• Anonym (Undrande mamma)

Jobb & dagis?

Hej,
    Skriver denna fråga här för jag vet inte vem jag ska vända mig till. Hoppas att du kan bringa klarhet i frågan eller hänvisa mig vidare. Jag är mammaledig och har fått dagisplats i augusti. Som jag förstår det så måste man jobba för att få ha barnet på dagis. Just nu ligger jag i förhandlingar med en ny arbetsgivare och det smidigaste för mig skulle vara att börja det nya jobbet först den 1 september pga inskolning osv. Vem/vilken instans kollar att man jobbar liksom? Får jag ha henne på dagis ändå i augusti? 

Hur gör andra vid inskolning annars? Tar man semester/föräldraledigt de dagarna eller hur funkar det?

Känner mig jättedum för det är säkert en knasig fråga men detta har snurrat länge i mitt huvud så jag behöver lite klarhet. Tack på förhand!!

• Svar på tråden Jobb & dagis?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Inga frågor är dumma :)
    Vet inte om det finns regler för det här. Det är klart att du ska skola in i lugn och ro. Du verkar ju ha ett nytt jobb på gång. Får du inte det kanske du anmäler dej till arbetslöshetskassa och då har du rätt till fsk.
    Mvh Inger

• Anonym (Undrande mamma)

Tack, då känner jag mig lugnare. Jag har ett jobb att gå tillbaka till men det är lång resväg så jag försöker få något närmare hem & dagis. Med tanke på inskolning och oro i början på dagis så skulle det kännas bättre att ha en månad på sig innan man börjar nya jobbet och allt nytt och omvälvande som det alltid innebär. Får jag jobbet så ska jag prata med mitt dagis så ska det säkert ordna sig. Tack för hjälpen att bringa klarhet i frågan!

Svar på tråden Jobb & dagis?