• micki

rasister samt nazister (kanske fel grupp?)

Jag har länge suttit och funderat över hur man kan bli rasist eller nazist.

Hatar ni verkligen svarta och tror att dom är sämre vetande? eller hatar ni bara på nån/något för att hata liksom? (ett exempel)

läste tråden" vilka fördomar har ni" och såg att många tror att alla invandrare är kriminella, alla svarta bär på könssjukdomar och är sexuellt frustrerade, lesbiska är manshatare och alla muslimer är terrorister.

vart får ni denna "information"ifrån? jag vet att media kan bidra då de märker ord hela tiden om vilka som är svarta och vilka som är muslimer osv men ändå??
    Vet ni om att "ni har fel"? jag menar, ni förstår väl att alla muslimer inte är terrorister och att alla svarta inte bär på sjukdomar? eller förstår ni inte det?

jag kom och tänka på en bekant till mig som avskyr svarta blev tillsammans med en tjej(min f.d kompis) som är adopterad och är alltså lite brun. borde inte han som tror att mörkhyade människor är mindre värda tycka samma om henne? han kanske tänkte de att "men hon är ju adopterad" men då borde han väl upptäcka att det inte hade med hudfärg att göra? eftersom han märkte att hon var "normal", eller? att det inte hade med hennes hudfärg att göra?

Är osäker på om jag fick fram allt jag ville berätta och fråga men isåfall lägger jag till det senare.
    anledningen att jag är inne på känsliga rummet är så att dessa rasister och razister vågar krypa fram och säga sitt så jag kan förstå det hela.

hoppas ni inte tar illa upp utan förstår vad jag vill är att förstå hur ni tänker.

• Svar på tråden rasister samt nazister (kanske fel grupp?)
  • MansonDust

'Hur kan man bli det ?'
    Även om man själv tycker det är fel så får man ju tänka att andra faktiskt inte tycker det. Utan tycker att dom har helt rätt och de andra har fel. Alla är ju olika.
    Så jag bryr mej inte. Folk får vara rasister och nazister om de vill. Inget jag stör mej på.

Det är väldigt många utlänska som är rasister mot svenskar också. Men det pratar inte folk högt om.

• jojjo113

Alla fördomar handlar ju om att de inte vet bättre.. Dålig utbildning, dåliga hemförhållanden osv.. Dålig kunskap är hotet mot människans lika rättigheter.. Alla människor är ju faktiskt samma på insidan oavsett hudfärg osv..

"Så jag bryr mej inte. Folk får vara rasister och nazister om de vill. Inget jag stör mej på."
    Är nog den konstigaste inställningen man kan ha till människors lika rätt! Sen spelar det väl ingen roll om man är vit och tycker illa om svarta eller svart och tycker illa om vita.. Det är ju den inställningen som gör att det finns nazister och rasister idag fortfarande!

• MansonDust

Ja men du tycker så ja. Men alla tycker inte att alla ÄR lika värda !

• MansonDust

Och det handlar heller inte om att de 'inte vet bättre'. Tro mej, många är rika, med god utbildning och bra familjer. Man kan bli rasist/nazist ändå. Beror jur helt enkelt på hur man tycker och tänker.

• sukkubus

Hur "blir" man allt annat??
    Konstig frågeställning...
    Alla formas från uppfostran, upplevelser och omgivning inget konstigt med det?

Håller med MansonDust - Alla får tycka vad de vill. Vad säger att rasister/nazister är korkade och baserar sina åsikter på fördomar?
    Och så undrar jag med som MansonDust, varför tas det inte ämnet rasism upp när det gäller från andra folkslag än vita?
    Det är otroligt många rasister inom alla folk.

Ingen som undrar huur man "blir" sosse, moderat, pascifist, feminist osv... har alla dessa också fördomar eftersom de "blivit" något.
    Skillnaden är att dessa grupper kallar sig själva detta medan ordet rasist brukar slängas hit och dit av andra människor som anser sig veta vad andra har för åsikter.

• MansonDust

sukkubus> Skönt med nån som håller med och förstår vad jag menar.

• Bonanza

Men hur kan man jämföra en sjukt vidrig människosyn som inte borde få finnas (ja ja åsiktsfrihet yada yada yada) med en politisk ståndpunkt? Det ena handlar om förtryck och hat, det andra handlar om politik. Hur kan man anse att något sånt är ok? Jag förstår det inte.

Och visst måste det handla om okunskap och rädsla via uppfostran, för jag tror inte att människor föds elaka.

• MansonDust

Men hallå. Man behöver inte bli uppfostrad på ett visst sätt för att bli nazist ! En människa växer upp och lär sig egna åsikter. Det finns de som konverterar till islam fast dom är uppfostrade helt åt andra hållet. Eller de som blir mansgrisar fast deras mamma t.ex är radikal feminist !

Alla är olika. Så ingen åsikt är egentligen sjuk. Bara för att Du tycker att vissa saker är totalt fel och åt helvete så har inte du rätt för det.

Det har inget med okunskap att göra. Inse det.

• sukkubus

MansonDust - Tack detsamma. Trött på att man i Sverige ska ha någon sorts politisk korrekthet som går ut på att tassa på tå runt vissa ämnen.
    Fram för att tala ut om problem i samhället.
    För yttrandefrihet.
    Jag var nyligen i en tråd angående omskärelse, vilket jag personligen anser vara ett övergrepp (orkar inte förklara varför). Jag låter de på andra sidan tycka vad de tycker då jag förstår att de "blivit" så i sina åsikter av sin uppfostran och jag tycker annorlunda p.g.a min
    Men två stycken i den tråden slängde ur sig att jag var rasist!?? Grundat på vad? Vem har fördomar? Inte jag då jag aldrig ens trott, eller skrivit, att det bara är en eller några raser som jag skulle se ner på p.g.a att de omskär.
    Jag var emot fenomenet skära i ett barn utan vettig anledning. Inget mer eller mindre.
    Så varför blir man i detta land rasistklassad hit och dit? När ras inte ens har med frågan att göra?

• MansonDust

Och det finns ingen som har rätt eller fel. Sköt dej själv och skit i andra.

Svar på tråden rasister samt nazister (kanske fel grupp?)