• shenp99jmgn

Svårtolkade villkor - TryggHansa

Vi har ett barn på 10 veckor. FÖrsta dagen efter vi kom hem från BB teckande vi en försäkring från Trygg Hansa med tillägg Trygga Barn+.

Någon dag senare åkte vi in akut med kramper som symptom. 6 veckor senare lämnade vi sjukhuset och vårdar nu barnet hemma.

Någon riktig diagnos finns inte, men misstankar om vad det är. Den misstänkta sjukdomen är naturligtvis friskriven i villkoren under punkt A.2

TryggHansa ger oss rätt till 30 dagars ersättning för sjukhusvistelse. i Försäkringsvillkoret 82:5 står det följande under rubrikerna "Ersättning för vård i hemmet max 30 dagar" samt "Förstahjälpenersättning 600kr":

Utbetalningar från dessa moment kan ske utan hinder för TH att tillämpa begränsningarna i avsnittet A.2 Sjukdom

Trygg hansa resonerar enligt följande:
    "Vi kan även ersätta det i de fall då man ännu inte har kunnat fastställa en diagnos med vi anar/misstänker att det rör sig om en sjukdom som är ersättningsbar"

Givet att sjukdomen är friskriven under punkt A.2 i villkoren - hur tolkar ni den fetmarkerad meningen? Jag har pratat med handläggaren och dennes chef - de står fast. Ska jag gå vidare och be någon opartisk titta på villkoret?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Svårtolkade villkor - TryggHansa
  • Pickeli

Om jag ska läsa det avkodat så fattar jag det som att det inte ska vara någa besvär för trygghansa att tillämpa begränsningarna som gäller i avsnitt A.2 när det betalar ut ersättning för sjukhusvård, förstahjälpenersättning och vård i hemmet.

Jag jobbar med försäkringar och jag skulle tolkat det så, alltså till THs fördel. Alltså om det anar att det är en sjukdom som inte är ersättningsbar så ska det inte vara något hinder att inte betala ut ersättningen.

Google it!
  • knäppisen

Jag tolkar det som att ni får ersättning för förstahjälpenersättning o vård i hemmet i 30 dagar även om sjukdomen i sig sen undantas enl p A2.

• Pickeli

När det står KAN SKE utan.. då är det inget som säger varken bu eller bä oavsett vad de menar. Om det skulle vara till din fördel så är det bara en möjlighet till ersättning inte något som är berättigat tyvärr.

Google it!
Svar på tråden Svårtolkade villkor - TryggHansa