• kajsa27

Darrig bebis, oro för vad det är!

Min treveckors bebis är så himla darrig fortfarande. Efter förlossningen pratade de om blodsockerbrist, men det var inget de verkade oroade över. Nu har jag googlat lite och blivit orolig, finns tydligen någon ärftlig sjukdom som heter MCAD-brist, som är väldigt ovanlig men som barn kan dö av!!!

någon som kan stilla min oro? säg att det är normalt att bebisar är lite darriga/skakiga?? han är pigg annars och äter OFTA, kräks tyvärr ofta också så det blir mycket amning..

• Svar på tråden Darrig bebis, oro för vad det är!
  • GossarnasMor

Vad säger BVC då?
    Finns sjukdomen i er släkt då?
    Att han kräker har ju med magmunnen att göra, den är inte fullt utvecklad ännu. Våra pojkar har verkligen kräkt kaskader vill jag lova. Hemskt då det ger magknip och hunger direkt igen för dem. Lilleman var nog runt 6mån när han slutade kräka sådär.

Men vad menar du med skakningar... Ligger han och skakar hela tiden? Är det vid vissa tillfällen, efter ett varm bad eller så. Ärhan kall då, typ fötter, händer eller så?

Darrningar och ryckningar fick mina ofta när de sov men jag tänkte inte så mycket på det.

• Lightning crashes

Grattis till bebisen!
    Min son hade också lågt blodsocker så vi var tvugna att stanna på bb i en vecka pga det. Han darrade och skakade också väldigt mycket, höll i sig i några veckor sedan försvann det.
    Hoppas allt går bra.

• SunnyBunny

Vet inte om det är vanligt, inget jag märkte när min dotter var liten. Jag skulle ringa BVC och rådfråga dem! Kan bara varna och googla och kolla runt på internet, min sambo har förbjudit mig och göra det då min dotter är sjuk osv. man blir bara mer och mer orolig och hittar en massa konstiga sjukdomar:( Bättre och prata med en läkare.

• BlommyNess12

Gå till bvc och kräv ett blodsockerprov. Vill inte skrämma dig men min son hade lågt blodsocker och fick ligga inlagd med dropp och intensivövervakning för det när han var nyfödd, han var nära att stryka med när hans blodsocker sjönk ner till 0,8, därför slår jag på ganska stora växlingar när man säger sig vara över kraftiga darrningar

• kajsa27

tack för era svar! vi var på barnakuten igår, allt var bra. blodsockret var bra.

ja, att googla kan vara farligt... jag borde nog också få förbud för det!

• cassie27

Och hur gick det för dig? Jag vet vad du menar med en darrig bebis.... Min son har alltid varit darrig och han fortfarande är, dock mindre. Vill gärna veta hur det blev för dig för jag är oxå lite oroligt!

"Be kind whenever it's possible, it's always possible" Dalai Lama
Svar på tråden Darrig bebis, oro för vad det är!