• Lillisen4

Varför lämna på förskola när man är föräldraledig???

Jag undrar bara hur det kommer sig att nästan alla föräldrar lämnar sitt äldsta barn på förskolan när denne får ett syskon. Någon av föräldrarna är föräldralediga och HEMMA men väljer ändå att lämna det äldsta barnet på förskolan.

Är inte det ett ypperligt tillfälle att få vara hemma med sina barn?? Är man hemma med båda sina barn så finns det nästan ingen för det äldre barnet att umgås med då alla äldre (eller till och med 2-åringar lämnas på förskolan när denne fått ett syskon) är på förskolan.

Själv tycker jag att man inte ska få lämna syskon på förskolan, tänk hur myckjet pengar som läggs på barnomsorg för barn vars föräldrar redan är hemma!!!!

Vad tycker ni?? Hur tänker ni som lämnar??

• Svar på tråden Varför lämna på förskola när man är föräldraledig???
  • fetsnygg

jag vill lämna mitt barn på förskolan när nästa kommer.. mest för hennes skull.. för att hon ska få träffa och leka med andra barn, men också för att jag inte kommer att ha tid att stimulera henne och hitta på saker när bebisen är pytteliten och kräver så mycket tid med amning etc.

Dessutom tror jag att hon tröttnat lite på mamma eftersom vi redan är hemma så mycket (jag är tung och gravid) och inte orkar busa så mycket som hon vill.

• Jenny Hä

Jag har inte haft min på förskolan när han fick syskon , jag håller med TS, jag var på öppna förskolan istället med han o det är ju bra mycket bättre för barnet än att bli uppfostrad av förskolepersonal. Det finns alltid saker att göra när ett barn fått syskon så dom får leka o träffa andra barn. 
    Man skaffar ju barn för att man vill ta hand om dom o umgås med dom.... Inte för att förvara dom o vara hemma själv . 

• Philippa

Det finns miljoner sådana här trådar på FL: vad duktig JAG är som INTE lämnar mitt barn på dagis...

Jag tycker du ska SKITA i varför jag lämnar mitt barn på dagis!!!!!!!!!!!!!!

JA, jag är superirriterad på dessa BRA-MAMMA trtådar och ska aldrig mer svara på dom!

• Kazeer

Min treåring går på förskola tre dagar i veckan nu när jag är föräldraledig med lillebror (de första tre månaderna, när lillebror var nyfödd, gick storebror heltid efter pappans arbetstider). Han får möjligheten att leka med andra barn, delta i förskolans pedagogiska verksamhet och så får han lite andra intryck än han får de dagar han är hemma. Jag får möjligheten att tillbringa lite tid med yngste sonen, bara vi två.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Busbellan

Jag tycker du bör tänka lite längre.....allas situation och framför allt alla barn är inte likadana. Min äldsta dotter var hemme när tvåan kom, däremot tvåan fick gå på dagis 25 timmar/vecka när trean kom.
    Dessa val gjorde jag efter vad som var bäst för varje barn och det tror jag de allra flesta föräldrar gör. Tiden man får på dagis som föräldraledig är ju inte för förälderns behov utan BARNETS

Mamma till Nora, August och Ella
  • Maggiepuh

Jag kommer lämna min son på dagis när han blir storebror för att han ÄLSKAR sitt dagis och har massa kompisar där som är viktiga för honom. Han ska inte bli lidande bra för att det kommer en bebis i familjen.

• Lillisen4

Trollpackan du har nog missuppfattat varför man skriver en sån här tråd. Det är inte för att visa att man själv är bra utan för att jag tänker på barnen.

Jag har själv jobbat på en förskola och vet att många barn som lämnas är ledsna, de förstår såklart att mamma eller pappa går hem med den nya bebisen och undrar varför inte de får följa med...

Sen tycker jag att det borde ändras från politiskt håll så att det beslutas att barn med syskon inte får lämnas. Barnen trivs såklart bättre med någon av föräldrarna och det nya syskonet. Synd att vårt samhälle blivit så onaturligt att vi väljer att lämna barnen när vi är hemma.

Och svaret att man inte klarar av att stimulera sitt barn tycker jag låter märkligt... Vad tror vi att barn har för behov av stimulans?? Det är väl bara att vara med och laga mat tvätta städa allt man gör hemma och sen kan man gå ut. Skulle fler vara hemma med alla barn skulle de även ha andra barn att umgås med hemma!

• Avelyn

Min 5 åring får fortsätta gå på sitt dagis 15 timmar i veckan efter att hon blivit storasyster. Hon är sen i talet och sen i det sociala samspelet med andra barn. Vi har blivit rekommenderade av läkare att ha vår dotter på dagis, för att hon ska få samspela mer med andra barn. Vi har rätt till mer än 15 timmar pga detta, men väljer ändå att inte ha mer. Dottern älskar att gå dit och vi tror att hon mår bra av det. Även om dottern inte hade haft dessa svårigheter, hade vi valt att låta henne gå kvar. Jag tror på att förskolan är bra. Jag har inga vänner som har jämnåriga barn och det bor inga jämnåriga nära oss. Att gå på dagis ger dottern en chans att umgås med andra barn innan hon börjar skolan om ett år.

• Busbellan
    Lillisen4 skrev 2010-06-07 08:02:50 följande:
    Trollpackan du har nog missuppfattat varför man skriver en sån här tråd. Det är inte för att visa att man själv är bra utan för att jag tänker på barnen.

Jag har själv jobbat på en förskola och vet att många barn som lämnas är ledsna, de förstår såklart att mamma eller pappa går hem med den nya bebisen och undrar varför inte de får följa med...

Sen tycker jag att det borde ändras från politiskt håll så att det beslutas att barn med syskon inte får lämnas. Barnen trivs såklart bättre med någon av föräldrarna och det nya syskonet. Synd att vårt samhälle blivit så onaturligt att vi väljer att lämna barnen när vi är hemma.

Och svaret att man inte klarar av att stimulera sitt barn tycker jag låter märkligt... Vad tror vi att barn har för behov av stimulans?? Det är väl bara att vara med och laga mat tvätta städa allt man gör hemma och sen kan man gå ut. Skulle fler vara hemma med alla barn skulle de även ha andra barn att umgås med hemma!
    Tror inte du inser var träningen att vara med andra barn och vuxna kan göra för vissa barn. Hade varit grymt mot min son att ta ifrån honom hans vanliga rutiner när han fick syskon, då hade man kunnat tala om att han hade mått dåligt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lillisen4

Absolut tror jag att det är viktigt att träffa andra barn. Men hade alla varit hemma med sina barn så hade det ju blivit att man träffade andra som också var hemma. Innan det infördes att man fick lämna syskon var det ju så.

Svar på tråden Varför lämna på förskola när man är föräldraledig???