• Anonym

Nikotintuggummi

Är nu i vecka 24 och kan verkligen inte sluta med mina nikotin tuggummin.

Har rökt i massa massa år men har iallafall lyckats sluta med det men dom satans tuggen är helt omöjliga att bli av med.
    Jag har sån ångest angående detta i och med att det i princip inte finns någon information av konsekvenser av detta.
    Självklart förstår jag väl också att det inte är att  föredra..

Har pratat med barnmorskan om detta och hon har inte känt speciellt oroad utan sagt att det är bättre än att jag röker..

Men jag vet inte vad jag ska tro. Kommer mitt barn födas sjukt?
    Någon med liknande erfarenheter?

Och jag är inte ute efter någon moralpredikan så till dig som tänkt berätta för mig att jag är en hemsk människa som inte borde få skaffa barn, du behöver inte svara på denna tråd..

• Svar på tråden Nikotintuggummi
  • Anonym

Hejsan!
    Jag förstår precis vad du går igenom.
    Jag är i 9:e veckan och jag har slutat rökt sedan dagen jag fick veta att jag var gravid, men jag är beroende av mina nikotintuggummin.
    (Innan jag visste att jag var gravid så rökte jag inte på jobbet utan tuggade nikotintuggummin så mitt beroende sitter djupt)

Jag vet inte heller hur jag ska göra för att sluta.
    Alla säger så mycket olika, jag har vänner och bekanta som rökte under hela sina graviditeter, utan senare komlikationer.
    Min barnmorska sa också till mig att det är bättre än att röka, inga andra förmaningar.

Jag är väldigt nyfiken på ifall det finns någon där ute som tuggat nikotintuggummin under sin graviditet och nu fått sitt barn, hur det mår osv osv...

• Tinizen

Det enda jag vet är att nikotintuggummin är farligare än cigg, eftersom man då hela tiden tillför nikotin, röker man får barnet "bara" i sig under tiden man röker....det är vad som står om man söker på det och det är vad BM sagt till mig.

Jag röker och dömer dig verkligen inte, vet hur det är att vara fast, bra att du slutat med cigg hur som helst tycker jag , många gifter du slipper :)

kan du inte trappa ned på nikotinet i tuggummit? kanske du kan sluta sen?

• Anonym
    Tinizen skrev 2010-06-10 19:41:16 följande:
    Det enda jag vet är att nikotintuggummin är farligare än cigg, eftersom man då hela tiden tillför nikotin, röker man får barnet "bara" i sig under tiden man röker....det är vad som står om man söker på det och det är vad BM sagt till mig.

Jag röker och dömer dig verkligen inte, vet hur det är att vara fast, bra att du slutat med cigg hur som helst tycker jag , många gifter du slipper :)

kan du inte trappa ned på nikotinet i tuggummit? kanske du kan sluta sen?
    Jag tuggar bara mina tugg typ lika länge som det brukade ta mig att röka en cigg så jag tänker att det inte borde tillföras hela tiden. Men vad vet ja?

Jag har dragit ner på dom och det är väl visserligen bra men jag vill så gärna sluta helt då det känns som om jag leker med elden. Det är bara så oerhört svårt
  • Minomin

Det är inte mer skadligt med nikotinsubstitut än cigaretter förutom möjligtvis plåster som, precis som någon ovan skriver, tillför nikotin hela tiden i jämförelse med bara då och då.

Det finns få eller inga studier på ämnet då de tenderar att bli av oetisk art. Dessutom är det ganska få som använder nikotin under graviditeten som erkänner det vilket gör det eventuella studieresultatet missvisande.

Jag kan tänka mig att barnet kan födas med ett nikotinberoende. Vad det innebär rent fysiskt och praktiskt vet jag faktiskt inte, men det lär ju inte vara nån toppenstart på livet.

Hade jag suttit i samma sits hade jag vänt ut och in på mig själv för att lyckas. Kosta vad det kosta vill i viktuppgång, tårar och dåligt humör. Ring din vårdcentral och fråga. Påmånga ställen finns program och personal som jobbar med denna typ av frågor.

Lycka till! Och skippa tuggiset ikväll... ;)

• Ida90
    Någonting jag vet har hjälpt mina vänner att sluta med nikotin tuggummin det är att övergå till helt vanliga tuggummin, det har även funka för mig. Det är lite jobbigt de första dagarna men sen så tänker man inte på det. Jag hade rökt i 8 år innan jag fick beskedet gravid då jag slutade röka & började med nikotin tuggummin. Men efter ca 3 veckor så övergick jag till vanliga tuggummin & det har funkat för mig.. Värt att testa!!
Svar på tråden Nikotintuggummi