• Anonym (ts)

Är det normalt att sova 12 timmar om dygnet som vuxen?

Är det normalt att sova 12 timmar per dygn när man är vuxen?
    Min man går och lägger sig samtidigt som vår tvååring, klockan sex på kvällen... och sover till sex på morgonen..

Jag kan inte låta bli att bli lite sur över det, jag känner mig så ensam hela kvällarna, och så känner jag mig ensam i förhållander eftersom vi aldrig får tid att sitta och prata litegrann på kvällen, titta på ett tv-program och kanske t.o.m ha sex..

Han åker till jobbet klockan sju ungefär och kommer hem till fem ca, och så går han och lägger sig direkt efter middagen...

Jag har frågat honom om han inte kan försöka vara vaken iallafall till åtta på kvällen, men nej...

• Svar på tråden Är det normalt att sova 12 timmar om dygnet som vuxen?
  • LyckligtSlut

Jag har gjort det och MER i perioder då jag varit sjuk. Har han alltid sovit så länge är väl en viktig sak att veta? Sov han 8 timmar förr och nu sover 12 plötsligt, då är det nog konstigt. Vad säger han om sin sömn?

• Anonym (ts)
    LyckligtSlut skrev 2010-06-07 00:46:42 följande:
    Jag har gjort det och MER i perioder då jag varit sjuk. Har han alltid sovit så länge är väl en viktig sak att veta? Sov han 8 timmar förr och nu sover 12 plötsligt, då är det nog konstigt. Vad säger han om sin sömn?
    Förr sov han 6-8 timmar per natt, nu sover han 12 timmar per natt..
    Han säger att han är jättetrött helt enkelt, detta har väl pågått i fyra veckor ungefär..
  • LyckligtSlut
    Anonym (ts) skrev 2010-06-07 00:49:05 följande:
    Förr sov han 6-8 timmar per natt, nu sover han 12 timmar per natt..
    Han säger att han är jättetrött helt enkelt, detta har väl pågått i fyra veckor ungefär..
    Men hjälp! Alltså 6 timmar är ju ganska lite, men att plötsligt dubbla det är ju märkligt. På sommaren sover många mindre också. Kanske han kan ta lite blodprov för sin trötthet på vårdcentralen. Kan ju vara någon brist bara.
  • Anonym

Ja det kan man.... Jag har själv STORT sömnbehov. Och min man som jobba ständigt natt sover ALLTID minst 12 tim varje pass.....
    Sen kan de ju vara så att din man har ngt medicinskt fel. Snarkar han?

• Anonym

Köp kosttillskott till honom!!!!

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-06-07 00:51:40 följande:
    Ja det kan man.... Jag har själv STORT sömnbehov. Och min man som jobba ständigt natt sover ALLTID minst 12 tim varje pass.....
    Sen kan de ju vara så att din man har ngt medicinskt fel. Snarkar han?
    Ja, han snarkar jättemycket!
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-06-07 00:53:28 följande:
    Köp kosttillskott till honom!!!!
    Ok, vilken då? Är det nån speciell?
  • Anonym (ts)
    LyckligtSlut skrev 2010-06-07 00:51:24 följande:
    Men hjälp! Alltså 6 timmar är ju ganska lite, men att plötsligt dubbla det är ju märkligt. På sommaren sover många mindre också. Kanske han kan ta lite blodprov för sin trötthet på vårdcentralen. Kan ju vara någon brist bara.
    Ja jag tycker också det är konstigt, han har alltid varit en sån som sovit lite förr, men nu har det tvärsvängt!

Kanske ska prata med honom om det imorron, om jag nånsin hinner prata med honom, han sover ju nästan all tid han är hemma
  • Anonym
    Då tycker jag att han borde boka tid hos läkare kan vara så att han lider av sömnapne (stavning)??? Vilket gör att man är konstant trött hur mkt man än sover.
    Anonym (ts) skrev 2010-06-07 00:55:14 följande:
    Ja, han snarkar jättemycket!
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-06-07 01:22:17 följande:
    Är det när man slutar andas i sömnen? För det gör han hela tiden, halva nätterna går åt att jag vaknar och får panik för det är helt tyst i sovrummet och så måste jag putta på honom och vända honom så han vaknar till lite och får luft.
  • Anonym (Ja)
    Jag tror också på sömnapné. Min kille är helt jävla förstörd de nätter när han har glömt nässprayen, sen är han jättetrött hela den dagen. Skicka honom till läkaren.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (ts) skrev 2010-06-07 01:36:56 följande:
    Är det när man slutar andas i sömnen? För det gör han hela tiden, halva nätterna går åt att jag vaknar och får panik för det är helt tyst i sovrummet och så måste jag putta på honom och vända honom så han vaknar till lite och får luft.
    Jaaa, det är det!!! Läkarbesök nyss!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ja) skrev 2010-06-07 01:41:37 följande:
    Jaaa, det är det!!! Läkarbesök nyss!
    Okej, ja jag har trott att det är normalt, för enligt honom så har han alltid haft det så, och hans pappa hade likadant.

Men är det farligt? Jaja i vilket fall så ska jag övertyga honom om att gå till vårdcentralen nu
  • Miss Cee

Ja för en del är det fullständigt normalt.

Det kanske inte är jättevanligt, men normalt är det. Olika människor behöver olika mycker sömn helt enkelt. frågan är väl mer om han känner sig utsövd efter 12h eller om han fortfarande är helt slut. DÅ kan det ju vara något problem med själva sömnen (tex sömnapné som någon nämnt ovan).

Men om man behöver 12h och efter det vaknar utsövd så är det inget fel.

• Anonym (ts)
    Miss Cee skrev 2010-06-07 01:46:25 följande:
    Ja för en del är det fullständigt normalt.

Det kanske inte är jättevanligt, men normalt är det. Olika människor behöver olika mycker sömn helt enkelt. frågan är väl mer om han känner sig utsövd efter 12h eller om han fortfarande är helt slut. DÅ kan det ju vara något problem med själva sömnen (tex sömnapné som någon nämnt ovan).

Men om man behöver 12h och efter det vaknar utsövd så är det inget fel.
    Han är trött hela tiden, han skulle nog helst sova hela dagen om han fick!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (ts) skrev 2010-06-07 01:48:27 följande:
    Han är trött hela tiden, han skulle nog helst sova hela dagen om han fick!
    Kolla länken jag postade, och googla också på sömnapné. Du kan ju sälja in det (om han inte gillar att gå till läkaren) med att han kanske kan få energi att orka genomföra dagen Förmodligen är det här galet jobbigt även för honom, att aldrig känna sig utvilad. Jag håller tummar och tår att det löser sig för er
  • Anonym

Han kanske är utbränd. då brukar man sova mycket utan att veta varför.

• Anonym (sömntuta)

Jag kan sova mellan 10 - 16 timmar om jag är trött. Är 26 år och älskar att sova mina lediga dagar. Nu när jag är gravid kan jag INTE sova..
    Har sömnproblem för första gången i mitt liv och typiskt nog innan barnet kommer o sen e de baj baj sömn Obestämd

men ja, har inga problem att sova länge...

• Birgitta2

Snarkningar och sömnapné gör människan trött eftersom hjärnan inte får det syre det behöver. Det kan också ge upphov till en massa otäcka sjukdomar.

Se till att han kommer till läkare. Sånt här tar tid att utreda och ofta får man tillbringa en natt på sömncentrum för ytterligare utredning. Men din kille kan ju inte ha det så här. Inte du heller.

Svar på tråden Är det normalt att sova 12 timmar om dygnet som vuxen?