Hur Gammal Blev Din Nymfparakit ?
Jag har läst att de skall bli 15-20 år och min viltfärgade har nu fyllt 20 år.
Jag undrar hur länge de faktiskt lever ute i stugorna.
Berätta gärna även färg och kön =)
Jag har läst att de skall bli 15-20 år och min viltfärgade har nu fyllt 20 år.
Jag undrar hur länge de faktiskt lever ute i stugorna.
Berätta gärna även färg och kön =)
Jag har inte någon själv men skulle gärna vilja ha någon form av papegoja.
En vän till oss har en Grå Jako som är lika gammal som deras son som blir 15 år i år och den är så läcker!
Pratar och skäller som en hund
En hane som blev 15 år.
Om du ska skaffa papegoja så skaffa en grå Jacko! Jätte roliga fåglar alltså! Dom lär sig jätte lätt att prata och allt. Min mammas kompis hadde en sån och den kunde säga Kom in, låta som när någon pissa, låta som kaffebryggaren m.m. :) Min nymfparakit Britta har jag försökt lära säga Hej, men det går inte, hon skriker dag som natt men hon är iallafall mammas lilla älskling :)
Och Britta är gul, vit, grå :) och hon är en hona.
En grå jako är rätt krävande, de har en intelligens som en 3-åring...så det är inte en goja som är lämplig för alla så de även kräver en "fast" hand... Och man ska absolut inte skaffa den för att den kan lära sig tala, det finns gott om jakosar som inte kan säga ett ord o som en del människor omplacerar bara för att de ville ha en talande goja...jättetrist. Vill man ha en goja bara för att den kan tala så finns det perfekta i leksaksaffären... Hur som helst, jag gillar jakosar men uppmanar alla som funderar på de eller andra lite större gojor att läsa på ordentligt innan. Gojor lever länge o det är trist när många av dem måste byta hem flera gånger för att ägaren inte kunde hantera gojan sen när den blev könsmogen o började testa gränser.
Den äldsta nymfen jag känner till var en grå hane som blev över 30 år gammal...
Min nymfarakit blev 28 år !
Han var alltid glad o frisk.
Det var en grå med gult o oranga kinder!
Han fick en propp o fick somna in i oktober 2009.Saknar honom enormt mycket än.
idag harf jag en cremefärgad dvärgpudel som är helt underbar, han blir 4 år om exakt 3 månader.
Djur är underbara !
Våran nymfparakit fanns redan innan jag föddes. Mina föräldrar har haft honom i snart 20 år nu (de köpte honom när han var nykläckt). Weiron som han heter, är nu som en bror för mig. Visst han är väldigt gammal och ramlar av pinnen lite då och då men han kan fortfarande prata och vissla. Desvärre dog Weirons syster för två år sedan som ägdes av ett par gamla bekanta. Jag rekommenderar verkligen att skaffa en nymfparakit. Men tänk på att det är inte bara en fågel. För att nymfparakiten ska må så bra som möjligt bör ni visa mycket kärlek!!