• ViFrånLandet

Recept på mjölk-och äggfria kex/kakor?

Vi ska ha dop för sonen (10 mån) i helgen och hade tänkt att han skulle få sitta med vid bordet och fika. Planen var att han skulle få potatiskex men det slog mig att det ju faktiskt både är margarin och ägg i dem! Så istället för att baka en ny sats tänkte jag höra om det finns något annat barnvänligt ägg-och mjölkfritt recept någon har lust att dela med sig av?

Jättetacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Recept på mjölk-och äggfria kex/kakor?
  • Sambada

har endel bra recept hemma,  kikar in här i em så ska jag skriva ner dom åt dig.

• ViFrånLandet

Hej!

Vore jättetacksam för recept på godsaker! Dessvärre har det visat sig att sonen är allergisk mot en hel del annat också. Förutom ägg och mjölk reagerar han på vete, havre, majs, soja (ärtor, ananas, nektarin, blåbär)...

• nanako

Här är ett recept på muffins som jag testat mig fram till. Tyvärr är det vetemjöl i men du kanske kan hitta någon ersättningsprodukt på hyllan för glutenallergiker?

Muffins, 6 st stora

Grundrecept:
    ½ 
dl socker 

1 dl vetemjöl 

2 msk potatismjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl kokosmjölk
    4 msk rapsolja (eller flytande mjölk- och sojafritt margarin)

Förslag på  smaksättning: 

* 2 tsk vaniljsocker + 1½ kakao - 2 msk kokosflingor -  0,5 banan
    * 2 tsk vaniljsocker och 1 dl bär, tex hallon och blåbär
    * 2 tsk vaniljsocker - 2 dl rabarber & 2 msk socker (smält ner & låt svalna)

Så här gör du:

1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
    2. 
Häll över vätskan och margarinet och vispa snabbt ihop till en smet.
    3. Häll smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10 minuter.
    4. Låt svalna på galler under duk.
    5. Ev. garnera med frukt, frosting, nötter, eller pudra över lite florsocker

Svar på tråden Recept på mjölk-och äggfria kex/kakor?