• Anonym

xanor?

hej.

Stecolid funkar inte på mig längre då jag får öka dosen hela tiden. är nu eppe i 15 mg åt ggn. jag vet att man blir beroende och att kroppen vänjer sig vid den så man får öka lite då å då.
     men jag har föreslått att xanor kanske kan hjälpa mig bättre då dom håller i sig längre.

är det någon som bytt från stecolid till xanor och mått bättre?

SNÄLLA  GE MIG RÅD?

( går på citalopram oxå)

• Svar på tråden xanor?
  • DreamBitch

Xanor har en mycket kortare halveringstid än stesolid.
    Stesolid har en halveringstid på mellan 20-70 timmar medan xanor har en halveringstid på bara 12 timmar.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-06-07 09:16:59 följande:
    Xanor har en mycket kortare halveringstid än stesolid.
    Stesolid har en halveringstid på mellan 20-70 timmar medan xanor har en halveringstid på bara 12 timmar.
    vad menas med halveringstid? ursäkta om jag verkar dum :)
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-06-07 09:21:17 följande:
    vad menas med halveringstid? ursäkta om jag verkar dum :)
    Du är inte dum. :)
    Halveringstid innebär hur lång tid det tar för ett läkemedel att gå ur kroppen, enkelt förklarat.
    Tex: Du tar 10mg stesolid. Efter 20-70 timmar har det halverats och du har då 5mg kvar i kroppen. Efter ytterligare 20-70 timmar så har du 2,5mg kvar i kroppen osv.

Detta innebär att stesolid finns kvar och är aktivt i kroppen en längre tid än vad xanor är.
  • Anonym (xanor)

Jag tar xanor depo i stället för stesolid och de funkar mycket bättre för mig. Tar även Ciralex och Mirtazapin. Har inte behövt öka dosen på xanor trots att jag haft dem ett tag nu. kan ju bero på att jag sakta börjar må bättre i mig själv också... Men för mig funkar som sagt xanor depo bättre än något annat jag har testat....

• Anonym
    Anonym (xanor) skrev 2010-06-07 10:10:53 följande:
    Jag tar xanor depo i stället för stesolid och de funkar mycket bättre för mig. Tar även Ciralex och Mirtazapin. Har inte behövt öka dosen på xanor trots att jag haft dem ett tag nu. kan ju bero på att jag sakta börjar må bättre i mig själv också... Men för mig funkar som sagt xanor depo bättre än något annat jag har testat....
    asså.. jag har läst om mirtazapin och de va väl mest mot sömnsvårigheter. har ätit citalopram i drygt 6 veckor (20mg) men ska öka snart till 30 mg. jag har såååå svårt att gå ut spontant , typ ne nu drar vi dit. jag hoppas att xanor kan hjälpa mig.
    hur mkt xanor tar du?
    DreamBitch skrev 2010-06-07 09:27:21 följande:
    Du är inte dum. :)
    Halveringstid innebär hur lång tid det tar för ett läkemedel att gå ur kroppen, enkelt förklarat.
    Tex: Du tar 10mg stesolid. Efter 20-70 timmar har det halverats och du har då 5mg kvar i kroppen. Efter ytterligare 20-70 timmar så har du 2,5mg kvar i kroppen osv.

Detta innebär att stesolid finns kvar och är aktivt i kroppen en längre tid än vad xanor är.
    hehe aha okej. jag kan ta 15 mg om dagen utan att de hjälper mig. när jag börja med dom så tog jag 2.5 mg.  jag ska be om xanor hos min nya läkare då jag precis flyttat.
  • Anonym (xanor)

Jo Mirtazapin kan visst hjälpa till om man har sömnproblem eftersom de gör många mycket trötta, därför rekomenderas att dessa tas på kvällen. Men man ger dem inte enbart för sömnproblem. Jag har haft en djup depression där inte enbart Cipramil, senare Cipralex hjälpte mig utan de la till Mirtazapin som verkar på flera "ämnen"i hjärnan. Sen vet jag inte om de används mot tvång, panikångest mm..men mot depressioner ges dem och ofta har man sömnproblem när man har depp ju.
    Jag tar 2 mg xanor på morgonen, eftersom det är depo klarar jag mig hela dagen på det. Tidigare tog jag 1mg på morgonen och 1 på kvällen. Vilka har du fått ? "vanliga" xanor eller depo? "vanliga" hjälper det gör dem om man har det jättejobbigt men som någon sa så går de ur kroppen ganska snart.

• Anonym
    Anonym (xanor) skrev 2010-06-07 12:44:56 följande:
    Jo Mirtazapin kan visst hjälpa till om man har sömnproblem eftersom de gör många mycket trötta, därför rekomenderas att dessa tas på kvällen. Men man ger dem inte enbart för sömnproblem. Jag har haft en djup depression där inte enbart Cipramil, senare Cipralex hjälpte mig utan de la till Mirtazapin som verkar på flera "ämnen"i hjärnan. Sen vet jag inte om de används mot tvång, panikångest mm..men mot depressioner ges dem och ofta har man sömnproblem när man har depp ju.
    Jag tar 2 mg xanor på morgonen, eftersom det är depo klarar jag mig hela dagen på det. Tidigare tog jag 1mg på morgonen och 1 på kvällen. Vilka har du fått ? "vanliga" xanor eller depo? "vanliga" hjälper det gör dem om man har det jättejobbigt men som någon sa så går de ur kroppen ganska snart.
    jag har inga direkta sömnproblem nu.. har haft innan. jag har haft 4 olika depp mediciner i år så jag vill inte byta ut den jag har nu.  jag har inte fått xanor ännu, va hos läkaren förra månadagen men då skulle de va hennes sista dag och hon vill att en läkare har uppföljning samt att jag flytta till en annan komun 1 juni. men hon har rek en läkare som e bra och skrivit med att jag ska ha xanor tabletter. jag har panikattacker å stark ångest som kan komma på en sekund. därför vill jag ha bättre medicin som håller längre.
  • DreamBitch

Fast återigen så håller inte xanor längre. Däremot kanske du svarar bättre på xanor men det är ju en annan sak.

• Anonym (xanor)
    DreamBitch skrev 2010-06-07 16:59:48 följande:
    Fast återigen så håller inte xanor längre. Däremot kanske du svarar bättre på xanor men det är ju en annan sak.
    Vet att du har en väldig kunskap om detta från andra trådar Måste fråga om man har xanor depo så borde väl den sitta i längre än en "vanlig" snabbverkande Stesolid...? eller är jag helt ute o cyklar..?
  • DreamBitch
    Anonym (xanor) skrev 2010-06-07 21:43:51 följande:
    Vet att du har en väldig kunskap om detta från andra trådar Måste fråga om man har xanor depo så borde väl den sitta i längre än en "vanlig" snabbverkande Stesolid...? eller är jag helt ute o cyklar..?
    Halveringstiden är den samma men depot utsöndras på ett lite annorlunda sätt.
    Xanor har full effekt efter 1-2 timmar.
    Xanor depot utsöndras i en jämn ström under 5-11 timmar.
  • Anonym (xanor)

Ok, tack för snabbt svar Tror jag hajjar nu

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-06-07 21:49:34 följande:
    Halveringstiden är den samma men depot utsöndras på ett lite annorlunda sätt.
    Xanor har full effekt efter 1-2 timmar.
    Xanor depot utsöndras i en jämn ström under 5-11 timmar.
    just därför vill jag ha tablettform på xanor. tack för alla svar, ska prata med min läkare på fredag om detta.
  • Anonym (x)

jag åt xanor depot en period och det blev ett helvete för mig när jag skulle sluta med dem, fick kraftiga abstinensbesvär. Så tänk efter innan du använder xanor långvarigt och ofta.

• Anonym
    Anonym (x) skrev 2010-06-08 13:05:37 följande:
    jag åt xanor depot en period och det blev ett helvete för mig när jag skulle sluta med dem, fick kraftiga abstinensbesvär. Så tänk efter innan du använder xanor långvarigt och ofta.
    hellre äta xanor än att komma behöva ta 20 mg stecolid nästa gång å sen högre å högre, för de kommer ja att göra. kroppen blir ju så van vid stecolid så fort. :(

visst de är inget å leka med dessa tabletter men jag måste testa allt jag kan för att hitta den bästa lösningen. har sedan november 07 sökt psyk hjälp å ännu inte kommit in trots tjat å gnäll.
  • DreamBitch

Vare sig du äter stesolid eller xanor så kommer du få en sjuk avtändning den dagen du går av det så ur den aspekten spelar det inte särskilt stor roll vad du äter.

Och det finns ju faktiskt ingen garanti för att du inte kommer behöva höja dosen på xanor heller. Något du kanske bör ha i åtanke.

Svar på tråden xanor?