• Anonym

Klarar ev. inte skolan, panik , ångest..

Hittade ingen passande kategori att lägga denna i, men med tanke på hur jag mår så passar det väl bra under psykisk ohälsa.

Det är som så att jag läser mitt andra år på högskola, har två tentor denna vecka varav en omtenta som jag eventuellt inte kommer fixa. Självklart hoppas jag det, men fixar jag den inte får jag inte fortsätta läsa den kurs som egentligen börjar nästa termin.

Jag har aldrig mått så dåligt som jag gör nu, tårarna rinner hela tiden, press, ångest, panik. Fixar jag inte tentan kommer jag känna mig som den mest värdelösa & dummaste människa som finns, och jag får inte läsa den kurs som är tänkt. Kuggar jag så finns alternativet att göra om utbildningen lite, alltså att jag läser en annan kurs nu och fortsätter tenta om..

Det andra alternativet är att jag hoppar av, vilket känns för jävligt! Då har jag tagit massa studielån helt i onödan..

Åh, jag vet varken ut eller in.... =( Ville bara skriva av mig.... :(

• Svar på tråden Klarar ev. inte skolan, panik , ångest..
  • Bevabus

Självklart ska du inte hoppa av! Gör om det som inte går bra, du kommer ju att fixa det till slut Jag vet att det är jättetungt att ha en massa rester, men lägg upp en plan för hur du ska fixa kurserna om du inte lyckas denna gång.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • flingansnö

Hoppa inte av, gör om lite och läs en annan kurs! Du är inte dum i huvudet! En del kurser tar längre tid än andra..... Jag fick skriva tentan i politik och förvaltning 6 gånger innan jag klarade den! Och en del tentor behöver man omtentor till att fixa, man behöver lära sig hur läraren tänker och skriver sina tentor, och man behöver lära sig att plugga så att det passa det ämnet. Ge inte upp!!! Du fixar det!

• Anonym

Jag har också kuggat tentor. En tenta fick jag skriva 5 ggr och jag är INTE dum.
    Det är inte du heller.

Du måste lära dig att prioritera och ta det som är viktigast. Kanske är omtentan viktigat just nu, så att du får läsa fortsättningskursen sedan? Eller tror du att du kan läsa vidare utan den?

Titta nyktert på din situation och prioritera det som är bäst för dig.  

• Anonym

Tack för era svar.

Det är bara det att jag känner mig så korkad som aldrig fixar denna kurs. Och jag vill ju fortsätta läsa med mina kurskamrater. Fixar jag inte denna måste jag ju läsa en annan kurs medans dom läser den som egentligen ska läsas nästa termin..

Jag vet inte vart jag ska ta vägen, trodde inte man kunde må såhär dåligt för en jäkla tentas skull.. =/

• flingansnö

Man är inte korkad för att man kuggar tentor! Jag är smart som fan och jag har kuggat många tentor, men har också en hel del VGn från min utbildning. Ta det lungt och andas, prioritera, som ngn sa ovan, kanske ska du fokusera på omtentan och inte den andra tentan....

• Anonym
    flingansnö skrev 2010-06-07 18:52:04 följande:
    Man är inte korkad för att man kuggar tentor! Jag är smart som fan och jag har kuggat många tentor, men har också en hel del VGn från min utbildning. Ta det lungt och andas, prioritera, som ngn sa ovan, kanske ska du fokusera på omtentan och inte den andra tentan....
    Jag har redan gjort den prioriteringen.. Funderar bara på vad jag ska göra med mitt liv om jag kuggar på omtentan. :(
  • flingansnö
    Anonym skrev 2010-06-07 18:55:01 följande:
    Jag har redan gjort den prioriteringen.. Funderar bara på vad jag ska göra med mitt liv om jag kuggar på omtentan. :(
    Då ska du läsa en annan kurs denna termin, och sedan göra om den igen! Du fixar det!!!
  • Anonym
    flingansnö skrev 2010-06-07 18:57:48 följande:
    Då ska du läsa en annan kurs denna termin, och sedan göra om den igen! Du fixar det!!!
    Tack för att era kommentarer, och för att ni är så positiva. För jag är fröken negativ just nu.
    :D
  • Anonym

en fråga - får man göra om en tenta hur många gånger som helst?

• flingansnö
    Anonym skrev 2010-06-07 18:59:30 följande:
    Tack för att era kommentarer, och för att ni är så positiva. För jag är fröken negativ just nu.
    :D
    Man får vara fröken negativ ibland, det behöver man! Då är det bra att ha ett ställe att gnälla, typ fl
    Anonym skrev 2010-06-07 19:56:41 följande:
    en fråga - får man göra om en tenta hur många gånger som helst?
    Det vet jag faktiskt inte, men vet att de på vissa större universitet har lite ritualer kring den tionde omtentan, då får man ha finkläder och levande ljus och sånnt, det är väl kåren som ordnar det antar jag....
  • Anonym

Jag ska inte ta ut segern i förskott - Men, jag tror att jag klarade den! :)

• flingansnö
    Anonym skrev 2010-06-08 15:55:15 följande:

Hoppas!!!! Bra att det kändes bra! När får ni tillbaka den?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-08 15:55:15 följande:

HOPPAS
    Och du kan skriva om tentan hur många gånger som helst, bara så att du vet det.
Svar på tråden Klarar ev. inte skolan, panik , ångest..