• Kate Ryan

Ni som förespråkar mångkultur hur ser ni på indianer

USA har som redan bekant en blodig historia bakom sig, världens kanske största folkmord begicks för att bereda plats för kolonisatörerna. Idag är indianerna en minoritet, ca 2.4 miljoner indianer lever i USA. 500 stammar existerar och lever i regel i egna reservat med självbestämmande. Anser ni att man bör ta bort deras självbestämmande? Bör reservaten försvinna?

• Svar på tråden Ni som förespråkar mångkultur hur ser ni på indianer
  • TjutandeRosen

Reservaten borde inte behövas öht! De borde kunna leva fritt som alla andra, men eftersom samhället inte tillåter det så antar jag att de behövs.

• Misan S

Enligt de indianer jag har träffat innebär reservaten att de har möjlighet att bevara sina förfäders kultur och föra den vidare, vilket är enormt viktigt för dem. Sedan är historiken tragisk men den kan man inte göra mycket åt mer än att förhoppningsvis få visdom inför  framtiden. Så ja, i nuläget är reservaten en förutsättning - även om det även där finns problem att arbeta med... men det finns det nog i de flesta samhällen...

• Lena

Jag tycker de borde göras om så de blir som vilka delstater som helst.

• Steinich

Det bör då jämföras med det samiska folket hos oss, och inte vi som kallas oss "vanliga svenskar"? VI har väl koloniserat det här landet...Är ingen expert men vi kan väl knappast vara stolta över vårt beteende mot det samiska folket.

Sen förstår jag inte hur dagens invandring kan jämföras med kolonialiseringen i USA... Om det nu är det som försöker antydas.

• Veladis

Trådstarten får mig att tänka på ett gammalt citat från BSS (?) "Indianerna stoppade inte invandringen - nu lever de i reservat". Svårt att ta på allvar. Ganska töntig jämförelse. Kolonisation utförd en tekniskt överlägsen makt genetmot naturfolk är inte riktigt jämförbart med dagens invandrig i Sverige. Så vart vill du komma?

Hur man ska göra med indianerna? Tja, det blev ju rätt fel redan från början, så det är svårt att avgöra vad som blir rätt.

Jag tycker dock att inlägget ovan kring samer är intressant.

• tvåtjejstomp
    Veladis skrev 2010-06-07 19:06:06 följande:
    Trådstarten får mig att tänka på ett gammalt citat från BSS (?) "Indianerna stoppade inte invandringen - nu lever de i reservat". Svårt att ta på allvar. Ganska töntig jämförelse. Kolonisation utförd en tekniskt överlägsen makt genetmot naturfolk är inte riktigt jämförbart med dagens invandrig i Sverige. Så vart vill du komma?

Hur man ska göra med indianerna? Tja, det blev ju rätt fel redan från början, så det är svårt att avgöra vad som blir rätt.

Jag tycker dock att inlägget ovan kring samer är intressant.
    Vad spelar invandrarnas tekniska kompetens för roll? Indianerna blev inte dödade med militära medel i stort antal utan gick under av svält och sjukdomar samt att de blev numerärt underlägsna. De var väl ca 6 millioner när de vita började invandra så de har ju inte blivit utplånade.
  • Hugful80
    Steinich skrev 2010-06-05 20:57:39 följande:
    Det bör då jämföras med det samiska folket hos oss, och inte vi som kallas oss "vanliga svenskar"? VI har väl koloniserat det här landet...Är ingen expert men vi kan väl knappast vara stolta över vårt beteende mot det samiska folket.

Sen förstår jag inte hur dagens invandring kan jämföras med kolonialiseringen i USA... Om det nu är det som försöker antydas.
    Lapparna var inte först i Sverige. Det var Germanerna.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Veladis
    Hugful80 skrev 2010-06-10 19:12:55 följande:
    Lapparna var inte först i Sverige. Det var Germanerna.
    Germanerna? Vilka syftar du på då?
    Germaner är väl en gren av det indoeuropeiska stamträdet och inte Europas och Sveriges tidigaste invånare. De jägare och samlare som först befolkade Sverige efter istiden kan man nog knappast kalla germaner... Dem vet man väldigt lite om, men indoeuropeerna kom till europa ätminstone 5000-6000 år efter att de första människorna knallade över till Skåne.
  • giftgrodan

Jag tolkar itne ts som att den handlar om invandring på det sättet, det intressanta är väl att de indianer som lever så uppenbarligen inte vill ha nån mångkultur?

• Selfish Geene

Innebär "mångkultur" att alla måste delta i alla andras kulturella yttringar?? Isåfall vill jag inte ha "mångkultur"
    Jag trodde att det betyder att alla får praktisera den kultur de själva väljer...

Svar på tråden Ni som förespråkar mångkultur hur ser ni på indianer