• Shaun the sheep

Finns det ställen i Södertälje som är OK att bo i?

Vi skulle behöva flytta närmare Stockholm, sambon jobbar i Södertälje så vi tycker det vore ganska bra att bo typ där. Men Södertälje.. Men har ju alltid hört skräckhistorier om allt som händer där. Finns det ställen som är lugna och trygga, med hyresrätter? Det gör det väl knappast.. Nykvarn vore annars också bra, men där lär det väl också vara svårt att hitta en hyresrätt? Har fått för mig att det är ett ganska fint område med många höginkomsttagare, men det kanske inte stämmer..

Hoppas på svar!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Finns det ställen i Södertälje som är OK att bo i?
  • Andreas tjej

alla  "fina" människor som jobbar i Södertälje bor i Rönninge eller Pershagen.
    Eventuellt i Mariekälla.

• Shaun the sheep

Ok, tack för ditt svar! Vet du förresten hur det är i Karlhov? Min pojkvän är intresserad av en lägenhet där, det ligger så nära hans jobb så han kan gå, om han vill :)

• Pumpkin

Bårsta, Mariekäll, Blombacka, Viksberg, Rosenlund, Grusåsen, Ritorp, Västergård och Brunnsäng är OK att bo i. Och Pershagen förstås, men där finns nog inte så mycket lägenheter. Östertälje verkar OK också, men där är det nog också mest villor.

Ställen att passa sig för: Ronna, Hovsjö, Lina, Geneta, Fornhöjden och Saltskog.

Karlhov ligger nära där vi bor - dvs Bårstaberget (fast vi flyttar på måndag) - och vad jag vet är det ett OK område.

Sen är det ju som det är i Södertälje - lite småstökigt här och var även i områden som egentligen klassas som ett OK/bra område. 

• Ellabay

södra!!!!! (södertälje hamn) där har ni de bra. Jag är uppvuxen där och stormtrivdes som barn. Då får barnen gå i p-hagen skolan. :)
    Annars är västergård/mariekäll bra område. Där  har jag också bott.

Nu har jag lämnat tälje helt för umeå men kommer ner med jämna mellanrum för att träffa vänner och familj men skulle aldrig flytta tillbaka.

• Lorelei

Ja det gör det. Man ska inte tro alla skräckhistorier. Det är inte värre här än på många andra ställen (Säger jag som har bott på lite olika håll i landet men valt att flytta tillbaka "hem")

Vi bor på Bårstaberget och trivs jättebra, helt klart lungt och inga konstigheter. Hyresrätter (byggda 60-tal, nya badrum i mitten av 90 talet).

Är född i Västra Blombacka och det var då ett bra område, idag är det lite mer så där. Skulle inte välja det i första hand. Flyttade därefter till Ritorp där mina föräldrar fortfarande bor kvar. Letar hus i området där men det är DYRT.

Karlhov skulle jag inte ha som första alternativ. Men det är nog mer gammalt från barndomen tror jag.

• Nea123

Södertälje är verkligen ingen skräckstad. Jag älskar Södertälje och gör mer än gärna reklam för staden! Visst finns det problemområden men det gör det i alla storstäder, och kanske särskilt de områden som ligger nära Stockholm. Södertälje är verkligen inte bara ghetto, medias bild är så fel. Allt det som är bra och fint i Södertälje får inte plats i media av någon anledning...

Personligen tycker jag att Rosenlund är bäst när det gäller att finna lägenhet. Mycket bra område, nära till stan, pendeltågsstation och affär. Samma med Grusåsen och Mariekäll. Lite längre ut från stan finns ju också trevliga områden såsom Ritorp, Östertälje och Pershagen men där är det ont om lägenheter. Själv tycker jag att landsbygden utanför Södertälje slår allt!

• Shaun the sheep
    Nea123 skrev 2010-08-14 19:36:10 följande:
    Södertälje är verkligen ingen skräckstad. Jag älskar Södertälje och gör mer än gärna reklam för staden! Visst finns det problemområden men det gör det i alla storstäder, och kanske särskilt de områden som ligger nära Stockholm. Södertälje är verkligen inte bara ghetto, medias bild är så fel. Allt det som är bra och fint i Södertälje får inte plats i media av någon anledning...

Personligen tycker jag att Rosenlund är bäst när det gäller att finna lägenhet. Mycket bra område, nära till stan, pendeltågsstation och affär. Samma med Grusåsen och Mariekäll. Lite längre ut från stan finns ju också trevliga områden såsom Ritorp, Östertälje och Pershagen men där är det ont om lägenheter. Själv tycker jag att landsbygden utanför Södertälje slår allt!
    Vi har sökt lägenhet bland annat i Järna! =) Ellr ja, det var radhus men ändå. Just nu har det avstannat lite, men vi hoppas fortfarande :)
  • Candyjunkie
    Pumpkin skrev 2010-06-12 20:53:01 följande:
    Bårsta, Mariekäll, Blombacka, Viksberg, Rosenlund, Grusåsen, Ritorp, Västergård och Brunnsäng är OK att bo i. Och Pershagen förstås, men där finns nog inte så mycket lägenheter. Östertälje verkar OK också, men där är det nog också mest villor.

Ställen att passa sig för: Ronna, Hovsjö, Lina, Geneta, Fornhöjden och Saltskog.

Karlhov ligger nära där vi bor - dvs Bårstaberget (fast vi flyttar på måndag) - och vad jag vet är det ett OK område.

Sen är det ju som det är i Södertälje - lite småstökigt här och var även i områden som egentligen klassas som ett OK/bra område. 
    Håller med helt och hållet.
  • anna0079

Jag tycker om södertälje, håller med nea123 att median har framställt Södertälje som ett getto men det är det inte, det är bara att tänka skulle så många barnfamiljer ändå välja bosätta sig här?  Har bott i Ronna Geneta och Saltskog och nu bor jag i brunnsäng där jag trivs bäst men tycker ingen av ställen är dålig. Där jag bodde i Ronna gillade jag inte riktig lekgården och grönområdet dom har inget medans Saltskog va underbart att bo i samma sak med Geneta. Det jag tyckte va viktigast är området runt omkring finns det lekplatser och grönområde det tycker jag  är viktig. Hur säkert ett ställe är beror lite grann på vilka levnadsvanor man har och hur nära den centrala delen man bor i respektive stadsdel ingen av centrumen skulle jag vilja bo för det är där det brukar vara mest stöck.

Lycka till

Svar på tråden Finns det ställen i Södertälje som är OK att bo i?