• Mummy

Köpa ny bil. Byta ofta eller ha kvar under lång tid?

Vi har köpt en ny bil och diskuterade med några vänner hurvida det bästa är att regelbundet byta upp till en helt ny bil igen eller att använda den många, många år tills den gjort sitt.
    Hur resonerar ni som köper ny bil?
    Svar som att det "jag skulle aaaaaldrig köpa en helt ny bil" undanbedes, då de svaren inte tillför diskussionen något.

• Svar på tråden Köpa ny bil. Byta ofta eller ha kvar under lång tid?
  • ericlofberg

Allt beror ju på vad ägaren har för krav, vilka ekonomiska förutsättningar som gäller och hur bilen används - och till vad.

Någon som kör 500 mil per år kan förmodligen ha en fabriksny bil enormt länge. Någon som kör 5000 mil per år kanske anser sig behöva byta efter bara något år.

Personligen har jag köpt en hel del nya bilar. Alltid köpt lagerbilar, skyltbilar, eventbilar eller liknande för att få ner inköpspriset så lågt som möjligt. Då jag byter efter två, tre år är värdeminskningen den absolut största kostnadsposten. Därför är det viktigt att köpa bilen till så bra pris som någonsin möjligt. Sedan - se till att inte ha bråttom när den ska säljas/bytas in. Jämföra inbytespriser hos många handlare. Det kan skilja tiotusentals kronor.

Jag trivs bäst med nya bilar - därför byter jag relativt ofta. Vill hemskt gärna alltid ha gällande nybilsgaranti.

• Mummy

Ja, det är skönt att slippa reparera och vara orolig att bilen går sönder. Vi hade en 9-5 från 2000 förut som det jämt var problem med. Vi har räknat med att vår månadskostnad ligger på 300 kr mer ungefär med vår nya bil än den gamla.
    Vi kör mellan 2500-3000 mil/år på ett ungefär

• Rabarbapuppa

Kanske också beror på hur "rastlös" man är som bilägare. Många anser att de "måste" byta till ny modell med tätare intervall. Det är väl en personlig grej.
    Vi köpte nytt 2007, eller ja, 1900 mil hade den gått då. Nyaste jag köpt i alla fall.
    Jag vill aldrig byta den bilen, är så sjukt nöjd, så för vår del blir det naturligt att inte byta på många år. Kör ganska lite per år.

• Joico

Jag har aldrig förstått mig på modet/påhittet att byta bil stup i kvarten, kan nån förklara det för mig? Är det för att man måste visa att man har råd?

Det kan aldrig löna sig. Jämför kostnaden när en ny bil går sönder mot när en "gammal" bil går sönder

• Mummy
    Joico skrev 2010-06-08 13:34:05 följande:
    Jag har aldrig förstått mig på modet/påhittet att byta bil stup i kvarten, kan nån förklara det för mig? Är det för att man måste visa att man har råd?

Det kan aldrig löna sig. Jämför kostnaden när en ny bil går sönder mot när en "gammal" bil går sönder
    Jodå, det kostade när vår gamla bil gick sönder. Så pass mycket att det lönar sig att ha ny bil. Dessutom betalar vi ingen skatt på bilen och har 7 års nybilsgaranti. Och så har vi halverat våra drivkostnader. Så för oss handlar det inte om att visa nåt.

Och, ja. Vi är väldigt nöjda med bilen
  • Rabarbapuppa
    Jag skulle väl vilja säga att det är många (oftast män) som faller inom den kategorin som ofta vill byta:

1) Dels dem som inte har ett djupare bilintresse, utan för vilka bilen blir mer en statusgrej - de måste som du säger "visa" att de har råd med senaste modellen.

2) Dels dem som faktiskt är genuint bilntresserade och som älskar ny teknik och ökad prestanda (inte nödvändigtvis hästkrafter, men kanske körkänsla/väghållning/utformning) och som - precis som med vilken teknikpryl som helst - vill ha "det senaste".

/Puppa
  • TessaS

Bilen som vi har som andrabil köpte jag som ny för tio år sedan och jag har än så länge inte haft några anmärkningar på besiktningen eller några som helst problem med den. Den servas och tankas och körs.
    När det börjar poppa upp problem, så har jag tänkt att byta, men inte förrän då. 

Min man jobbar på Saab och vi kör provbil, så vi får ny vartannat år. Det är den vi har som förstabil. 
    Hade vi köpt förstabilen själva hade vi nog haft den lite längre, men inte så mycket, 3-4 år kanske.

• ericlofberg

Modet? Påhittet? Det har väl pågått sedan förra sekelskiftet...

Självklart handlar det om status/prestige/självbelöning. Det faktiskta transportbehovet klarar de flesta av med en basutrustad Dacia Sandero för 89000 som sedan för rulla i tio år.

Löna sig?! Klart det inte lönar sig. Det lönar sig inte att åka på semesterresor heller. Eller att dricka maltwhisky.  
  • Rigmor Mortis

Ny bil går sönder = lagas på garantin
    Gammal bil går sönder = betala själv

Vi byter (nå, företaget byter) vart tredje år.  
  • TessaS
    ericlofberg skrev 2010-06-09 13:25:53 följande:
    Modet? Påhittet? Det har väl pågått sedan förra sekelskiftet...

Självklart handlar det om status/prestige/självbelöning. Det faktiskta transportbehovet klarar de flesta av med en basutrustad Dacia Sandero för 89000 som sedan för rulla i tio år.

Löna sig?! Klart det inte lönar sig. Det lönar sig inte att åka på semesterresor heller. Eller att dricka maltwhisky.  
    Det lönar sig om man mäter i livskvalitet Både bilar, semester och single malt...
Svar på tråden Köpa ny bil. Byta ofta eller ha kvar under lång tid?