• AnLj

Burkar till hemmagjord bebismat

Jag undrar om någon av er har tips vart man kan köpa bra burkar till hemmagjord bebismat? Har har tänkt att göra egen mat i början och under tiden som vi är föräldrarlediga, till vår son. Men hittar verkligen inga vettiga burkar till detta projekt. Någon som har något tips?

Burkarna ska självklart tåla att frysas.

• Svar på tråden Burkar till hemmagjord bebismat
  • bebis00

när jag gör egen barnmat, spar jag burkarna som det varit fruktpuré i.. Alltså glasburkar. Men jag fyller dom inte proppfull.

• Jempa L

Jag har använt geléburkar i plast. Köpte mina på ICA och ÖoB minns jag... Rymmer lagom mycket för en portion tyckte jag.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • MissLillan

Jag frös in i istärningsfack var och en sak för sig och sen tar jag fram så många tärningar som de äter och värmer upp. När de har fryst så lägger jag över dem i fryspåsar.

• mossan

det finns ganska små på överskottsbolaget i plast om de ska frysas. men det bästa är att frysa i tärningsfack! eller att hälla i  fryspåsar bara.

• La Lola

Jag använde aluminiumformar för muffins. När maten hade fryst la jag de i en påse.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Multignutten

Jag fick tag i bra burkar på Lekia, fanns i 6 pack och i olika färger. De gick att diska i maskin, köra i micro och de rymde precis en hel portion när sonen var 6-7 mån. 

• Lycklig Tvillingmamma

Istärningsfack i början.
    Sedan kan du gå till en grossist alt Coops grossistavdelning och köpa sånna där burkar man får med sig dressing i från pizzerian, den mindre varianten. Är lika mycket som ca 4 istärningar..
    Och när de sedan är lite större så är det perfekt med gamla creme fraiche burkar. Så det är bara att börja spara på burkar redan nu..Flört

Lycka till med barnmaten och bebben!

• AnLj
    Lycklig Tvillingmamma skrev 2010-06-08 17:40:09 följande:

Istärningsfack i början.
    Sedan kan du gå till en grossist alt Coops grossistavdelning och köpa sånna där burkar man får med sig dressing i från pizzerian, den mindre varianten. Är lika mycket som ca 4 istärningar..
    Och när de sedan är lite större så är det perfekt med gamla creme fraiche burkar. Så det är bara att börja spara på burkar redan nu..Flört

Lycka till med barnmaten och bebben!

Det lät ju riktigt smart! :)

Ska hamstra alla våra creme friache burkar from nu! ;)
  • veh
    La Lola skrev 2010-06-08 07:22:58 följande:
    Jag använde aluminiumformar för muffins. När maten hade fryst la jag de i en påse.
    Bättre med silikonformar för muffins, än aluminiumformar.

I övrigt så använder jag geleburkar från ÖoB, kostar typ 20 kr för 3 el 4-pack... Rymmer ungefär lika mycket som en burk med mat för 6-månadersbebisar. Kan både frysas och micras.

Creme fraiche-burkar är inte lufttäta. Och glasburkar är besvärliga att frysa (risk att de spricker), plus att barnmatsburkarna är konstruerade så att locken inte går att få täta igen.
  • La Lola
    veh skrev 2010-06-08 21:53:50 följande:
    Bättre med silikonformar för muffins, än aluminiumformar.

I övrigt så använder jag geleburkar från ÖoB, kostar typ 20 kr för 3 el 4-pack... Rymmer ungefär lika mycket som en burk med mat för 6-månadersbebisar. Kan både frysas och micras.

Creme fraiche-burkar är inte lufttäta. Och glasburkar är besvärliga att frysa (risk att de spricker), plus att barnmatsburkarna är konstruerade så att locken inte går att få täta igen.
    Jag tyckte att aluminiumformar var bra.
  • PerG
    La Lola skrev 2010-06-08 21:55:29 följande:
    Och jag tyckte iskubssystemet var bra... ;).... Det viktigaste är nog att man hittar något som man själv är nöjd med och att det är effektivt och enkelt!
  • PerG

Vi körde med isbitssystemet under hela barnmatsperioden (nu har vi precis påbörjat en ny period med lillebror)... största vinsten tyckte jag var variationsmöjligheterna (enkelt att komponera ihop och variera en måltid vid serveringen) och att man kunde återanvända formarna hela tiden.

Vi lagade maten (en rätt/sort åt gången), frös in den i isbitsformarna i ett par timmar och sedan "ploppade" vi ut dem i fryspåsar. På så sätt behövde man inte ha mer formar än vad man maximalt lagade åt gången...

Har lite bilder här hur det såg ut (en bit ner i tråden): http://matforum.nu/index.php?topic=2654.0

• Trebarnsträsket

Avants burkar som är till för bröstmjölk egentligen är toppen!! Frysbara och stapelbara. Har skruvlock så man ´kan ha även riktigt flytande grejer i som ex. yoghurt utan att de läcker, ostkrokar, mariekex och mycket annat.

Dessa kör vi stenhårt även till sylt, gelé m.m. Finns inte bättre burkar. De är även graderade på utsidan så man kan mäta i dem.

Nog med reklam

• veh
    La Lola skrev 2010-06-08 21:55:29 följande:
    Hmm, var nog trött igår. Min tanke (som jag uppenbarligen inte fick på pränt) var att det är bättre för miljön med återanvändningsbara silikonformar än engångs aluminiumformar.
  • La Lola
    veh skrev 2010-06-09 16:10:51 följande:
    Hmm, var nog trött igår. Min tanke (som jag uppenbarligen inte fick på pränt) var att det är bättre för miljön med återanvändningsbara silikonformar än engångs aluminiumformar.
    Aha!
  • La Lola
    MammaTillFelicia skrev 2010-06-09 16:14:11 följande:
    klicka ut på en plåt/bricka i lagom portioner, in i frysen, stoppa i påsar när de frusit!
    Om man inte gjort väldigt lös mat är det ett kanonbra tips!
  • AnLj
    PerG skrev 2010-06-08 23:30:12 följande:

Vi körde med isbitssystemet under hela barnmatsperioden (nu har vi precis påbörjat en ny period med lillebror)... största vinsten tyckte jag var variationsmöjligheterna (enkelt att komponera ihop och variera en måltid vid serveringen) och att man kunde återanvända formarna hela tiden.

Vi lagade maten (en rätt/sort åt gången), frös in den i isbitsformarna i ett par timmar och sedan "ploppade" vi ut dem i fryspåsar. På så sätt behövde man inte ha mer formar än vad man maximalt lagade åt gången...

Har lite bilder här hur det såg ut (en bit ner i tråden): matforum.nu/index.php?topic=2654.0

Nu läste jag den tråden också! Ni verkar verkligen ha tänkt till! Härligt!
    Jag känner att jag inte vill ge min lilla goding "snabbmat" alá burk utan laga lite mat och frysa in. Är ju inte kämpigare att laga lite av hans mat samtidigt som man lagar middag. Jag tycker om att laga mat dessutom.

Har köpt Första och Andra mosboken och känner att detta är det rätta att göra! Hoppas verkligen att det fortsätter så! :)
Svar på tråden Burkar till hemmagjord bebismat