• Snuskpudding

Är det barnmisshandel ?

Är det barnmisshandel att låta sitt barn bli extremt överviktigt? Nu menar jag inte 3-4-5 kilo extra utan 10+. Om jag hade misshandlat mitt barn (om jag hade något) genom att slå det hade soc  förhoppningsvis tagit det ifrån mig. Men om jag matar mitt barn så mycket att denne blir fet då tar väl knappast soc hand om barnet? Eller?
    Om inte så undrar jag varför? Det är inte ok att tycka i barnen t.ex heroin  (lite överdrivet),men man får ge dom hur mycket mat som helst,  drog som drog.
    Jag tycker att föräldrar som matar sina barn feta med dierse saker inte ska få ha kvar sina barn, självklart ska man inte ta barnen från föräldrarna hur lätt som helst, men jag tycker att göra sitt barn överviktig och fet är misshandel.
    Jag är medveten om att det finns sjuka barn som går upp i vikt trots bra mat.
    Men det är inte dessa jag menar, utan helt enkelt de som blir feta pga fel kost-och motionsvanor.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det barnmisshandel ?
  • Philippa

Barnmisshandel är väl kanske lite väl hårt ord att använda... men föräldrarna behöver mer kunskap....

• Stårschan

Inte misshandel - vanvård.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Snuskpudding
    Stårschan skrev 2010-06-07 10:54:57 följande:
    Inte misshandel - vanvård.
    ja, det kanske är ett mer pasande ord :P
  • Birgitta2

Vanvård - jag håller med ovanstående.  Har en grannpojke som är ca 10 år. Han var överviktig i somras, men nu ser har han riktigt tjocka ben och armar. Halsen sitter som fastskruvad på axlarna och har en mage som ser ut som han är gravid i 8:e månaden. Är skitförbannad på hans föräldrar för hur skall han må när han kommer i puberteten? Föräldrarna ser likadana ut.

• CallGirl

Då borde det ju vara dålig mat som är misshandel. Det är långt ifrån alla barn som blir överviktiga av dålig mat och mycket godis, men deras kroppar mår ju ändå inte bra. Likväl som det finns syskon där ena är som en pinne och andra är överviktig fastän båda får samma typ av mat.

• Snuskpudding
    Birgitta2 skrev 2010-06-07 10:58:25 följande:
    Vanvård - jag håller med ovanstående.  Har en grannpojke som är ca 10 år. Han var överviktig i somras, men nu ser har han riktigt tjocka ben och armar. Halsen sitter som fastskruvad på axlarna och har en mage som ser ut som han är gravid i 8:e månaden. Är skitförbannad på hans föräldrar för hur skall han må när han kommer i puberteten? Föräldrarna ser likadana ut.
    Usch, stackarn. Tycker du att soc bör ta barnet därifrån? (det är lixom frågan)
  • Marlean

Svårt att säga. Ser du till USA är ju fetma även en klassfråga då fet mat är mycket billigare än "nyttig" sådan. Ska alla fattiga då få sina barn ifråntagna sig?

• Birgitta2
    Snuskpudding skrev 2010-06-07 11:00:54 följande:
    Usch, stackarn. Tycker du att soc bör ta barnet därifrån? (det är lixom frågan)
    Nja - hellre lära föräldrarna att man inte äter godis, chips och läsk varje dag. Tror inte att pojken skulle må bättre av att bli av med sina föräldrar.
  • Snuskpudding
    CallGirl skrev 2010-06-07 11:00:26 följande:
    Då borde det ju vara dålig mat som är misshandel. Det är långt ifrån alla barn som blir överviktiga av dålig mat och mycket godis, men deras kroppar mår ju ändå inte bra. Likväl som det finns syskon där ena är som en pinne och andra är överviktig fastän båda får samma typ av mat.
    jo, det är ju iofs sant, men ett överviktigt barn får mycket fler problem än ett barn som är smalt. Aven om de äter samma mat.
  • Snuskpudding
    Marlean skrev 2010-06-07 11:01:29 följande:
    Svårt att säga. Ser du till USA är ju fetma även en klassfråga då fet mat är mycket billigare än "nyttig" sådan. Ska alla fattiga då få sina barn ifråntagna sig?
    Nej, jag menar i sverige. För hur det är i USA vet jag itne så mycket om.
  • CallGirl
    Snuskpudding skrev 2010-06-07 11:03:20 följande:
    jo, det är ju iofs sant, men ett överviktigt barn får mycket fler problem än ett barn som är smalt. Aven om de äter samma mat.
    Det beror ju på vad man menar med problem. Det är ju inte övervikten i sig som är det skadligaste (även om det sliter på leder) utan det är ju livsstilden kopplad till övervikten. En överviktig som motionerar har bättre värden än en stillasittande normalviktig, men ofta är det ju livsstilden som orsakar övervikten. Däremot finns det ju en genetisk förutsättning också vilket gör att vissa kan leva på skräpmat utan att gå upp i vikt men ändå har värden såsom blodfetter, blodtryck etc som är dåliga.
  • Snuskpudding
    CallGirl skrev 2010-06-07 11:06:46 följande:
    Det beror ju på vad man menar med problem. Det är ju inte övervikten i sig som är det skadligaste (även om det sliter på leder) utan det är ju livsstilden kopplad till övervikten. En överviktig som motionerar har bättre värden än en stillasittande normalviktig, men ofta är det ju livsstilden som orsakar övervikten. Däremot finns det ju en genetisk förutsättning också vilket gör att vissa kan leva på skräpmat utan att gå upp i vikt men ändå har värden såsom blodfetter, blodtryck etc som är dåliga.
    Det kan jag inte uttala mig om, jag undrar bara om ni tycker att  fetma och övervikt är ett skäl att ta barnen ifrån föräldrarna?

• Philippa
    Snuskpudding skrev 2010-06-07 11:09:43 följande:
    Det kan jag inte uttala mig om, jag undrar bara om ni tycker att  fetma och övervikt är ett skäl att ta barnen ifrån föräldrarna?

Nej, inte bara det utan andra åtgärder som ex UTBULDNING till föräldrar etc....innan ett omhändertagande.

Ett omhändertagande är så enormt stort beslut och ska bara göras i svåra fall.....
  • Snuskpudding
    Philippa skrev 2010-06-07 11:13:36 följande:
    Nej, inte bara det utan andra åtgärder som ex UTBULDNING till föräldrar etc....innan ett omhändertagande.

Ett omhändertagande är så enormt stort beslut och ska bara göras i svåra fall.....
    Ja, men om utbildning inte funkar? om barnet fortsätter att gå upp i vikt?
  • Hyppolite
    Snuskpudding skrev 2010-06-07 11:09:43 följande:

Om det inte finns några undeliggande orsaker/sjukdomar hos barnet som bidrar till viktökningen så är svaret givet att soc bör omplacera barnet om inte föräldrarna ser till att förädra situationen omgående. Att vanvårda barnet genom att göra det kraftigt överviktigt (eller underviktigt för den delen) bör vara mer än ett starkt skäl för soc att agera.

Övervikt hos barn leder ofta till en störd syn på mat och/eller övervikt/fetma i vuxen ålder som i sin tur alltid leder till följdsjukdomar som kan leda till för tidigt död. Så ja, det är ett solklart fall som bör förändras.
Svar på tråden Är det barnmisshandel ?