• emelyaus

Varför lön den 15e/25e??

Jag har nu funderat på detta ett antal gånger. Varför är det så att lönen utbetalas nästan alltid den 15e/25e/26e varje månad på de flesta jobb.
    Det vet ju alla att 25e är det fest. Men varför är det så? Varför just det datumet? Skulle det inte vara smidigare i samhället om det var mer utspritt än att just den helgen är det kaos i stan.

Och det borde ju underlätta för t.ex. arbetsgivare om man betalar lönen den sista/första i varje månad då allt annat inom företaget som moms osv betalas månadsvis (dvs 1-31 varje månad, inte typ 15e-15e) .

• Svar på tråden Varför lön den 15e/25e??
  • anirac1

Jag har ingen aning men det finns även företag som betalar ut lön den 27....

• BillyX

För att man ska kunna betala räkningarna som normalt sett har sista-datum den 30/31.

Sen kan väl folk sluta vara så förbannat förutsägbara... Eller varför MÅSTE alla storhandla när de fått lön?

• emelyaus

ja jag hör till de som är sparsamma och har kvar pengar hela månaden. Undrade bara varför det är just dessa datum som är bestämda..

• ThePointOfItAll

Det skulle nog bli ganska stora överbelastningar om alla löner/bidrag betalades ut samtidigt. Det är så jag alltid tänkt iaf, att det sprids ut för att inte skapa kaos.
    Föräldrapenning betalas ju exempelvis ut efter vilket datum man är född.

• Themis

Lönerna styrs ju av avtal, och det skulle nog bli väldigt mycket rörigare om Kalle skulle få ny lön från och med den 15 mars och Lisa från den 1 april och så vidare.

Likadant med semesteråret, som beräknas mellan fasta datum. Om du tjänade in en semesterdag senare än alla andra i år för att din brytpunkt låg senare i perioden...nej, det skulle verkligen bli rörigt både för arbetsgivarna och oss anställda att hålla reda på.

Det är lättare för staten som ändå ska betala ut alla bidrag/ersättningar och att det sker med löpande handläggning, då kan man lättare sprida betalningarna.

• Themis

Forts: Och eftersom hyror och andra viktiga räkningar går på den siste i månaden så måste man ju få lön lite innan, så att man hinner betala.

Idag kan man iofs flytta pengar snabbt men förr tog det 2-3 dagar ibland. Det gamla hänger kvar på så vis av gammal vana, men fortfarande finns det ju pensionärer som betalar allt kontant på banken.

Svar på tråden Varför lön den 15e/25e??