• Geiisha

Hur uttalas "gaard" (brukar finnas i danska efternamn)

Aldrig fattat hur danska efternamn med "gaard" i ska uttalas. Som det stavas (alltså gaaaaard) eller som vi säger gård i sverige??
    Var en liten tjej på ett dagis jag praktiserade förut som hette ett sådant efternamn och hon uttalade det själv som gård. Är det det korrekta?

• Svar på tråden Hur uttalas "gaard" (brukar finnas i danska efternamn)
  • Lattemorsa
    aa blir å vill jag mena, så säger iaf Mormor och hon är danska
    spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • M2003

jodå aa=å. Det finns även i svenska och hittas tex i namnet på orten Raa som ligger utanför Helsingborg.

• Geiisha

Alright, då litar jag på gammeldansken haha!

• Geiisha

En fråga bara, kanske lite ot men om jag skulle vilja ha ett efternamn som redan finns med stavningen gaard i slutet men att jag vill stava det med å istället - kan jag göra det då? Eller räknas det ändå som "taget" om ni fattar?

• giftgrodan
    M2003 skrev 2010-06-07 19:14:52 följande:
    jodå aa=å. Det finns även i svenska och hittas tex i namnet på orten Raa som ligger utanför Helsingborg.
    Den heter väl Råå?
  • Geiisha

Stället i helsingborg heter råå :P

• M2003
    Geiisha skrev 2010-06-07 19:23:03 följande:

Stället i helsingborg heter råå :P

Okej; jag blandar ihop det med ett mindre ställe som också ligger i Skåne  som vi också brukar passera som just heter RÅÅ men stavas RAA. Jag tänkte just när jag skrev....det var väl det stället...eller?
  • LunaLunatic

Är danska som norska med typ stumt D? Dvs Gåår, inte Gård

• Isaksmor

Ja, stumt d! Egentligen stumt r också, man mörkar vokalen på slutet i stället, och intonerar annorlunda, i alla fall i somliga dialekter. Inte lätt för invandrare att lära sig ...

• svenHBG

Varför Råå i Hbg skrivs med två å är rester från dansktiden då det skrevs Raa och uttalades Rå. Därefter blev det svenskt och a:na fick ringar på sig men man behöll de två a:na! Och som alltid, egennamn frångår uttalsregeln, därav uttalas grannområdet (byn) Ramlösa med KORT a! (Rammlösa)

Svar på tråden Hur uttalas "gaard" (brukar finnas i danska efternamn)