Anonym (Husköpare) skrev 2010-06-07 12:03:24 följande:
Det är främst byggmatrialet som radonet kom från men även marken. Innan saneringen tror jag att det var runt 400 bq men att de nu satt in både ett ventilationssystem och en radonsug. Och då har de gjort en korttidsmätning och där låg värdena på 80 resp 110 bq. Men en korttidsmätning är ju bar a en ungefärlig siffra. Och vad jag kan förstå kan man inte få ner det till 0 bq.
Så även om värdet skulle sänkas (eller inte) till 100 bq, ska man vara orolig ändå?? Menar, de där värdena som rekommenderas har ju hela tiden sänkts. Kommer de att om 10 år komma på att det borde vara 0 i värde!?! Det vet man ju inte men jag känner mig lite orolig att jag köper ett hus för flera miljoner och så blir mitt lilla barn sjuk i cancer!!
Kanske låter självklart att inte köpa men jag gillade verkligen huset. Å andra sidan vill jag ju känna mig trygg i att vi inte blir sjuka.
Ner till 0 kommer man aldrig. Radioaktivitet finns helt naturligt i vår omgivning och har alltid funnits. Människan är konstruerad för att klara detta. Det är om man utsätts för strålning utöver denna bakgrundsstrålning som det kan bli farligt. 100 Bq/m³ är dock lågt. Jag skulle inte oroa mig för det.
Sverige har sedan ganska länge haft gränsvärdet 200 Bq/m³. Som jag tidigare skrev diskuteras en sänkning till 100 Bq/m³. Detta är främst på grund av att rökare kan löpa förhöjd cancerrisk även vid lägre halter. För icke-rökare syns ingen sådan förhöjd risk. Nästan alla fall av radon-relaterad cancer i Sverige är hos rökare.
Om ni inte röker och om det inte är radon i vattnet skulle jag inte låta radonhalten avskräcka mig från drömhuset.