• eynelly

Stal ett fågel ägg, nu ligger det hos mig under värmelampa...

En vän kom till mig idag och visade upp ett stort ägg (brunt med svarta fläckar på).
    Han sa att det var från en dopping med jag kan inte hitta något på nätet om det.
    Eftersom han tagit det från ett bo och sen inte kunde lämna tillbaka det, så tänkte han kassta det, men det gick jag inte med på!!!
    Nu har jag därför tagit hand om det, utan aning om när det kommer att kläckas om det ens gör det, hur jag ska göra med fågeln eller nåt!
    Snälla ge mig råd!
    Kan inte bara lämna det ute och låta den dö (om ägget nu är friskt).
    Är för mycket djurvän för sånt!
    Kan jag själv ta hand om fågeln och isf hur?

Dela all information och tankar ni har, snälla!
    Tack!

• Svar på tråden Stal ett fågel ägg, nu ligger det hos mig under värmelampa...
  • nostalgi

Skall du behålla pippi'n, då får du nog fixa en liten "damm", eller nåt' den kan plaska runt i, och tänk på att den kommer att tro att du är mamma, så du kommer ha' den efter dig konstant. Du kan ju också ringa till www.viltjouren.se/ , de kan nog närmare berätta hur du skall gå till väga. Sen äter väl en sån, samma som alla andra ankor?

• parvati

Hur länge var ägget utan värme? Vet ingenting om kläckning men det får väl inte vara uppehåll i ruvningen föör länge.
    Sedan tycker jag att du ska polisanmäla din vän så att han lär sig att inte plocka med djurungar in från naturen! Gör det anonymt.

• eynelly
    Bluemint skrev 2010-06-06 11:37:37 följande:
    Finns det ingen möjlighet att din vän kan visa varifrån han tog ägget och lämna tillbaka det där? Jag vet att det krävs tillstånd från någon myndighet (Naturvårdsverket bl a)  för att ta hand om skadade djur. Vet inte vad som gäller när det handlar om ägg.

Här fanns en del info:
    www.swedishepa.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/D.../
    Men vad jag har lärt mig så kan inte ett ägg lämnas tillbaka om man har tagit i det.
    Mamman känner väl lukten och stter bort det?
  • eynelly
    parvati skrev 2010-06-06 11:42:21 följande:
    Hur länge var ägget utan värme? Vet ingenting om kläckning men det får väl inte vara uppehåll i ruvningen föör länge.
    Sedan tycker jag att du ska polisanmäla din vän så att han lär sig att inte plocka med djurungar in från naturen! Gör det anonymt.
    Han ringde till mig när han tagit det, då bad jag honom hålla det varmt hela tiden så det inte svalnar. det var varmt när han tog upp det också sa han.
    Så vad jag vet, så har det bara varit "svalt" ett par minuter, då jag skyndade mig att ordna med korg och värmelampan...
  • Bluemint
    eynelly skrev 2010-06-06 12:58:37 följande:
    Men vad jag har lärt mig så kan inte ett ägg lämnas tillbaka om man har tagit i det.
    Det är en myt =)
  • parvati

ring polisen eller länsstyrelsen de kan hänvisa till viltjourer det är förbjudet att som privatperson gå ut och ta djur eller ägg och föda upp vilda djur hemma. Men bra att du tog hand om ägget  dettaä r mer riktat till din kompis.

• skorpionen80
    eynelly skrev 2010-06-06 12:58:37 följande:
    Nej. Skulle du rata ditt barn för att det luktade kattpiss?  Tror inte det va ;)
  • nostalgi
    parvati skrev 2010-06-06 13:09:41 följande:
    ring polisen eller länsstyrelsen de kan hänvisa till viltjourer det är förbjudet att som privatperson gå ut och ta djur eller ägg och föda upp vilda djur hemma. Men bra att du tog hand om ägget  dettaä r mer riktat till din kompis.
    Tveksamt att polisen skulle proritera att lägga ner tid på ett ägg. Det är ju en ankart, så kläcks det kan man kanske prova och se om någon annan ankmamma vill "adoptera" den, om det finns en ankdamm i närheten.
Svar på tråden Stal ett fågel ägg, nu ligger det hos mig under värmelampa...