• jossi181

Babysim - bra eller dåligt?

För ett tag sedan började vi på babysim med vår 5 månaders, vilket skapade en "debatt" släkten. Någon tyckte det var ett bra och mysigt sätt att umgås samtidigt som man vänjer honom vid vatten. En annan tyckte att det var galet att vi utsatte honom för den bakterihärd som är där samt att vi riskerade att han ska få ont i öronen.

Nu, så klart, har lillkillen börjat slå sig för örat. Jag kan inte alls avgöra om han har ont eller inte, men mina tankar går ju enbart till öroninflammation. Hur vet man om ens barn har öroninflammation? Och är det vanligt att barn blir sjuka av babysim?

• Svar på tråden Babysim - bra eller dåligt?
  • 071001

Jag skulle gå till husläkaren och kolla upp örat. Vad gäller sjukdomar och babysim har jag ingen aning. Vi gick två terminer och Siri blev inte sjuk en enda gång är allt jag kan säga.

• Linam370

Vi gick oxå 2 terminer utan att han blev sjuk. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att umgås och ha mysigt med sitt barn samtidigt som de får vattenvana. Han är otrolig jämfört med kompisars jämngamla barn som inte gått babysim. De är halvrädda allihop medan vår som hoppar från kanten själv och flyter runt på egen hand och sparkar sig fram med armpuffar bara.

Ang. sjukdomar tycker jag folk är alldeles för överdrivet rädda mest hela tiden faktiskt.

• elinville

Min dotter har gått i babysim/simskola sen hon var 3 månader och nu fyller hon tre, hon har inte haft öroninflammation en enda gång.

MEN har man ett sk öronbarn så brukar man i vissa fall rekommendera att man sluta med simmet om man får upprepade ÖI hela tiden... Men då har man ju en extra belägenhet att få det också.

Jag tycker babysim är ett mysigt sätt att umgås, samtidigt som man vänjer barnet vid vatten. Och fortsätter man högre upp i åldern så lär de sig sina begränsningar och så småningom att simma - och det är en av de bästa "försäkringarna" mot drukningsolyckor: Vatten-vett och simvana!
    Min dotter fyller som sagt tre nu och kan flyta på rygg, dyka ner för att hämta saker från botten och hon "simmar" men får inte till det med andningen riktigt ännu utan håller andan både i och ovan vattenytan. Men det allra bästa hon vet är att dyka (med händerna först) från kanten

Maja 0707, Malte 1002
  • Mimmi P

Vi har gått på babysim i två omgångar och badar dessutom då och då. Vår son älskar att bada. Vi har inte upplevt att han blivit sjuk av det, däremot har han dragit hem både ett och annat från öppna förskolan.

Jag har hört om en som fick sluta med babysim för att deras kille blev sjuk efter varje gång.

Boka en tid för att kolla upp hur det är med örat, antagligen är det inget och då kan du släppa det och njuta av kommande bad :) 

• jossi181

Jag har också fått bilden att det är bra för dem, att det är ett sätt att lära sig att inte vara rädd för vatten. Tycker också folk är för nojjiga att barn ska bli sjuka hela tiden. Tänker på alla barn i världen som lever tio gånger mindre skyddat än vi.

Men därför känns det också typiskt om han plötsligt skulle visa sig vara ett öronbarn.

Men då ska jag kolla upp örat. Ska till bvc idag och ta andra sprutomgången, så kanske kan hon titta på det då samtidigt. Om de på bvc kan kolla sånt? Hm, det visar sig.

tack för svar

Svar på tråden Babysim - bra eller dåligt?