• Bebis050810

Ni med 3 barn, hur sitter barnen i bilen?

Vad har ni för bil?
    Hur sitter barnen?
    Funkar det bra?
    Hur gamla är barnen?

När bebis kommer, är mina barn 2, 5 och nyfödd.

...och jag vet inte riktig vad som är bästa lösningen för placering av oss alla 5 i bilen....!?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 10/11-10 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ni med 3 barn, hur sitter barnen i bilen?
  • Kia82

Vi har tre barn, 5 år, snart 3 år och 6 månader. Äldsta sitter på bilkudde i mitten i baksätet med ett syskon på vardera sida i bilstol anpassad efter ålder. Vi har en eller egentligen två Volvo V70 men det blir nog till att byta iallafall den ena av dom till en större då vi gärna vill ha en knatte till.

• Bebis050810
    Kia82 skrev 2010-06-08 12:08:16 följande:
    Vi har tre barn, 5 år, snart 3 år och 6 månader. Äldsta sitter på bilkudde i mitten i baksätet med ett syskon på vardera sida i bilstol anpassad efter ålder. Vi har en eller egentligen två Volvo V70 men det blir nog till att byta iallafall den ena av dom till en större då vi gärna vill ha en knatte till.
    Är det "bara" en bilkudde eller en bältesstol med rygg för 5-åringen?
    Får det plats bra med 5-åring i mitten och två bakåtåkande på sidorna, är det inte trångt då...?

Vi tänkte ha bebis fram och övriga två bak, varav en framåtåkande och en bakåt, båda i bilbarnstol med hel rygg.
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 10/11-10 ♥ ¸.?°´¯)
  • pyretochbönan0809

Vi har en 6-åring, 2-åring och en 10 månaders och ossjälva i en 6-sitsig Toyota.

2-åringen sitter bakåtvänd där fram med en inaktiv krockkudde.
    10-månaders tjejen sitter bakåtvänd bakom förarsätet, jag sitter bredvid och 6-åringen sitter bakom mig. Senare, om flera år när båda små har bältesstol så får de båda 2 sitta på sätena i mitten och jag flyttar fram.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Cecese

När tredje barnet kom var de äldre 8 år och 3,5 år, alla barnen satt bak. 
    8 åringen satt på bilkudde till höger, 3,5 åringen bakåtvänd i mitten och bebisen till vänster. Det gick bra och barnen hade rum där.

Nu har vi tillfälligt fått använda en vanlig kombi och då sitter pojkarna 3,5 år och 1,5 år bakåvända bak i mitten och till vänster. Till höger sitter 7 åringen på bältesstol med ryggstöd. Dom får bra rum där.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Gemini31

Vi har alltid haft en 7-sitsig bil.. Köpte vi när den tredje var på väg.. Jättebra, inte alls trångt och alla sitter bra!

• strojes

Vi kör en renault grand senic. Våra barn är idag 5 år, 2,5 år och 2,5 år. Vi har två bakåtvända bilstolar som står bakom föraren och i mitten bak. Stora tjejen sitter på en framåtvänd bältesstol och det varierar mellan att hon sitter bak med sina systrar eller i framsätet (har kopplat ur airbagen). Gott om plats för alla och alla sitter högt och bra med bra sikt ut (även i baksätet).
    När småtjejerna kom körde vi en ford focus kombi. I början satt en vuxen i mitten bak med ett babyskydd och storasysters bakåtvända bilstol på vars en sida om sig. Vi provade även med alla tre barn bak en period har jag för mig. Jag kommer ihåg att det var trångt hur vi än placerade alla stolar.

• Norrskenet

Vi har en Ford Mondeo kombi o i början satt minstingen (nu 1,5 år) framme. Airbagen är bortplockad. Så fick de äldre barnen (7 och 9 å)r sitta ba med en av oss föräldar. Men nu har vi satt minstingen i sin bakåtvända stol bak i mitten. Lite krånligt att få dit honom+därifrån, men räknar med att han snart själv kan klättra upp i stolen. 9-åringen kan sitta utan någon kudde då han är 1,40 lång medan 7-åringen sitter med en bilkudde med hel rygg. Lite trångt är det för henne att spänna sin stol, men det går. Detta är betydligt bättre för oss föräldrar iaf då vi båda kan sitta framme. Att sitta bak med två barn är trångt, speciellt som vi ofta åker ganska långt med barnen.

• basio

Vi har fyra barn, men oftast är det bara tre med i bilen.

Vi har två bilar, en Skoda Fabia kombi och en Mitsubishi Space Wagon. Skodan är en vanlig femsitsig bil medan mitsubishin är sjusitsig.

I skodan har jag lilltjejen som åker bakåtvänd i framsätet (hon är snart 2 år) och killarna (4,5 år och 5,5 år) som åker framåtvända sitter på varsin sida i baksätet. Jag får plats i mitten mellan dem även om det inte är jättebekvämt, min man får inte plats där. Hade jag haft en nyfödd, en tvååring och ett större barn hade jag satt nyfödingen i baksätet eftersom ett babyskydd är lite mindre medan tvååringen suttit fram.

I den andra bilen sitter femåringen längst bak tillsammans med tolvåringen medan fyraåringen och tvååringen sitter i mittenraden.

• Fyrtal i damer

Vi har en ford galaxy som är 7sitsig.. den yngsta sitter bak i mitten som andra 2 på sidorna om henne..

• Mor till Ella

jag har 3 barn på 6 år,1½ år och 2 mån.
    6 åringen sitter bakom föraren, lillan i mitten bak och 1½ åringen fram där vi kopplat bort krock kudden. vi har en volvo v70 frå 2000.

Jag är inte nöjd med den plaseringen av barn. men eftersom min sambo ligger ner när han kör med stolen så långt bak som möjligt. så går det inte att ha någon bilstol bakom honom. jag kan inte sitta bakom honom heller.

det som jag tycker hade varit bäst att ha det är. 2 månaders fram, 6 åring i mitten bak och 1½ åring bakom 2 månaders. men när vi åker alla så kan jag inte sitta bakom sambon. och i mitten är det super trångt och hårt att sitta.

• Cahjo

Vad har ni för bil?  Vi har en Volvo S40 (alltså ingen kombi)

Hur sitter barnen? Yngsta sitter på passagerarsidan. Har så gjort sedan hon var nyfödd (hon är 10 månader nu). Mellersta satt bakåtvänd bakom passagerarstolen i sin Acta Gracco. Äldsta satt bakåtvänd i mitten bak i sin Acta Gracco. Nu sitter äldsta i mitten på kudde.

Funkar det bra? Fungerade jättebra. Enda nackdelen med att ha en bakåtvänd stol i mitten är att det inte gick att flytta förarstolen hur mycket som helst bakåt. Tack och lov är inte min man jättelång.   

Hur gamla är barnen? Nu är de ungefär 5½, 4 och 1. Äldsta satt bakåtvänd tills han var ungefär 5 år, nu sitter de båda äldre framåtvända i baksätet.

• Kottarnasmamma

Vi har haft rätt struligt att sitta bra i vår bil med tre barn men efter att ha byt minstingens stol till mellanbarnets stol som givetvis är godkänd så sitter lillan bakåtvänd i mitten bak, mellanbarnet i bilkudde med ryggstöd bakom föraren och storkillen på bilkudde bakom passageraren. Dettta funkar trots att vi måste ändra förarsätet då min man är lång men mittenstolen har ju separat stödben.
    Barnen är 8, 6 och 1 år och vi kör en volvo v 40

Svar på tråden Ni med 3 barn, hur sitter barnen i bilen?