maja2 skrev 2010-06-05 21:40:46 följande:
Jag har haft precis samma funderingar! Min bäbis kommer förhoppningsvis om en vecka! Åkpåse eller inte, lammskinn eller specialinlägg för nyfödd etc etc. Vi har fått hem vår vagn och till den ingick en madrass. Till vagnen har jag hittills köpt plastad frotté som andas (det verkar knappast nödvändigt, men nog bra om man vill skydda madrassen från diverse...). Över plastskyddet har jag ett lakan, samt en kudde med örngott till. Allt det har jag köpt från Leklust i Uppsala. Jag har också förstått det som att kudde rekommenderas för att undvika snedbelastning, men tror knappast att det är avgörande för barnets hela framtid :)!
Jag tror inte att det behövs täcke, om det inte blir en kall sommar. Har köpt en babyfilt som jag tänkte ha i vagnen. Blir det svalt kanske man kan klä på bäbisen lite extra.
Skippa åkpåsen, den behöver ni inte till sommaren.
Min erfarenhet av plastad fråtté på sommaren är att det blir för varmt, bebisen svettas och det är faktiskt farligare för den att bli överhettad än att bli lite nerkyld.
Blir det kallt så sätt framförallt en liten mössa på barnet, det förhindrar effektivt att för mycket värme "läcker" ur dem.
Generellt skulle jag rekommendera ett litet lakan i vagnen, en kudde och ska ligga under huvud OCH axlar och en liten filt. Mer behövs inte i vagnen under sommarhalvåret, även om de kommersiella krafterna gärna gör det gällande att man ska ha tio tusen grejer och helst gärna typ AC i vagnen