• Anonym

Ni som haft infektion i livmodern - se hit!

Hej!

Jag undrar lite över livmoderinfektion.. Jag fick missfall i vintras och ådrog mig då en livmoderinfektion i samband med det. Symptomen då var illaluktande blod och att blödningen efter missfallet ökade efter tre veckor istället för att minska av.

Jag skrapades så småning om och fick antibiotika mot infektionen (Flagyl OCH Doxyferm).

Problemet är bara att jag inte känner mig helt återställd efter detta. Jag har liksom som små stick i livmodern till och från och ibland känns det liksom som en knytnäve som drar i livmodern. Jag har varit på två återkontroller pga av detta. Gynekologen säger dock att allt ser bra ut. Hon tog dock inte prover för hon tyckte inte det behövdes.

Nu undrar jag: Alla ni som haft livmoderinfektion, hur yttrade sig detta? Vilka symptom hade ni? Måste man ha feber och ha jätteont eller kan man ha infektion som knappt märks?

Jag är så orolig att infektionen ska vara kvar i kroppen så att även nästa graviditet slutar med missfall.... Ni som fått Flagyl och Doxyferm - hjälpte denna antibiotika?

TACKSAM för alla svar!!

• Svar på tråden Ni som haft infektion i livmodern - se hit!
  • Lattemorsa

Jag tycker du skall kontakta din läkare och förklara din oro.
    OM det är något som kvarstår av infektionen så skall man inte gå och dra med det, kan bli så tråkiga komplikationer.

Jag var inne (och behandlades faktiskt) för misstänkt infektion i livmodern en tid efter mitt kejsarsnitt (det var dock aldrig fråga om någon infektion framkom det senare, utan det var första mensen efter förlossningen som bar sig besvärligt åt den gången )

Hursomhelst, då var Dr väldigt noga med att om jag inte kände mig bättre efter avslutad behandling - eller fick tillbaka liknande symtom så skulle jag återkomma omgående.
    Just för att trista komplikationer KAN uppstå och i värsta fall orsaka svårigheter att bli gravid senare.

Lycka till!

spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • Anonym

Jag fick en infektion i livmodern efter att jag fick mitt senaste barn nu. Dom sa det va jätteviktigt att jag skulle höra av mig om jag kände minsta lilla som inte kändes som vanligt att. Så det är nog bäst du ringer o be dom kolla upp dig.

• Anonym

Tack för era svar! Vad trevliga läkare ni verkar ha träffat. Jag har varit i kontakt med såväl privat gynläkare som sjukhusets kvinnoklinik. Hon den privata läkaren har ju som sagt undersökt mig redan två gånger efter avslutad behandling och tycker allt ser bra ut. Iriiterar mig dock på att hon inte ville ta några prover (det är väl för dyrt) för det är ju så man verkligen ser om några bakterier är kvar. Och kvinnokliniken tar inte ens emot mig. Tydligen måste man ha akuta smärtor för att få komma in, vilket är helt sjukt tycker jag.

Jag kanske är nojig. Jag vet att jag både fått antibiotika och varit på efterkontroller. Jag vet också att såväl mens som ägglossning kan kännas annorlunda och mer efter missfall eller förlossning, men har ändå en obehaglig känsla.

Vad fick ni för antibiotika mot era infektioner? Och hur konstaterades era infektioner? Via vanlig undersökning eller provtagning?

• Lattemorsa
    Anonym skrev 2010-06-07 19:28:24 följande:
    Vad fick ni för antibiotika mot era infektioner? Och hur konstaterades era infektioner? Via vanlig undersökning eller provtagning?
    Jag fick Flagyl och Cefadroxil. Som jag åt tiden ut.

Dock var det ju aldrig någon infektion, men det är inte bara läkarens fel att jag blev lite lätt "felbehandlad"

Jag kom in för rejäla smärtor i buken som pågått i någon vecka, ömmade över livmodern, rätt riklig blödning och kände mig allmänt ruggig och frös. De tog ett CRP (en typ av infektionsparameter) som var lite förhöjd, samt gjorde ett VUL.

Inget syntes på VUL, allt såg jättefint ut, och det förbryllade läkaren.
    Hon gick istället på min faktiska symtombild, att jag hade blödningar och dessutom ett lätt förhöjt CRP (vilket är helt korrekt tillvägagångssätt). Dessutom tror jag att hon litade lite på mig också (som är akutsjuksköterska, och det visste hon) och därför inte funderade ett steg längre på att "symtomen" faktiskt kunde vara mens.

Jag å min sida hade ingen tanke på att det kunde vara mens, det kändes helt annorlunda än någonsin förr och var ju bara 6 veckor efter dotterns födelse.

Det förhöjda CRP:t kom från en infektion i en tand, som visade sig ordentligt först senare. Men antibiotikakuren tog faktiskt DEN infektionen istället, så inget ont som inte har något gott med sig

Så konstig plågsam första-efter-förlossnings-mens i kombination med tandinfektion som helt lömskt gav lurigt utslag på infektionsläkaren lurade både mig och den gode Doktorn att det var en livmoderinfektion.

Lite OT blev det nu kanske..men jag ville råda dig som sagt TS, att kontakta läkare igen om du känner att något inte stämmer. Försök stå på dig
  • Anonym

Tack igen Lattemorsa för ditt inlägg. Jag har också hört att mens kan kännas tio gånger mer efter en förlossning. Men konstigt att den kom så tätt inpå.. Jaja, allt vart ju bra för dig till slut iaf! =)

Jag tycker att Flagyl och Doxyferm borde ha tagit bort min infektion, men ska nog höra av mig igen iaf. Kräva att de tar prover istället för bara en vanlig undersökning.

• Lattemorsa
    Anonym skrev 2010-06-07 19:49:31 följande:
    Kräva att de tar prover istället för bara en vanlig undersökning.
    Det tycker jag nog. Uppenbarligen är det ju något du känner som inte är som det brukar.

Ibland får man vara lite påstridig som patient, tyvär.. Men det ska du vara i ett sådant här läge, med all rätt, för det är dig det drabbar om det nu skulle vara så att infektionen finns kvar och OM du rent hypotetiskt skulle få komplikationer av det.

Lycka till och krya på dig!
  • Majsan70

När jag hade livmoderinflammation så hade jag inte det minsta ont. Däremot så blödde jag. Ibland massor o ibland mindre.

• Anonym

Majsan70 --> Blödde du efter ett missfall eller förlossning, eller hur uppstod blödningarna? Dvs, hur fick du din livmodersinfektion?

• Anonym

Majsan70 igen ---> Hur konstaterade din läkare infektion? Bara genom ul och undersökning eller genom provtagning? Hur snabbt får man svar när de tar prover, någon som vet?

• Anonym

jag hade livmodersinfektion 3 gånger ganska så nära varandra och till slut fick jag gå på en längre flagyl och doxyfermbehandling och de har inte kommit tillbaka... jag har haft kraftiga blödningar, ont i magen och feber de flesta gångerna... har nog inte haft små stick eller kanske :S 

• Anonym

Anonym ---> Vad menar du med längre behandling? 10 dagars eller längre? Jag åt antibiotika i 10 dagar. Vet man varför din infektion kom tillbaka tre gånger efter varandra? Vad berodde det på?

• Majsan70
    Anonym skrev 2010-06-07 20:10:27 följande:
    Majsan70 --> Blödde du efter ett missfall eller förlossning, eller hur uppstod blödningarna? Dvs, hur fick du din livmodersinfektion?
    Jag fick livmoderinflammation av kopparspiralen faktiskt. Det konstaterades genom blodprover och VUL. Ja genom vaginal undersökning oxå. Provsvaren fick vi på studs. Dock var den enda behandlingen att ta ut kopparspiralen i mitt fall. Efter en vecka hade infektionen gett med sig.

Läkaren sa att jag egentligen borde haft ont så som det såg ut, men det hade jag ju inte. Bara irriterande blödningar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-07 19:21:32 följande:
    Jag fick en infektion i livmodern efter att jag fick mitt senaste barn nu. Dom sa det va jätteviktigt att jag skulle höra av mig om jag kände minsta lilla som inte kändes som vanligt att. Så det är nog bäst du ringer o be dom kolla upp dig.
    Jag fick hög feber, dom kollade med VUL o blodprover..tog även prover efter antibiotikan för att se så den gett reultat..konstigt att dom är så mot dig. Dom sa flera gånger till mig att jag måste verkligen höra av mig om jag känner att det inte är som vanligt........
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-07 20:15:12 följande:
    Anonym ---> Vad menar du med längre behandling? 10 dagars eller längre? Jag åt antibiotika i 10 dagar. Vet man varför din infektion kom tillbaka tre gånger efter varandra? Vad berodde det på?
    längre behandling sista gången med medicinen tror 30 dagar men e osäker de var längre än 10dygn iallfall..
    jman vet inte vad de berodde på men hade en uvi som aldrig gick bort iheller så det kanske var pga den
Svar på tråden Ni som haft infektion i livmodern - se hit!