• Anonym (Primolut, Gravid)

Primolut Nor och upptäckt graviditet

Min BM på Kvinnokliniken visste så väl om att jag och min man försökte att skaffa barn.
    Vi skulle på en utlandsresa ihop och min kommande mens skulle just komma mitt i vår semester så Bm skrev ut Primolut Nor 5 mg, 1 tabl morgon och kväll.
    Jag träffade Bm några dagar innan ÄL och hon nämnde ingenting om att Primolut Nor skulle vara farlig för en eventuellt kommande graviditet.

Hon bad mig inte heller att göra något graviditetstest innan jag påbörjade kuren för att förskjuta menstruationen (det hade vilket fall som helst varit för tidigt att se)

På min 7:e dag med Primolut Nor så upptäckte jag ett + på graviditetstestet och är alltså gravid.

När jag nu läser på bipacksedeln så ser jag att det absolut inte skall ätas under graviditeten och inte ens under den första delen av graviditeten pga fostermissbildning och att tjejfoster kan få maskulina drag av nåt slag.

Jag undrar hur farligt detta egentligen är och om det är fler som ätit detta och varit gravid under tiden och hur det har gått?
    Vad er Bm sagt osv.

Eftersom det är helg så har jag inte kunnat komma i kontakt med min Bm.

Tacksam för svar då jag är riktigt orolig nu.

• Svar på tråden Primolut Nor och upptäckt graviditet
  • Anonym (Primolut, Gravid)

Puffar på lite och hoppas att någon kan svara! Har försökt att få tag på min läkare utan resultat! Nervositeten stiger över detta

• lindaothomas
    Anonym (Primolut, Gravid) skrev 2010-06-07 13:40:11 följande:
    Puffar på lite och hoppas att någon kan svara! Har försökt att få tag på min läkare utan resultat! Nervositeten stiger över detta
    ja är med om exakt samma sak nu... va hände? va sas? kram Linda
  • Anonym

Jag åt det när jag blev gravid, det hade ingen effekt. Varken då eller nu. Har en frisk och normal tjej..

• lindaothomas
    Anonym skrev 2011-06-22 21:25:08 följande:
    Jag åt det när jag blev gravid, det hade ingen effekt. Varken då eller nu. Har en frisk och normal tjej..
    ok.. ja har precis fått de utskrivet av läkare.. och han sa att det var helt om graviditet skulle uppstäckas...
    sen pratade jag med apoteket... de sa att de va farligt..... blir ju orolig..
    va sa läkare till dig?
    kram Lin da
  • Anonym

Den läkarn jag pratade med först blev näst intill hysterisk.. Åh det kändes bra.. eller? Men iaf så pratade hon med sin överläkare som sa att det inte var ngn fara så tidigt i graviditeten, jag åt dem bara i ett par dagar. Fick göra ett extra UL, men mer var det inte.

Är du gravid nu? Hur långt isf?

• lindaothomas
    Anonym skrev 2011-06-22 21:49:08 följande:

Den läkarn jag pratade med först blev näst intill hysterisk.. Åh det kändes bra.. eller? Men iaf så pratade hon med sin överläkare som sa att det inte var ngn fara så tidigt i graviditeten, jag åt dem bara i ett par dagar. Fick göra ett extra UL, men mer var det inte.

Är du gravid nu? Hur långt isf?

alltså grejen är den att jag har haft 3 graviditeter och alla har slutat i tidigt missfall,
    har gått längst till v 8..   så de känns hemskt jobbigt..
    och nu har ja ägglossning efter midsommar.. och sen den veckan ja ska ha mens ska ja
    åka till rhodos, och då kommer det att vara föt tidigt att kolla med gravtest...
    vill ju helst inte heller missa denna ägglossning...
    men ja har sån gräslig forsränning i mens så de går inte heller att bada med det...
    så den läkaren ja pratade med satt de inte va nån fara...
    men apoteket sa att det var fara....
    så ja ve tinte vem ja ska lyssna på..... :(
    kram
  • mg79

Jag käkar primolut-nor varje månad, har fått det utskrivet av min gynekolog som hjälper oss i vår väg att försöka bli gravida... så jättefarligt borde det ju inte vara... men vad vet jag ?!? 

• lindaothomas
    mg79 skrev 2011-06-22 22:08:19 följande:
    Jag käkar primolut-nor varje månad, har fått det utskrivet av min gynekolog som hjälper oss i vår väg att försöka bli gravida... så jättefarligt borde det ju inte vara... men vad vet jag ?!? 
    ok... men de står på bruksanvisningen.. så man blir lite orlolig... :( 
    men ja får ringa kk imorn.. jobbigt när alla säger olika..
    varför äter´´ du primolut nor?
    kram
  • mg79
    lindaothomas skrev 2011-06-22 22:10:07 följande:
    ok... men de står på bruksanvisningen.. så man blir lite orlolig... :( 
    men ja får ringa kk imorn.. jobbigt när alla säger olika..
    varför äter´´ du primolut nor?
    kram
    För att få regelbunden menscykel och slippa "mellanblödningar"... 
    Hurvida det hjälper att bli gravid vet jag inte - inte mer än att om menscykeln bir regelbunden så lär väl äggossningen också blir det kan man hoppas!

Lycka till och hoppas allt går bra! Glad 
  • Anonym

www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=291&contenttype=text/html Denna sidan rekommenderade min läkare på gyn ang. mediciner under grav. Fungerar inte länken så gå in på janusinfo.se och sök på primolut-nor så får ni upp rätt sida. Hoppas det går bra för er. Ett tips mig rikliga menstruationer är en mugg hallonbladste från första till sista mensdag funkar fint för mig, slipper tom cyklokapronen finns i vissa tehandlar och på nätet, ska vara 100% dock alltså ej något smaksatt. Ska inte heller drickas under graviditet förutom i slutet.

• lindaothomas
    Anonym skrev 2011-06-22 23:19:35 följande:
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.x... Denna sidan rekommenderade min läkare på gyn ang. mediciner under grav. Fungerar inte länken så gå in på janusinfo.se och sök på primolut-nor så får ni upp rätt sida. Hoppas det går bra för er. Ett tips mig rikliga menstruationer är en mugg hallonbladste från första till sista mensdag funkar fint för mig, slipper tom cyklokapronen finns i vissa tehandlar och på nätet, ska vara 100% dock alltså ej något smaksatt. Ska inte heller drickas under graviditet förutom i slutet.
    ja pratade med gyn läkare idag och dom sa att ja absolut inte ska ta primolut nor om ja
    är gravid... så ja får väl se om hur ja gör... ja e så tveksam-.... känns skit jobbigt!!
Svar på tråden Primolut Nor och upptäckt graviditet