• Anonym (orolig)

Tumör på levern?

Gjorde ul av buken i veckan pga min rörliga njure och läkaren hittade då en förändring på levern. Hon tyckte den såg godartad ut men ville göra ul med kontrast också för att se bättre. Efter det tyckte hon fortfarande den såg ofarlig ut men sa att dom skulle analysera bilderna och jag skulle få definitivt besked om några dagar.
    Jag är så orolig så jag har ont i magen och mår illa.
    Har hon fel betyder det i mina ögon att jag kommer dö.
    Vad tror ni? Är det vanligt att dom ser nått annat vid analysen av bilderna eller brukar dom se rätt första gången?
    Kommer vara i upplösningstillstånd när jag får besked.

• Svar på tråden Tumör på levern?
  • linzei

Hej!

Ring upp din läkare och be om samtal kring detta om du inte kan vänta en hel vecka. Beskriv på vilket sätt du är väldigt orolig.

Det positiva är ju att något upptäcks vid en undersökning av en annan kroppsdel, vilket kan innebära att man hittar en förändring i god tid så att säga. Be doktorn beskiva vad som visades via kontrastundersökningen, där man ser upptag av olika slag.

Många patienter frågar inte läkaren nästan någonting under läkarbesöket, utan kommer på frågor eftersom hemma,  och då snurrar allt som sades. Be om ett mottagningsbesök och ta med dig en vän eller familjemedlem så att ni tillsammans kan bearbeta besöket.

Lycka till!

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

Det enda jag kan säga efter alltför många år i sjukvården är, att om man som läkare eller sjuksköterska säger att "jag tror det är ofarligt", då är man tämligen tvärsäker på att så är fallet.

Finns det minsta tvekan om något annat så uttalar man sig inte alls.
    Så är det faktiskt i de allra flesta fall vet du..vi är oerhört noga med vad vi säger och inte säger till patienter.

Lycka till, jag önskar dig allt väl.

Skit skall skit ha!.
  • Anonym (orolig)

Ja jag resonerar lite så också att hon skulle nog inte sagt nått alls om hon tvekat. Hon sa även att jag ska inte vara orolig. Men det är svårt då det är mycket cancer i min familj och det har aldrig slutat väl hon sa att det är allt vi kan göra för tillfället. Så jag tror inte det skulle spela nån roll att åka och prata i dagsläget men självklart ska jag göra det sen när jag vet mer. Är den godartad så måste dom väl ta reda på vilken typ det är ändå?

• Anonym (orolig)

Pratade med läkaren idag och det är tydligen ett Hemangiom jag har.
    Alltså helt ofarligt. Känns jätteskönt
    MEN
    Nu har jag googlat på Hemangiom i levern och  det står att man brukar följa upp såna här "fynd" med ett nytt ul efter ca 4 månader för att säkerställa så inte förändringen växt vilket då kan betyda att det inte är ett Hemangiom.
    Men läkaren sa inget om någon uppföljning. Dom måste ju då med andra ord varit hundra på att det är ett Hemangiom?? Eller?

Svar på tråden Tumör på levern?