• Mömsel­ina
    Äldre 7 Jun 19:30
    15017 visningar
    9 svar
    9
    15017

    Betala själv när man redan har ett barn?

    Hej!

    Vi är ett par som i augusti förra året försökt få ett syskon till vår lille son, Milton 2 år.
    Det har inte gått så bra, så nu ska vi försöka med IVF tänkte vi.

    Vi är väldigt nya på det här, och än så länge är det bara funderingar... Vi kan ingeting om det här, varken om behandlingar eller något annat....

    Men vår fråga är om man får finasiera det själv, när man redan har ett barn? Någon som vet?

    Kram

  • Svar på tråden Betala själv när man redan har ett barn?
  • Äldre 7 Jun 20:22
    #1

    Ja ni får finanisera det själva då ni redan har ett gemensamt barn.

    fertilitetsguiden.nu finns det massa bra info om hur utredningen går till samt olika alternativa behandlingar. Det finns ju mindre ingripande alternativ än IVF beroende på var utredningen visar. Kanske räcker med pergo (tabletter) eller insemination etc.

    Info finns även att läsa på olika fertilitetsklinikers hemsidor.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 7 Jun 20:25
    #2

    Vill bara tillägga att sedan augusti 09 inte är jättelång tid att ha försökt (även om det självklart känns så när man längtar och kämpar). Det behöver ju inte vara ngt fel alls. Snittet för ett par att bli gravida är ju på 7 mån så allt mellan 1 försök till 14 är inom ramen så att säga.

    Men att kontakta en klinik och ställa frågor kan man alltid göra och rådgöra vad de tycker man ska göra. Nu stänger alla kliniker snart för sommaren och de flesta öppnar i början/mitten av augusti igen.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 7 Jun 20:30
    #3

    Hej!

    Vi har ett gemensamt barn och betalar nu själva vår IVF efter konstaterande om att vi inte kan få barn gemensamt längre. Innan försöket till barn nr 2 hade vi inte en aning om detta.

    Har ni gjort någon utredning?

  • Äldre 29 Jun 14:05
    #4
    Mömselina skrev 2010-06-07 19:30:56 följande:
    Hej!

    Vi är ett par som i augusti förra året försökt få ett syskon till vår lille son, Milton 2 år.
    Det har inte gått så bra, så nu ska vi försöka med IVF tänkte vi.

    Vi är väldigt nya på det här, och än så länge är det bara funderingar... Vi kan ingeting om det här, varken om behandlingar eller något annat....

    Men vår fråga är om man får finasiera det själv, när man redan har ett barn? Någon som vet?

    Kram
    Vill bara säga att här är en till - vi har försökt att göra syskon till vår dotter som nu är 3,5 år, sedan just augusti 2009. Jag har problem med min ägglossning så jag vet vart problemet ligger. Äter pergotime men hittills har det inte hänt något.

    Vi har ju ett barn som kommit till på naturlig väg och därför prioriteras vi inte inom Reproduktionsmedicin. Men om jag inte är gravid innan augusti 2011 så skickar min gynekolog remiss till Reproduktionsmedicin, men inte förr. Man ska ha försökt i två år innan man får hjälp med IVF här i Göteborg.

    Funderar också på privata alternativ men har inte pengarna just nu.

    Lycka till!
  • Äldre 29 Jun 15:21
    #5

    Där jag bor får man finansiera IVF själv om man redan har gemensamt barn. Vi gjorde utredning i våras som visade för alldeles få spermier. Det blev IVF direkt, inga köer om man gör det privat. Vi betalade 25 000 kr för ett försök och nu har jag testat positivt. Helt underbart! Men IVF är ingen dans på rosor, inget jag önskar någon. Hade vi som sista utväg, och vi fick ta den för att få ett syskon. Jag mådde bra fysiskt men pyskiskt har det varit katastrof, all väntan och besök hos läkaren, ingen planering går det att ha...

  • Äldre 29 Jun 19:58
    #6
    sydney skrev 2010-06-29 15:21:09 följande:
    Där jag bor får man finansiera IVF själv om man redan har gemensamt barn. Vi gjorde utredning i våras som visade för alldeles få spermier. Det blev IVF direkt, inga köer om man gör det privat. Vi betalade 25 000 kr för ett försök och nu har jag testat positivt. Helt underbart! Men IVF är ingen dans på rosor, inget jag önskar någon. Hade vi som sista utväg, och vi fick ta den för att få ett syskon. Jag mådde bra fysiskt men pyskiskt har det varit katastrof, all väntan och besök hos läkaren, ingen planering går det att ha...
    Grattis till plusset!
  • C21
    Äldre 23 Aug 13:05
    #7

    Får man betala själv även om jag har ett barn tidigare men inte han? Eller gäller det bara om man har gemensamma barn?

  • Äldre 23 Aug 16:09
    #8
    C21 skrev 2010-08-23 13:05:04 följande:
    Får man betala själv även om jag har ett barn tidigare men inte han? Eller gäller det bara om man har gemensamma barn?
    Gäller endast biologiskt gemensamma barn. har ni inga biologiska barn tills kan ni få hjälp via landstinget.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mon 17 Feb 2020 09:07
    #9
    sydney skrev 2010-06-29 15:21:09 följande:

    Där jag bor får man finansiera IVF själv om man redan har gemensamt barn. Vi gjorde utredning i våras som visade för alldeles få spermier. Det blev IVF direkt, inga köer om man gör det privat. Vi betalade 25 000 kr för ett försök och nu har jag testat positivt. Helt underbart! Men IVF är ingen dans på rosor, inget jag önskar någon. Hade vi som sista utväg, och vi fick ta den för att få ett syskon. Jag mådde bra fysiskt men pyskiskt har det varit katastrof, all väntan och besök hos läkaren, ingen planering går det att ha...


    Jag vet att detta är en gammal tråd men chansar ändå! Får jag fråga vilken klinik du/ni använde?
Svar på tråden Betala själv när man redan har ett barn?