• knixan

Borsta tänderna med bakpulver?

Hört att man kan borsta tänderna med bakpulver eller bikabronat så de blir vitare?
    Har ni hört något om det?
    Funkar det?
    Är det okej för tänderna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:36
    Något bra tips på en bra vit tandkräm? Jag har provat colgate vite men de är ju inget mirakel...

Har snusat men slutade för snart två år sen... och efter de blev tänderna så fula..
  • Svar på tråden Borsta tänderna med bakpulver?
  • BlommyNess12

man gjorde så förr i tiden, och visst blir de vitare, problemet är ju bara att du förstör emaljen, tänderna börjar erodera och kan tillslut falla i småbitar i munnen på dig hux flux.

• knixan
    BlommyNess12 skrev 2010-06-05 21:32:27 följande:
    man gjorde så förr i tiden, och visst blir de vitare, problemet är ju bara att du förstör emaljen, tänderna börjar erodera och kan tillslut falla i småbitar i munnen på dig hux flux.
    Ja de lät ju inget vidare... jag ska nog hålla mig till vit tandkräm!
  • Stinky
    knixan skrev 2010-06-05 21:34:22 följande:
    Ja de lät ju inget vidare... jag ska nog hålla mig till vit tandkräm!
    Whitening-tandkrämerna innehåller putsmedel, så dem ska man inte använda alltför ofta. De kan också förstöra tändernas emalj till slut.
    Om du vill göra en tandblekning, så är det bästa att du går till tandläkare och rådgör med dem. 
  • linslus80

Ja, whitening är inte bra för tänderna. Ämnet som är i tandkrämen är hårdare än emaljen och nöter av det yttersta lagret, det är det som gör tänderna vitare. Men vidare bra för tänderna är det ju inte. Skulle också rekommendera dig att gå till tandläkare och prata med dem om blekning om det är så att du vill ha vitare tänder!

• FiaT

Det har nyligen kommit en blekande tandkräm som tandläkarna säljer. Den heter Opalescence whitening toothpaste men kostar dock över 100kr för den stora tuben, finns en mindre men den vet jag inte priset på. Jag använder den och är väldigt nöjd, såg resultat redan efter tredje gången.

Fråga din tandläkare efter den =)

• knixan
    FiaT skrev 2010-06-05 22:41:59 följande:
    www.opalescence.se/
    TACK den ska jag prova de är det värt =D man använder ju inte hela tubnen på en vecka lixom... ska kolla hur det är när man är gravid... innan jag andvänder
  • Starkast

Tandläkare använder ju bakpulver...

vet inte om det är skillnad på regelbundet eller nån gång så där.

• knixan
    Starkast skrev 2010-06-06 18:02:47 följande:

Tandläkare använder ju bakpulver...

vet inte om det är skillnad på regelbundet eller nån gång så där.

Jag ska prova någongång så där... =) ska ju inte borta med det 3 gånger om dagen 7 dagar i veckan direkt :)
  • knixan
    FiaT skrev 2010-06-05 22:38:01 följande:
    Det har nyligen kommit en blekande tandkräm som tandläkarna säljer. Den heter Opalescence whitening toothpaste men kostar dock över 100kr för den stora tuben, finns en mindre men den vet jag inte priset på. Jag använder den och är väldigt nöjd, såg resultat redan efter tredje gången.

Fråga din tandläkare efter den =)
    Man kan använda den när man är gravid mailade och frågade
  • Menhir

Skonsammast är faktist att bleka tänderna hos tandläkaren. Alla putsmedel sliter på tändernas emalj och några undermedel finns inte.

Dagens blekgeler vi använder skadar itne tänderna, vissa hävdar till och med att de stärker emaljen men det skulle jag inte lita på alltför mycket, vad jag vet finns ingen vetenskaplig dokumentation på den hälsobringande effekten...

Menhir, leg tandläkare

• caulsen

"En enkel tandblekningspenna som är lätt och enkel att använda och inte skadar tändernas emalj för endast 199:- "

Det har The White One som slogan... tror det är bättre än bakpulver.

www.thewhiteone.se

Svar på tråden Borsta tänderna med bakpulver?