• blivandefrun

son m ADHD. Jag orkar inte mer snart

Vet inte var jag ska börja.... Men Jag 3 barn, tvillingar på 7½ år (från ett tidigare förhållande) och en son på snart 1 år i det förhållande jag har idag!

Min ena son på 7½ år har adhd, han äter medicin, men ibland är det som den inte verkar, o han verkligen driver mig till vansinne, det e bråk om allt.

Försöker välja mina strider, men han bråkar om att klä på sig, inte borsta tänderna, istället för att prata så skriker han, speciellt på morgonen (han har bra hörsel), väcker sin tvillingbror VARJE morgon så fort han vaknar (mellan 5-6 på morgonen 7 dagar i veckan).

Han säger emot ALLT jag säger åt honom.
    Han stänger inte av datorn/Xboxen utan att bråka eller slänga kontrollen i golvet typ. När de ska sova hoppar han upp o ner i sängarna, ligger inte alls stilla, medans brorsan vill sova. (de delar rum, just nu har vi inte plats att de har varsit, men vi letar större)
    Han kommer in o väcker mig varje morgon med trots att jag bett honom att inte göra det, för han klarar sig uppe själv, e ju bara att se på TV.

Försöker vara positiv o ge beröm för det han gör bra, men det e inte lätt när han trillskas hela tiden.

Jag har ensam vårdnad om mina söner, har haft sen de föddes men de är hos sin pappa varannan helg, som det är just nu. men där e han lugnare, men det e för att han e rädd för pappa, har den andra tvillingen sagt. Men det e nog mer så att pappa e hårare än jag o har en hårdare röst o så, för han e bra med barnen.
    Pga vissa omständigheter kan de inte vara oftare hos sin pappa!

tror inte ens jag fick med allt men jag känner bara att jag orkar snart inte mer, jag kommer gå in i väggen, vet inte hur jag ska göra, o de på BUP gör inte heller mycket för att hjälpa mig så jag vet inte vad jag ska göra snart.

Hjälp finns det fler som har det jobbigt med sina barn med adhd eller är det bara jag? hur gör ni? vad gör jag för fel?
    Känner mig som en usel mamma o jag känner bara att jag ger upp snart!

• Svar på tråden son m ADHD. Jag orkar inte mer snart
  • Beckasin

Det är jobbigt! Att ha barn med ADHD är som att vara i en negativ spiral och det är inte alltid man orkar. Det värsta är när man själv tappar humöret och svär och skriker tillbaka, men man är ju bara människa. Och man kan ta nya tag.

Du är inte ensam och du är ingen usel mamma!

• Little Ms Chatterbox

Vad har du för hjälpmedel till sonen så hans vardag fungerar så bra som möjligt? Timstockar? Schema? Veckoplaneringstavla? Sigvarttavla? Sociala berättelser?
    Har du avlastningsfamilj?
    Får barnen Omega?

Kan den lilla och andra tvillingen dela rum, bara för att sova? Så de får det lugnare? Eller somna någon annanstans (eran säng?)

Du är INTE en dålig mamma! Du gör så gott du kan, det är jätte svårt att orka med föräldraskapet och när det är någon diagnos inblandas blir det ännu värre.

Just nu hinner jag inte skriva mer men du ska veta att vi finns här för dig på FL. Du är inte ensam! Har du sett tråden för föräldrar med barn med ADHD?
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49851774.html

• SaramedM

Undrar också vilka hjälpmedel ni har till sonen?

• solskina

sök avlastning hos kommunen det har du rätt till.
    Välkommen in i våran tråd. (se ovan)

• Trollet Ludenben

Jag är med mamma till en son på 7,5 år med ADHD. Han har asperger syndom med.

Tipsar om förberedelser. När det gäller att stänga av xbox, förbered honom innan. Sätt äggklocka om ni inte kan få en timstock som hjälpmedel. Fråga BUP om de kan remitera er till hjälpmedelscentralen. De har div saker för att underlätta konflikter vid övergångar mellan aktiviteter. Vi har sigvart dygnstavla, ett schema med PCS-bilder vi använder samt timstock. Schemalägg xboxtiden så det inte blir när som helst och hur länge som helst utan på schemalagda tider.
    Min son vaknar med tidigt. Han kommer till oss och jag går upp med honom. Han behöver stimulans och att man håller ett vaknade öga på honom. Försök att skaffa rutiner så mycket som möjligt på vardagen. Gällande påklädning, tandborstning mm så kan man med använda äggklocka/timstock. Även belöningssystem kan vara en god idé.

Lästips är "explosiva barn" av Ross w Green. Den är mycket bra och man får många bra tips hur man ska förhålla sig till dessa barn.

Avlastning från kommunen. Vissa kommuner har lägerverksamhet även om man inte tillhör LSS. Göteborg har genom ågrenska tex. Hör dig för om de finns något liknande hos er. Kontaktfamilj genom socialtjänsten är ett annat alternativ.

Tipsar med om omega3, e-epa eller plusepa är bra för just ADHD.
    Föräldrautbildningar tex komet är ett bra alternativ. Den har jag gått och den var mycket bra.
    Skickar kramar, vet hur du har det!!

Älskade ungar
  • blivandefrun
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-06-07 13:23:49 följande:
    Vad har du för hjälpmedel till sonen så hans vardag fungerar så bra som möjligt? Timstockar? Schema? Veckoplaneringstavla? Sigvarttavla? Sociala berättelser?
    Har du avlastningsfamilj?
    Får barnen Omega?

Kan den lilla och andra tvillingen dela rum, bara för att sova? Så de får det lugnare? Eller somna någon annanstans (eran säng?)

Du är INTE en dålig mamma! Du gör så gott du kan, det är jätte svårt att orka med föräldraskapet och när det är någon diagnos inblandas blir det ännu värre.

Just nu hinner jag inte skriva mer men du ska veta att vi finns här för dig på FL. Du är inte ensam! Har du sett tråden för föräldrar med barn med ADHD?
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49851774.html
    Timstockar? Sigtavla? sociala berättelser?

nej ingen avlastningsfamilj, min mamma ställer upp, men hon orkar inte ta dom båda två samtidigt då x med adhd alltid e på sin bror o retas o petar o har sig.
    Så hon tar dom en o en för att dom ska få egen tid med mig bla.
    Även min pappa hjälper till ibland, så då tar mamma en o min pappa en (dom e skilda)

Ang att somna, det går himla bra om natten, e just att X vaknar så tidigt o väcker alla i huset typ. Men han har alltid kunnat som yngre sätta sig vid tvn o vara för sig själv en stund, men det går inte längre, nu ska alla upp typ :(

tyvärr går det inte att byta rum på någon just nu, så som vi bor, men vi kollar efter nytt!

Det jag har är ett schema på väggen för data/xbox där tider står, när de får börja spela o när de ska sluta. De har spel fria dagar tisdag o torsdag, då e det annat vi försöker göra ihop de 3 timmar de annars brukar spela på!
    Sen nu när det e sommar e vi alla ute mycket o ute går det mycket bättre e inte alls lika mycket bråk. :)
    Där står även att när datorn/xbox stängs av e det dax för bad, sen kvällsfika, borsta tänderna o filmdax för att sen sova.

Men jag har mest problem som sagt på morgonen innan medicinen börjat verka, för efter det e han lugnare.
    trilskas med att klä på sig, jag MÅSTE tjata. Försöker få dom att sluta skrika på morgonen då andra i huset sover, min sambo jobbar skift o e inte alltid uppe samma tid som oss, han jobbar även natt o så.
    Är nästan som att X vill att min sambo ska vakna, för han trilskas mest med mig när han sover då han jobbar kväll!

Vet inte hur jag ska göra för att få morgonen att gå smidigare???

Jag har kört ormen, men det fungerade inte på honom, han blev så sur vid minsta lilla han inte klarade, även om jag gav honom "lätta saker att klara" Har belöningssystem, just nu vid tandborstning som e ett problem. det fungerar hyfsat.

har gått komet programet för 2 år sedan. Just nu är jag o X inne i ett ekorrhjul igen o det vill inte reda ut sig :(
  • blivandefrun
    Beckasin skrev 2010-06-07 13:01:04 följande:

Det är jobbigt! Att ha barn med ADHD är som att vara i en negativ spiral och det är inte alltid man orkar. Det värsta är när man själv tappar humöret och svär och skriker tillbaka, men man är ju bara människa. Och man kan ta nya tag.

Du är inte ensam och du är ingen usel mamma!

mm humöret tappar jag rätt ofta just nu :(
  • blivandefrun
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-07 14:09:01 följande:
    Jag är med mamma till en son på 7,5 år med ADHD. Han har asperger syndom med.

Tipsar om förberedelser. När det gäller att stänga av xbox, förbered honom innan. Sätt äggklocka om ni inte kan få en timstock som hjälpmedel. Fråga BUP om de kan remitera er till hjälpmedelscentralen. De har div saker för att underlätta konflikter vid övergångar mellan aktiviteter. Vi har sigvart dygnstavla, ett schema med PCS-bilder vi använder samt timstock. Schemalägg xboxtiden så det inte blir när som helst och hur länge som helst utan på schemalagda tider.
    Min son vaknar med tidigt. Han kommer till oss och jag går upp med honom. Han behöver stimulans och att man håller ett vaknade öga på honom. Försök att skaffa rutiner så mycket som möjligt på vardagen. Gällande påklädning, tandborstning mm så kan man med använda äggklocka/timstock. Även belöningssystem kan vara en god idé.

Lästips är "explosiva barn" av Ross w Green. Den är mycket bra och man får många bra tips hur man ska förhålla sig till dessa barn.

Avlastning från kommunen. Vissa kommuner har lägerverksamhet även om man inte tillhör LSS. Göteborg har genom ågrenska tex. Hör dig för om de finns något liknande hos er. Kontaktfamilj genom socialtjänsten är ett annat alternativ.

Tipsar med om omega3, e-epa eller plusepa är bra för just ADHD.
    Föräldrautbildningar tex komet är ett bra alternativ. Den har jag gått och den var mycket bra.
    Skickar kramar, vet hur du har det!!
    Hjälpmedelcentralen va e det för något? Är det adhd center tyP? Ja har försökt få rutin på påklädningen, tandborstningen men det e svårt... :(

Ska kolla upp den boken :)

Ah omega 3 åt han förr, men det slutade vi med nu när han äter concertan, kanske man ska köra både OK?
    Komet har jag gått :)

tack för tipsen o kramarna behövs just nu
  • Weyoun
    blivandefrun skrev 2010-06-07 22:51:13 följande:
    mm humöret tappar jag rätt ofta just nu :(
    Min son är 4,5 år och han utreds just nu för adhd/as etc. Vissa dagar har jag lut att hiva ut honom eller skänka bort honom till behövande!

Du är ingen dålig mamma. Det du känner är helt naturligt.

Jag har själv ADHD/AS och jag kommer ihåg när jag var i dina pojkars ålder! Jag mådde jättedåligt då, bråkade om ALLT,men jag visste inte varför. Jag minns att det kändes som att kroppen VILLE bråka, men jag förstod inte varför. Jag fick dåligt samvete för att jag bråkade så myket och då blev det bara värre. Jag var liksom slav under kroppens egna vilja.

Vet inte om mitt inlägg hjälpte ngt alls men jag skickar en MEGAKRAM till dig!
  • blivandefrun
    Viccy skrev 2010-06-07 22:58:33 följande:
    Min son är 4,5 år och han utreds just nu för adhd/as etc. Vissa dagar har jag lut att hiva ut honom eller skänka bort honom till behövande!

Du är ingen dålig mamma. Det du känner är helt naturligt.

Jag har själv ADHD/AS och jag kommer ihåg när jag var i dina pojkars ålder! Jag mådde jättedåligt då, bråkade om ALLT,men jag visste inte varför. Jag minns att det kändes som att kroppen VILLE bråka, men jag förstod inte varför. Jag fick dåligt samvete för att jag bråkade så myket och då blev det bara värre. Jag var liksom slav under kroppens egna vilja.

Vet inte om mitt inlägg hjälpte ngt alls men jag skickar en MEGAKRAM till dig!
    Jaa du, så har jag med känt, att jag hivar ut han eller ger bort honom. Ibland känns det som om han skulle få det bättre hos någon annan, för han säger ju att jag e dum hela tiden, åh vi bråkar om allt o jag e arg hela tiden, det suger :(
    han säger: mamma du e alltid arg på mig, aldrig på brorsan :( Det e med jobbigt o höra.

Jo det hjälpte en heldel, känns lite så faktiskt, för han brukar svara vet inte, när jag frågar varför han bråkar o håller på.

Jag kan känna att han e en riktigt pain in the ass många gånger, men vissa gånger kan han vara hur gå som helst!
Svar på tråden son m ADHD. Jag orkar inte mer snart