• FlyingFox

Solsemester med barn under 1 år?

Hej!
    Vi funderar på att åka på semester, jag, min man och vår son som då är 10 månader.
    Min man vill gärna resa till havet och solen, för avkopplingens skull.
    Det vore jättekul, men jag är ändå fundersam. Bebisen är ju liten, måste aktas för solen och kan inte gå än, äter finfördelad mat....

Har du rest med barn under 1 år? Kan du rekommendera någon speciell arrangör, något speciellt resmål? Vi vill inte åka för långt bort.

Vad ska jag tänka särskilt på?

Hur skyddar jag bebisen mot solen? Tips på kräm/särskilda kläder?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 07:58
    ...och förresten, vad hittar man på egentligen med en så liten bebis på dagarna?

• Svar på tråden Solsemester med barn under 1 år?
  • Rhoda Horswunce

Hej,
    Jag har rest rätt mycket med min son som är 3,5 nu, och enligt min erfarenhet så är det just i den åldern som din son är i, som det är som allra enklast att resa med barn, så jag tror ni kommer få det jättetrevligt!

Solskyddskläder är jättebra att ha till sådana små, de skyddar jättebra mot solen. Det finns lite olika modeller, jag tycker att de som är tvådelade med långa ärmar och ben är bäst, då behöver man inte smörja in dem med solskydd annat än i ansiktet. Sedan är det bra att alltid ha med sig typ en blomspruta eller något liknande med vatten, så att man kan spraya vatten på barnet om det är varmt, detta kyler verkligen jättebra. Och sedan kan man ju försöka hitta en skuggig plats på stranden om det går, eller köpa ett litet parasoll, så att barnet inte sitter direkt i solen.

Barnmat och blöjor finns att köpa i alla i-länder, så det är ingenting man måste släpa med hemifrån. Dock är det så att de flesta andra länder inte har lika hårda regler ang. barnmat som vi har i Sverige. Här rekommenderas ju t.ex. spenat inte förrän 1 års ålder, medan man i många andra länder kan hitta det i 4-månadersburkarna. Men nu är ju ert barn så pass stort, så han kan ju egentligen äta i princip allt i alla fall. Välling finns inte utomlands, så det är det bra att ha med sig om han brukar dricka det, och ersättning kan man ju också ta med om man använder det. Om ni väljer ett hotell utan vattenkokare/spis/micro så köp en liten vattenkokare och ta med er, så att ni kan värma vattnet till vällingen/ersättningen (dricker han inget sådant så behövs det förstås inte). Ge honom alltid kokt vatten eller flaskvatten, då det ibland kan hända att det finns bakterier i kranvattnet.

En annan grej att tänka på är att alla ställen inte har så barnvänlig miljö. På en del ställen, som exempelvis i grekland, så finns det ganska dåligt med trottoarer och det kan därför bli svårt att ta sig fram med en barnvagn, på andra ställen får man inte ha vagn på bussen, osv. Så det kan vara bra att ha med sig något alternativ till vagn, t.ex. en bärsjal. Har ni inget sådant så är det väldigt enkelt att sy t.ex. en meitai, det är bara att googla så hittar du beskrivningar på hur man gör.

När det gäller resmål och arrangör så tycker jag att ni ska välja det som ni själva vill, för barnets skull har det nog inte så stor betydelse. Det blir ju kanske lite annorlunda när de blir lite äldre, då vill man kanske välja ett charterbolag som har mycket aktiviteter för barn och så, men sånt är ju er son för liten för ännu. Samma sak med vad ni vill hitta på på dagarna, det kan man ju välja själv när man har en sådan liten.

Lycka till med resan, jag tror ni kommer få det jättebra allihopa!

• Senap

Jag tycker som Rucking Fetard.
    Den åldern är absolut lättast att resa med barn. Så klart man kanske inte kan ligga och pressa på stranden en hel dag men det är absolut inga problem att resa till solen med en 10-månaders.

Lite tips:
    Ha en riktigt smaskig dricka på planet som du kan ge vid start och främst landning. Att svälja hjälper mot lock för öronen. Nässpray är inte att rekommendera om barnet inte är snuvigt då det torkar ut slemhinnorna och flygplansluften är redan torr som den är.

Tänk på att ge mycket dricka och ha solskyddskläder (UPF50) samt parasoll. En solskyddsfilt är bra att ha då man kan flytta den där det behövs - jag spände upp den som ett soltak mellan suffletten och handtaget på vagnen.

Under de varmaste timmarna brukade jag passa på att ha eftermiddagsluren inne. Tyckte de sov bättre när det var lite svalare och jag fick gladare barn.

Vi hade hus i Spanien där de är väldigt barnkära så det kan jag varmt rekommendera som resmål.

Lycka till.

My sugar is raw
  • FlyingFox

TACK TACK TACK, vilka fina svar! Vad ni är gulliga som tar er tid!
    Det känns jätteroligt att planera nu!

• Dixie

vi var i Singapore och Indonesien när sonen var 10 månader och det fungerade mycket bra - han hade inte lärt sig gå, så han var nöjd att sitta i vagnen när vi gick på stan, sedan blev det mycket bad (med solkläder + mössa!) och mat hade vi med en del, men sedan kunde han ju äta mycket av det vi åt också.

trevlig resa!

Svar på tråden Solsemester med barn under 1 år?