• kaosmaskinen

Ont som fan i fingrarnas mittleder. Vad beror det på?

Hej!

Är gravid i v 36 och har hittills klarat mig undan besvär av alla de slag vilket jag är mycket tacksam över...men sedan en vecka tillbaka har jag grymt ont i samtliga fingrars mittleder. Värst är det på morgonen då jag knappt kan böja i dem alls, men det sitter i resten av dygnet också, och att fippla med finlir är ibland en omöjlighet, typ skruva upp korkar och lock, etc. Jag är inte avsevärt svullen om händerna.

Nån som varit med om liknande/har en förklaring/tips på lindring?

Mvh

Blivande morsa 

• Svar på tråden Ont som fan i fingrarnas mittleder. Vad beror det på?
  • kaosmaskinen
    Cilija skrev 2010-06-06 22:15:36 följande:
    kallas väl ödem tror jag, man samlar på sig vätska!!!

själv va jag svullen om fötterna, spec kvällarna.

kolla här!!

se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/p.../

hoppas du slipper mer sen!!! drygt!!!

lycka till med bebis!!! :o)
    Hej Cilija

Och tack för svar och lyckönskningar:)

Det är ju bara det att jag inte är särskilt svullen i händerna (men väl om fötterna om jag stått/gått mycket under dagen) utan smärtan kommer inifrån lederna, det gör ont i dem när jag böjer och när jag trycker på dem och det är bara i den mittersta raddan av leder. 
  • Zixi

Jag lider av exakt samma sak. Är i vecka 34 och har haft ont i nån vecka nu. Det gör extra ont om jag haft händerna knutna eller helt utspända. Ska faktiskt fråga min bm om saken imorgon. Tycker inte heller att mina händer är direkt svullna och det känns som att det sitter i lederna.

Juli - 2010
  • kaosmaskinen
    Zixi skrev 2010-06-06 23:03:33 följande:
    Jag lider av exakt samma sak. Är i vecka 34 och har haft ont i nån vecka nu. Det gör extra ont om jag haft händerna knutna eller helt utspända. Ska faktiskt fråga min bm om saken imorgon. Tycker inte heller att mina händer är direkt svullna och det känns som att det sitter i lederna.
    Ja, men exakt. Att räta ut fingrarna nu på morgonen var en ren pina:( Berätta gärna vad BM säger. Ska själv dit på tors, får se om min har någon förklaring till fenomenet. 
  • StellaPolaris

Det kallas karpaltunnelsyndrom (tror det stavas så), hade det själv förra graviditeten. Det gör alltid ondast på morgonen. Man måste se till att hålla händer och handleder raka. Jag fick  skenor att ha på mig när jag sov. Det beror oftast på vattenansamling i kroppen. Fråga banrmorskan om råd. Dem vet hur du ska gå till väga.

• alberta77

Nej det är inte karpalt.s. eftersom hon har ont i alla fingrar. Kanske bra att kolla upp men behöver som sagt inte vara mer än lite vätska.

Längtar bebis!
  • kaosmaskinen
    StellaPolaris skrev 2010-06-07 07:38:53 följande:
    Det kallas karpaltunnelsyndrom (tror det stavas så), hade det själv förra graviditeten. Det gör alltid ondast på morgonen. Man måste se till att hålla händer och handleder raka. Jag fick  skenor att ha på mig när jag sov. Det beror oftast på vattenansamling i kroppen. Fråga banrmorskan om råd. Dem vet hur du ska gå till väga.
    Tack för svar!
    men, Karpaltunnelsyndrom beror på inklämda nerver pga svullnad i handleden och ger ju vanligtvis andra symptom som begränsar sig till nervens försörjningsområde. Var och på vilket sätt hade du ont?
  • Mamma igen

Jag har samma elände, är i v36 och har haft så här sedan v 34. Ont i alla mittfingerleder och tåleder också för den delen.  Förklaringen från omgivningen är vattenansamling. Jag tycker inte att jag svullnat mycket men märker det ändå på att jag inte kan ha min vigselring mer än vissa ggr på dagen.

Morgonen är värst.

• Cessi79

Jag har samma sak och har haft sedan rätt länge, är på BF+11 nu och det gör väldigt ont i händerna hela tiden. Jag är inte heller särskilt svullen utanpå fingrarna (eller har inte varit förrän de senaste veckorna) men jag tolkar det som att svullnaden/vätskeansamlingen sitter i själva leden. Mina fingrar domnar något hopplöst också.

Tror inte heller direkt på karpaltunnel eftersom det gör ont i lederna på alla fingrar. Hoppas på att detta ska försvinna med svullnaden efter förlossningen.

• mina två fina

Jag har två vänner som har utvecklat reumatism i och med sina graviditeter. Det låter ju lite som det, men kan säker bero på en massa olika saker!

Svar på tråden Ont som fan i fingrarnas mittleder. Vad beror det på?