• Karla79

Ni mjölkfria, vad äter ni till frukost? Tipstråd

Ska börja med mjölkfri kost nu eftersom sonen är allergisk och jag vill amma i några månader till. Vill gärna ha tips på goda frukostar eftersom jag länge varit insnöad på yoghurt och ostmackor..

Idag åt jag gröt på rågflingor med oatly havredryck och kanel på. Ett gott mjölkfritt bröd som hette hällakullor med skinka på.

• Svar på tråden Ni mjölkfria, vad äter ni till frukost? Tipstråd
  • MissLaila

Du har även soyayoghurt..
    Mackor med mjölkfritt smör.
    Gröt med soyamjölk..
    Ett tips om du bara ska äta gröten som den är, alltså utan mjölk är att koka den i hälften vatten, hälften äpplejuice..

• Lussekatten87

Apelsinjuice
    Havregrynsgröt med äppelmos
    Blåbärs/nyponsoppa
    Havremust
    banan

lite av det jag brukade variera mellan när jag åt mjölkfritt för ett apr mån sedan.

• Blå Flygare

En kopp gott te och macka med skinka/medwurst/.../leverpastej/makrill/grönsaker/ägg/marmelad.

Samma som innan mjölkfritt, bara annat margarin och minus ost.

• Emaan

Som dem skrev ovan, soygurt (calshamsmejeriet är jätte god) men tex flingor i av något slag.
     En smootie gjort på soygurt eller soyadryck med bär och frukt i kan vara gott till morgon mackan.

• Karla79

Om ni dricker kaffe med mjölk, vad ersätter ni mjölken med? Har testat med havremjölk men det smakar verkligen inte bra ihop med kaffe....

• Karla79

Om ni dricker kaffe med mjölk, vad ersätter ni mjölken med? Har testat med havremjölk men det smakar verkligen inte bra ihop med kaffe....

• Karla79

• sys

Vet inte riktigt vad jag ska svar. Mitt liv ter sig inte särskilt annorlunda nu än mot för ett år sedan (augusti 2009 fick jag veta att jag och min lilla är mjölkproteinallergiker). Nästan allt går att få mjölkfritt.

Jag föredrar havredryck i kaffet framför sojadryck, och sen finns det även risdryck att tillgå. Har hört talas om mandelmjölk från en bekant i Kanada, men inte sett den här i Sverige direkt ännu..

Om du har några specifika frågor om hur man byter ut något speciellt i kosten så skriv gärna ett PM och fråga =)

odi et amo
  • MaaliiinS

Havrefras och havredryck, ägg, kaffe med sojamjölk, delikatess eller annat bröd med milda mjölkfria margarin och nåt mjölkfritt pålägg.

Att undvika just mjölk är inte särskilt svårt när man fått lite koll.

• Liona

Då min dotter varken tål mjölk eller soyaprotein så äter hon nestlés mjökfria gröt med sylt till. Det funkar bra att smula ner kalsiumtabletten i den

Annars blir det smörgås med mjölkfritt smör med leverpastej eller skinka.

• Liona

Aha såg nu att det var DU som skulle äta mjölkfri kost, sorry jag svarade som att det var din son som skulle göra det

• Cocco
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-06-09 20:29:12 följande:
    De finns ju laktosfri youghurt
    Laktosfritt är inte mjölkfritt.

Jag äter för det mesta samma som innan bara annat margarin.
    Te och smörgås, eller gröt.

Ibland äter jag soyayoghurt men inte särskilt ofta.
  • Lussekatten87

Är soyghurt gott? har aldrig vågat testa

• UmeåElin

Jag gjorde smoothie på 1/2 banan, 1dl blåbär och resten av glaset apelsinjuice. Stavmixern gick varje morgon. Gott och nyttigt.

• OnlyOne

Axa Havregrynsgröt (med råg) med en halv skivad banan, solrosfrön och rismjölk till.

• Karla79
    Liona skrev 2010-06-09 20:44:50 följande:
    Aha såg nu att det var DU som skulle äta mjölkfri kost, sorry jag svarade som att det var din son som skulle göra det
    Förr eller senare ska han också börja med mat så jag tackar för alla råd ;)
  • Emaan
    Karla79 skrev 2010-06-09 20:21:22 följande:
    Jag hittade något som hette kaffe "grädde" eller liknande, men den var gjord för att ha till just kaffet. Tror det är lättast att hitta den på maxi eller coop. Den funkade iaf bra! De mest lika vanlig mjölk jag kunde hitta.
  • Emaan
    Lussekatten87 skrev 2010-06-09 20:52:01 följande:
    Är soyghurt gott? har aldrig vågat testa
    Vissa av dem är jättegoda. Jag tycker att det är mer smak i dem än i vanlig yoggi.
Svar på tråden Ni mjölkfria, vad äter ni till frukost? Tipstråd