• Lattemaja

Tar inte upp progesteron efter IVF?

Jag har nu gjort tre IVF-behandlingar och vid alla har jag fått tillbaka embryon av toppkvalitet. Det har dock inte vid något tillfälle implanterat. De två första gångerna fick jag mens 14 dagar efter äggplock och den tredje gången redan 12 dagar efter äggplock. Eftersom man tar så stora progesterondoser (vagitorer) så tycker jag att mensen borde komma senare än vanligt eller inte alls. Jag börjar därför fundera över om det kan vara så att jag inte tar upp progesteronet ur vagitorerna?

Hur är det för er andra, får ni mens innan testdagen? Hur många dagar efter ÄP har ni i sådana fall fått mens?

Är det någon som har fått ta blodprov för att se hur mycket progesteron som kroppen tar upp ungefär en vecka efter ÄP?

• Svar på tråden Tar inte upp progesteron efter IVF?
  • Cahela

Hej,
    Jag har samma funderingar som dig, jag har fått spottings dag 9 och 10 på mina IVF:er. Har velat ha något som förlänger detta men inte fått från kliniken.

Gift med A.
  • Yrja M

Jag puffar på en gammal tråd för jag undrar detsamma..

• Pimpinellan

Jag fick mens 10 dar efter ÄP trots 14 dagars lutealfas i vanliga fall,men det har inget med progesteronet att göra utan sånt händer bara. Att de ger extra progesteron vid IVF är nästan bara en säkerhetsåtgärd,de allra flesta producerar tillräckligt av sig själv. Att ge mer proggisar spelar ingen roll,vissa får mens tidigt andra sent vid IVF. Dessutom,fäster ägget gör det det runt dag 4-5 om man odlat 2 dar så då fattar kroppen det själv och stoppar mensen så om man får mens 12 dar efter ÄP innebär det hur som helst att man inte blitt gravid.

Svar på tråden Tar inte upp progesteron efter IVF?