• Jennass

Vad tycker ni om mitt vigsellöfte?

Om 6 veckor ska vi gifta oss, min gubbe och jag, på våran 10årsdag, på mallorca. Vi vill skriva egna äktenskapslöften, det här har jag knåpat ihop dels själv och dels med lute hjälp från vissa internetsidor. Vad tycker ni?

Erik, den här dagen är en av de lyckligaste dagarna i mitt liv.
    I denna stund vigs jag samman den jag älskar, min bästa vän och den jag delar skratt och gråt med.
    Med dig vill jag fortsätta dela allt som livet ger oss, du får min tillit, hängivenhet, ömhet och min kärlek.
    Jag vill vara dig trogen, i nöd och lust, i medgång och motgång, respektera och lita på dig, alltid.
    Idag, som alla andra dagar, älskar jag dig mer än mina ord kan beskriva.
    Inte tills döden skiljer oss åt, utan i evighet. (alt. sålänge jag lever/andas (har inte bestämt än.)

• Svar på tråden Vad tycker ni om mitt vigsellöfte?
  • Jezamine

Det är ditt löfte.Huvudsaken det passar dig.Det är din privata grej.

Avstängd tills vidare
  • Pickeli

Jättefint! Tycker "i evighet" lät bättre om jag nu ska tycka till :)

Grattis! Glad

Google it!
  • Jennass

Tack!
    Jo det är klart att det ska passa mig. men någon kanske kan/vet nåt som jag inte vet eller har något förslag eller en omformulering som är bättre än det jag skrivit, men blir lätt blind när man sitter och skriver själv

• Jennass
    Pickeli skrev 2010-06-07 10:54:32 följande:
    Jättefint! Tycker "i evighet" lät bättre om jag nu ska tycka till :)

Grattis! Glad
    Google it!
    tack! det tycker jag med men har hört att det kanske inte blir "godkänt" ifall prästen tycker att det ska vara en mening som betyder "tills döden skiljer oss åt"
  • hallontryffel

Hej!
    Om ni ska ha en kyrklig vigsel tror jag att du får "bakläxa" på "i evighet".
    I kristen tro menar man att vi i livet efter detta inte lever i relationer med varandra på samma sätt som här på jorden, därför brukar "i evighet" inte godtas.

Dessutom är det ju så att du faktiskt annars lovar din blivande att "även om du skulle dö om en vecka så kommer jag att vara dig trogen och inte inleda ett förhållande med nån annan för resten av mitt liv".
    De andra varianterna (lever/andas) du föreslog tror jag däremot att prästen skulle godkänna.

Om ni gifter er borgerligt så kan du bortse från mitt inlägg, då funkar det du skrivit rakt av.
    I övrigt tycker jag att det du skrivit är fint och personligt utan att bli "överdrivet känslosamt"!

• Jennass
    hallontryffel skrev 2010-06-07 21:51:16 följande:
    Hej!
    Om ni ska ha en kyrklig vigsel tror jag att du får "bakläxa" på "i evighet".
    I kristen tro menar man att vi i livet efter detta inte lever i relationer med varandra på samma sätt som här på jorden, därför brukar "i evighet" inte godtas.

Dessutom är det ju så att du faktiskt annars lovar din blivande att "även om du skulle dö om en vecka så kommer jag att vara dig trogen och inte inleda ett förhållande med nån annan för resten av mitt liv".
    De andra varianterna (lever/andas) du föreslog tror jag däremot att prästen skulle godkänna.

Om ni gifter er borgerligt så kan du bortse från mitt inlägg, då funkar det du skrivit rakt av.
    I övrigt tycker jag att det du skrivit är fint och personligt utan att bli "överdrivet känslosamt"!
    Ja det är ju det jag vet, att man kanske inte får använda ordet "evighet", ska skicka det här till prästen och se vad hon säger. Därför jag har backup på sista raden också.
    Tycker evighet låter så vackert.. även om någon av oss dör så kommer den levande alltid att älska den bortgågna, oavsett, och om man träffar en ny ppartnet så kommer ju kärleken som fanns mellan mig och min erik aldrig att dö, luddigt, ja men du kanske förstår ;)
Svar på tråden Vad tycker ni om mitt vigsellöfte?