• Tridde

hur ska jag få katter att hålla sig därifrån?

hej! vi bor på landet på en egen gård med kilometervis av skog åt tre sidor av vår gård, men självklart har vi en stor trafikerad europaväg på den fjärde sidan. vår infart är ca 75 meter lång så det ligger inte heller direkt bredvid huset men trots allt detta blev vår älskade kattkille påkörd i söndags. eftersom det är så tomt utan honom så måste vi bara ha fler katter, denna gång blir det två istället för en ensam, men vad ska vi göra åt vägproblemet? vad finns det för medel som katter inte gillar?finns det speciella växter som är otrevliga som vi kan plantera där, kan vi hälla ut nåt värre än vitpeppar? funderar även på att köpa en siren av nåt slag och lägga mig i bakhåll för våra framtida katter och skrämma bort dom därifrån men jag vill ha alla möjliga ideer på vad jag kan göra.
    tack på förhand!

• Svar på tråden hur ska jag få katter att hålla sig därifrån?
  • Kinya

Det finns några saker du kan göra:

-Bygg en rastgård i anslutning till huset till dem som de har fri tillgång till genom en kattlucka.
    Idéer: http://www.mainecoon-katten.se/forum/viewtopic.php?start=0&t=61 här finns bilder på några rastgårdar som kan ge er lite inspiration.
    -Håll dem inne och gå ut med dem i koppel. Men eftersom ni bor som ni gör så hade jag byggt en rastgård eftersom det ger katterna mer frihet.  

Rastgården kan ni bygga så att där finns klättermöjligheter i form av en större trädstam eller kanske ett levande träd om ni bygger rastgården så stor eller om trädet är tillräckligt litet. Bygg också något lite skuggigare ställe så att de kan ligga och glassa i skuggan varma dagar. Du kan sätta upp en klätterväxt på en del av rastgårdens vägg så blir det snyggt också. Bygger du den tillräckligt stor kan ni ha trädgårdsmöbler där så kan katterna vara med er när ni sitter ute på sommaren.

Tyvärr finns det inget sätt att styra så att katten bara låter bli att gå ut på vägen.

• Tridde

tack för de råden men det kommer vi inte att göra. en av våra problem vi har är massvis med möss och därför trivs vi bra med katt på gården istället för annat husdjur. jag ska kika vidare på andra alternativ, en fundering jag fick efter att ha googlat är kattskrämma som skickar ut ultraljud, att sätta ut några sådana längs den delen av tomten gör det ju klart otrevligt att vara där. men tack för dina ideer ändå!

• Kinya

Jaja, tänk bara på att det finns inget säkert sätt att hålla dem borta från vägen. Är du beredd att vara orolig och med öppna ögon låta dem gå samma öde till mötes som er kattkille gjorde i söndags?

Du kan ju inhängna större delar av gården om du vill så att de kommer åt mössen ändå. Hur stort/litet du inhängnar beror ju på dig.

Jag har dessutom hört från en som bor på hästgård att hennes Jack Russels är bättre musfångare än hennes katter. Hundar kan man dessutom träna att stanna på gården. det går ju inte med katter. Själv har jag ingen erfarenhet av musfångst annat än med fälla under köksvasken

• Tridde

vi har ett halvt hektar trädgård med vår infartsväg i mitten så vi kan inte hägna in runt huset på ett vettigt sätt, vi har två barn som inte ska behöva ha på sitt samvete att de råkat släppa ut katten och den sedan sprungit bort eller liknande, dessutom hur vi än kommer att göra så ser det gräsligt ut, samtidigt som jag inte anser det vara ett drägligt liv för katter att vara inhägnade. alla får tycka vad de vill i den frågan, men jag anser inte att det är ett bra kattliv. vi skaffade inte katt förrän vi flyttade ut på landet av den anledningen. jag gör inget med öppna ögon och låter nästa katt gå samma öde till mötes, hade jag gjort det hade jag ju knappast bett om råd för att hålla katter borta därifrån, eller vad tycker du själv? det känns bara provocerande att du skriver på det viset, eller så överreagerar jag eftersom jag fortfarande är ledsen över att vår katt och familjemedlem gått bort. hursomhelst, vi kommer inte att inhägna, jag är inte på något sätt en djurplågare som med rått mod låter katter bli överkörda för mitt höga nöjes skull utan jag tänker hitta en lösning på problemet eftersom det finns så mycket annan mark att röra sig på förutom just åt det hållet.

• Kinya

Det är flera saker du skriver som provocerar mig:

-Att du tycker att det skulle se gräsligt ut. Visst, det blir ingen skönhetsförbättrinng men det anser jag det vara värt för att skydda en älskad familjemedlem.

-Jag anser inte att det är ett drägligt liv för en katt att dö i svåra smärtor i ett dike för att ägaren inte skyddat katten från den uppenbara livsfaran som en trafikerad väg innebär.

-Och jo, om du släpper ut nästa katt/katter så gör du det med öppna ögon eftersom du nu vet att det finns en mycket realistisk fara med vägen.

-Du säger att du måste ha katter gående fritt pga mössen och därför är villig att riskera deras liv. Ring antimex eller lägg ut musfällor eller nåt.

Men det som provocerar mig mest är att du verkar ha för dig att det finns ett sätt att hindra katterna att gå åt precis vilket håll somhelst när de lämnar ert hus. Katter fungerar inte så. Man kan lära en hund sånt men inte en katt. Katter gör som de vill. Därför måste vi människor vara deras skyddsnät. Dagens samhälle är för farligt för katter, ja till och med landsbygden.

Men trots att jag inte tror att du hittar något sätt att hindra dina nya katter fårn att gå ut på vägen så hoppas jag det verkligen då ingen katt förtjänar att dö en plågsam död i ett dike.

Lycka till! (jag menar det verkligen)

• felicityporter

Jag hade absolut hållt de nya katterna som innekatter, med kontrollerad utevistelse i form av selepromenader samt byggt en fin rastgård. Det låter som du har alla förutstättningar för att kunna ge dina nya katter ett säkert och stimulerande liv med tanke på att ni har en sådan stor trädgård och därmed enorma möjligheter till att göra en vacker och funktionell inhägnad.

Mina katter är innekatter (med tillgång till inglasad balkong och selepromenader) och de har ett innehållsrikt härligt kattliv. Jag är dessutom uppväxt med innekatt och jag upplevde aldrig det som ett problem när jag var liten [att vara försiktig med ytterdörrar och sånt].

Håller med Sassa 82.

• skorpionen80

Om du bygger rastgården med råge runt huset så gör det inget om ungarna råkar öppna dörren. Det finns ju snygga staket med dörrar/portar till bilvägen.

Även om du sätter upp "hinder" av något slag runt vägen så kan och kommer katterna gå runt. Du kan ju inte hägna in vägen någon kilometer bort...

• hmcc

Du får nog accepptera att dom kan köras över om du absolut ska ha dom lösa men i alldeldes för många fall innebär det väldigt mycket lidande för katten.

...och för att inte prata om den som kör bilen, ingen vill köra på någon annans husdjur bara för att dom inte vill hålla reda på katterna.

Det var annorlunda förr då det inte fanns bilar i den omfattning som finns nu och då det inte fanns effektiva musfällor.

• Tridde

och än en gång, jag tackar för råd men vi kommer inte att ha innekatter eller inhägnat. jag ville ha råd om hur man får de att undvika ett visst ställe,hade jag skrivit att vi hade problem med exempelvis grannkatten som kissade i vår rabatt hade jag fått tips om vitpeppar, kaffesump, kattskrämma, allt det jag eftersökte. jag kan upprepa det jag skrev tidigare, JAG anser det inte vara ett värdigt kattliv att vara innekatt eller inhägnad, vad ANDRA tycker får stå för andra.

• skorpionen80
    Tridde skrev 2010-06-09 08:20:42 följande:
    och än en gång, jag tackar för råd men vi kommer inte att ha innekatter eller inhägnat. jag ville ha råd om hur man får de att undvika ett visst ställe,hade jag skrivit att vi hade problem med exempelvis grannkatten som kissade i vår rabatt hade jag fått tips om vitpeppar, kaffesump, kattskrämma, allt det jag eftersökte. jag kan upprepa det jag skrev tidigare, JAG anser det inte vara ett värdigt kattliv att vara innekatt eller inhägnad, vad ANDRA tycker får stå för andra.
    Fast det finns inte så många andra råd du KAN få... Visst, du kan hälla vitpeppar runt en kilometer av vägen, men det garanterar inte att katten undviker det. När det handlar om var katten kissar så är det OK om det hjälper i 2 fall av 10, men när det handlar om kattens liv är inte det OK. Då vill man att det hjälper i 11 fall av 10, helst.

Sen kan du ha turen att just dina katter inte går utanför tomten, men det är inget som har hört att de kan tränas till. Kastrerar de så går ger de inte sig iväg långt hemifrån, men ni har ju vägen nära, inte några kilometer ifrån...
  • Tridde

då tackar jag än en gång för de råd som framkommit och letar info på annat håll istället.

• Wenonastar

Hej !

Hur har det gått.? Jag lever som du i tron på att katten skall ha ett fritt liv. Vi bor i radhus med en bilväg bala 100 meter ifrån huset. vägen är dock inte så tungt trafikerad men våran katt blev överkörd här om dagen och vi funderar ifall vi ska skaffa en ny för saknaden är stor o huset tomt. Eller om vi ska avstå för vägens skull. Andra katter har blivit överkörda genom åren men långt ifrån alla. Har du hittat nått knep att lära katten avstå vägen? 

Svar på tråden hur ska jag få katter att hålla sig därifrån?