldigt många barnvagnar där barnen ligger i full mundering + täcke och mamman går med linne. Sen skulle jag nog i den mån det går stunta i "locket" på liggkorgen om ett sånt finns. Eller ha det men ingen filt. Blir lite kaka på kaka.

Känner man sig osäker ska man känna i nacken/ryggen och se om dom har rätt temperatur.

Mamma sedan juni 2009
  • Maagda

Jag har aldrig bäddat vagenen. Har bara haft ett underlakan. Det blir så varmt, tycker jag. Kudde ska man inte ha till barn under 1 (säger iaf våra bvc och bb personal här). Bättre att lägga ner en filt i vagnen ifall det skulle behövas.

• hanaxe

Behöver man en åkpåse om man har en mjuklift, eller bäddar man med lakan och så? Blir det tillräckligt mjukt?  Ska ha i mitten på september och då är det säkert varmt men hösten kommer ju sen...

• Glittran

Fick mitt första barn för två år sedan, i juni.
    Största problemet den sommaren var att bädda tillräckligt kallt för bebisen (men ändå solskyddat). Vill minnas att jag bäddade med ett lakan och sedan ett tunt lakan eller tunn filt över bebisen (eller ingenting, men då behövs ju solskydd eller skugga).

Plastad frotté hade jag inte de varmaste dagarna. Köp någon av de "dyra" plastade frottéerna, de är bättre på att släppa genom luft. Sedan beror det mycket på vilken barnvagn man har, en del barnvagnar har bättre ventilation, andra sämre.

Kudde hade jag förstås - det är rekommendationen jag fick. (På BB fanns en pärm med skrämselpropaganda om platta huvuden). Men det var en liten kudde för vagn/vagga.

Svar på tråden Hur bädda vagn på sommaren?