• Linnea85

Flöjt och månsten?

Hej!

Jag söker efter en bokserie jag inte kan minnas namnet på. Vår fröken hade högläsning ur den för oss på mellanstadiet. :)

Jag minns knappt vad den handlade om, men när jag tänker på den dyker ord som "flöjt" och "månsten" upp. Den handlade om två bröder som for land och rike runt av någon anledning jag inte minns.

Tunnsått jag vet, men någon som har en idé om vilka böcker det kan vara?

Linnea

• Svar på tråden Flöjt och månsten?
  • BlackOrchid

Kan det vara denna triologi av Maj Bylock du menar??

Solstenen, med efterföljarna Månringen och Stjärnhavet, ger en levande och detaljrik bild av bondelivet på Gotland under 1600-talet. Här finns ett rikt mått av yttre dramatik, men det är ändå det inre skeendet som är viktigast. Huvudpersonen Dan står ensam i världen och måste klara sig själv. Av sin mor har han fått ena halvan av en solsten, som är ett navigations-instrument. Den andra halvan fick hans äldre bror, sjömannen Jakob, som Dan inte träffat på många år. Den äldre brodern blir en idealgestalt i Dans drömmar. När de äntligen träffas, just genom solstenen, står det klart att han inte motsvarar Dans förhoppningar. I själva verket ligger han instängd i en dårkista, anklagad för mord. Men Dan räddar honom, och växer själv som människa. Om brödernas vidare, mycket olika, öden berättar Maj Bylock inlevelsefullt i de två följande böckerna.

Svar på tråden Flöjt och månsten?