• Tullemi

Ni som bor i friköpt radhus...Parkeringsfråga/föreningen

Vi bor i ett friköpt radhus med tillhörande garage. Utöver garageplatsen så finns det ett antal kommunägda parkeringar som vi boende använder. De flesta hushåll här har 2 bilar så de kommunägda platserna används väldigt flitigt (man får ofta inte ens en plats). Dock används dessa kommunägda parkeringar endast av oss boende/boendes gäster, eftersom det inte finns någon egentlig anledning för andra att parkera här.

Nu till problemet: det finns ju som sagt inte P-plats till alla alltid och jag undrar om någon vet om vår radhusförening har något "ansvar" att försöka ordna så att alla kan parkera? Nu har vi ibland varit tvungna att parkera längs vår tomt (som inte vetter mot någon boende, utan endast mot öppen mark) och detta stör en kommunanställd som bor/arbetar i närheten och han har skickat hit P-lisan. Nu har vi fått brev från vår radhusförening att vi inte får parkera längs tomten för det är kommunmark. Men föreningen verkar inte vara det minsta intresserade av att lösa problemet. Hur går man vidare egentligen. Vi kan ju inte riskera p-böter varje gång vi inte kan hitta parkering.

Oj, det blev en lång uppsats detta sorry. Hoppas nån kan svara.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Svar på tråden Ni som bor i friköpt radhus...Parkeringsfråga/föreningen
  • Tecken

Nej, det har föreningen ingen skyldighet att göra. Jag bor i Br-lägenhet och här delar 200 lägenheter på 7 p-platser

• Tullemi
    Tecken skrev 2010-06-06 20:20:19 följande:
    Nej, det har föreningen ingen skyldighet att göra. Jag bor i Br-lägenhet och här delar 200 lägenheter på 7 p-platser
    Oj, det låter ännu mer dystert
  • Mimmi P

Det finns inget sånt ansvar. Er bil, ert ansvar att parkera nånstans där det är tillåtet. Tyvärr. Ni blir helt enkelt tvungna att parkera längre bort från huset.

• Tullemi

Ska väl tillägga att vi bor i ett relativt lite radhusområde som ligger lite avsides från annan bebyggelse och det finns möjlighet att skapa några fler P-platser - om man vill alltså.

• Tecken
    Tullemi skrev 2010-06-06 20:22:32 följande:
    Ska väl tillägga att vi bor i ett relativt lite radhusområde som ligger lite avsides från annan bebyggelse och det finns möjlighet att skapa några fler P-platser - om man vill alltså.
    Skriv en motion om det till nästa stämma.
  • Tullemi
    Tecken skrev 2010-06-06 20:23:23 följande:
    Skriv en motion om det till nästa stämma.
    Ja, det blir väl något sådant. Synd att det nyss varit möte Ett helt år med knorr blir det nu vi har en granne som är jättearg, haha.
  • Tecken
    Tullemi skrev 2010-06-06 20:25:23 följande:
    Ja, det blir väl något sådant. Synd att det nyss varit möte Ett helt år med knorr blir det nu vi har en granne som är jättearg, haha.
    Ibland kan de ju klämmas in extrastämmor
  • Curlingmorsan

Jag bor i friköpt radhus och här ingår det ett garage OCH en parkeringsplats. Precis som du säger så har de flesta 2 bilar och många har garaget fullt med annat så de får inte plats med någon bil där. De löser det genom att parkera på gästparkeringarna (irriterande när man har gäster och det inte finns några platser lediga) eller så står de på gatan eller ställen där man eg inte får parkera. Kanske finns det någon i området som inte har bil och kan tänka sig att hyra ut sitt garage? Sätt upp en lapp! :)

Ebba & Felix mamma
  • Tullemi
    Curlingmorsan skrev 2010-06-06 20:38:17 följande:
    Jag bor i friköpt radhus och här ingår det ett garage OCH en parkeringsplats. Precis som du säger så har de flesta 2 bilar och många har garaget fullt med annat så de får inte plats med någon bil där. De löser det genom att parkera på gästparkeringarna (irriterande när man har gäster och det inte finns några platser lediga) eller så står de på gatan eller ställen där man eg inte får parkera. Kanske finns det någon i området som inte har bil och kan tänka sig att hyra ut sitt garage? Sätt upp en lapp! :)
    Ebba & Felix mamma
    Ja, de flesta samlar massa skräp i sina garage, men har ändå mage att klaga på bristen på P-platser. Egentligen är det väl ett väldigt enkelt löst problem, men jag vill ju inte vara den som går runt och ber de boende rensa ut i sina garage . Det hade varit bättre om det kom från föreningen.
    Och ALLA har minst en bil tyvärr, inget ledigt garage.
  • malin7502

Föreningen lär inte ha nån skyldighet att fixa parkeringar nej :P

Vilket inte heller är särskilt logist, om man tänker efter...  (Enligt vad jag anser)

Kan ta ett exempel, bor också i friköpt radhus med en samfällighetsförening där vi har garage + en parkeringsplats per hus (samt ett antal gästparkeringar)

Har vid otaliga årsmöten och andra möten varit diskussion om parkering inne på området, att man ska hålla sig till sina platser så inte bilar står runt hela slingan osv... För ett par år sen blev det återigen denna diskussion på tapeten, när ett relativt nyinflyttat par tycker att föreningen "ska" fixa mer parkeringplatser - för de har minsann ingenstans att ställa sin HUSVAGN och släpvagn?!!

Hur logiskt känns det liksom??? I mitt tycke inte alls. Man får väl för sjutton se till att inte ha mer grejer (fordon) än man har plats för. Bor man så man inte har mer än en plats att ställa en bil på, får man väl lov att ha ett fordon alternativt vara beredd att hyra in sig på nån annan plats att ställa sina övriga fordon på.

• Tullemi

malin7502: jag förstår hur du menar. Fast jag menar kanske inte att föreningen har en skyldighet, utan att dom kanske hade möjlighet att se till att vi kan få fler p-platser (eftersom mark finns). Och nu handlar det bara om bilar och inga husvagnar, släpvagnar.
    Men återigen så tycker jag att man ska ställa av sina bilar i garaget och inte packa det fullt med bråte.

• malin7502
    Tullemi skrev 2010-06-07 08:05:46 följande:
    malin7502: jag förstår hur du menar. Fast jag menar kanske inte att föreningen har en skyldighet, utan att dom kanske hade möjlighet att se till att vi kan få fler p-platser (eftersom mark finns). Och nu handlar det bara om bilar och inga husvagnar, släpvagnar.
    Men återigen så tycker jag att man ska ställa av sina bilar i garaget och inte packa det fullt med bråte.
    Är det sån parkeringsbrist kan ni väl knappast vara de enda som skulle vilja ha fler? Det enklaste sättet som nån skrev här ovanför - är väl att ta upp det på något möte. Fråga runt lite hos grannarna kanske om de har samma bekymmer och står bakom att fler parkeringar fixas.
    Här är det alla vi boende som är "föreningen" - så här skulle det handla om att komma sams och sen sätta igång o gräva :P :)

(Varför så stor text??)
  • Tullemi

Nu är det kommunens mark så jag misstänker att vi kommer att ta ett spadtag i första taget . Men visst är vi flera som vill ha parkeringar så man får väl gå runt och snacka ihop sig.

• Senap

Nej, det finns ingen skyldighet från kommunen att ordna parkeringsplatser. Tvärtom har de riktlinjer om att minska bilanvändandet och att inte erbjuda parkeringsplatser gör att biltätheten minskar (enligt statistik).
    Vi bor i Stockholms innerstad och kan få snurra runt i 45 min när det är som värst efter en parkeringsplats.

My sugar is raw
  • Tullemi
    Shoegirl skrev 2010-06-07 09:19:09 följande:
    Nej, det finns ingen skyldighet från kommunen att ordna parkeringsplatser. Tvärtom har de riktlinjer om att minska bilanvändandet och att inte erbjuda parkeringsplatser gör att biltätheten minskar (enligt statistik).
    Vi bor i Stockholms innerstad och kan få snurra runt i 45 min när det är som värst efter en parkeringsplats.
    My sugar is raw
    Ja, nu säljer vi nog bilen - NOT!
  • Tullemi
    Tullemi skrev 2010-06-07 09:27:41 följande:
    Nä, skämt så klart, men som jag skrev förut så får man väl gå runt och reta upp sina grannar genom att be dom röja i garaget, för det finns kanske platser så det räcker egentligen...om alla drog sitt strå till stacken .
  • Senap
    Tullemi skrev 2010-06-07 09:27:41 följande:
    Nej, det har inte vi heller gjort. Trots att de dubblat parkeringsavgiften och tagit bort massor med parkeringsplatser. Allt för att de inte vill att man har bilen inne i stan på dagarna eftersom det minskar framkomligheten.
    Men åker vi ut med bilen från stan så får vi betala "trängselavgift".

Det är logik det.
    My sugar is raw
  • Stealth

Vi har samma problem, nu när sommaren är här så ställer inte en käft in sin bil i garaget, så de som bara har en bil tar upp ute-pplatser när de har garageplats... vi har 2 bilar.

Nu har jag börjat sluta tidigt så jag kommer hem först så på pin kiv ställer jag mig ute, jag är med på styrelsemötena och har försökt få andra att förstå probleme t men de har ju alltid fått p-plats. (tro fan det när de alltid slutat innan mig) men jag tänkte att nu då, så kanske de fattar när de själva inte får plats.

I wish....

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Tullemi
    Shoegirl skrev 2010-06-07 09:31:33 följande:
    Nej, det har inte vi heller gjort. Trots att de dubblat parkeringsavgiften och tagit bort massor med parkeringsplatser. Allt för att de inte vill att man har bilen inne i stan på dagarna eftersom det minskar framkomligheten.
    Men åker vi ut med bilen från stan så får vi betala "trängselavgift".

Det är logik det.
    My sugar is raw
    UT från stan och får betala? Då borde man väl ett "tack för att du lämnar stan"
  • malin7502
    Tullemi skrev 2010-06-07 09:15:45 följande:
    Nu är det kommunens mark så jag misstänker att vi kommer att ta ett spadtag i första taget . Men visst är vi flera som vill ha parkeringar så man får väl gå runt och snacka ihop sig.
    Ja då kanske det är inte fullt så enkelt :S
    Här tänkte jag på samfällighetens mark.
    Det ska ju då vara om kommunen säljer mark till er :P

Bara för det finns gott om plats, är det ju inte säkert att det går o "fixa" parkering - handlar ju om vem som äger platsen...

Som du skriver - en bra början är nog att uppmana folk att ställa bilar i garaget i stället för att samla rat där!

Det är såna här grejer som ibland får en att fundera på egen villa, där man kan fylla gården med vad man vill och inte behöver bekymra sig om vad andra gör :D
Svar på tråden Ni som bor i friköpt radhus...Parkeringsfråga/föreningen