• Samarkand

Flytta till Helsingborg

Hej!

Jag söker en något uppdaterad info om hur det är att bo i Helsingborg. Har ställt mig i hyreskö där men  vet ju inte vilka områden som är trygga etc. Har förstått att ett par områden ska man undvika.
    Kommer från Stockholm men har bott 10 år i en mindre stad inåt landet, för att åter landa i Stockholm. Men Stockholm är inte rätt för mig, det är för stort, för stressigt och jag längtar bort hela tiden.

Känner inte någon i Helsingborg så jag vill ju inte bo långt utanför utan bo hyfsat nära stan.
    Har hört att det kan vara lite svårt, att precis som i Stockholm lära känna folk. Någon som är inflyttad som har erfarenhet av det.

Vill ha nära till Danmark och Tyskland så Helsingborg verkar vara ett bra val, samtidigt som jag får bo på Västkusten som jag gillar.

Men all info som kan vara till hjälp för mig, vet inte om jag flyttar ned för 6 mån, 1 år eller för hur länge så bra info behövs.

• Svar på tråden Flytta till Helsingborg
  • caroline77

Områden som är lite stökiga är: Dalhem, Fredriksdal, Drottninghög,  Ödåkra (en hel del anlagda bränder på bilar, skolor osv på dessa  områdena).  

Billigare områden (men kanske lite tråkigare); Högasten, Miatorp, Eneborg, Högaborg, Rosengården, Söder, Elineberg

Bra områden: Wilson Park, Olympia, Stattena, Slottshöjden, Norr,  berga, Eskilsminne,  

Trevliga barnområden: Laröd, Husensjö, Maria park,  

Det är väl dessa jag kan komma på just nu... 

• Nelah

Det finns några område utanför stan (som ändå inte är allt för långt bort)

Ättekulla (Sveriges bästa förskola ligger här)
    Raus (Mycket barnfamiljer)
    Råå (Precis vid havet)

Mer ut på landet :

Bårslöv
    Påarp
    Mörarp
    Hasslarp
    Kattarp

-------------------------------
    Bra område - Ringstorp
    Sämre område - Planteringen

• Carenya

Mörarp t ex är en liten by på landet, men tåg in till Hbg går en gång i halvtimmen vid högtrafik, och tar femton minuter till Hbg C.

• Marika

Vallåkra är fint o barnvänligt, tar 10 minuter med tåg in till centrala Helsingborg!

Anna 040825, Tobias 091021 & Pyret 101026
  • knitwit

Rydebäck är toppen för barnfamiljer, nära till stranden och har tågstation (9 minuters resa till centralstationen).
    Centrala Helsingborg: Husensjö, Miatorp, Västergård, Olympia är helt OK områden.

• Samarkand

Tack för alla svar :)

Kommer nog försöka hyra något då jag inte vet hur långvarigt mitt boende där blir... Har ställt mig i hyreskön, men har förstått att det kan bli svårt att få tag på ngt den vägen..
    Men nu har jag iaf några infallsvinklar på vilket håll man ska titta på.
    Kommer åka ned i början av juli och känna på stan. Hoppas på att jag kommer gilla stan massor :)

• Nelah
    Samarkand skrev 2010-06-11 11:06:33 följande:
    Tack för alla svar :)

Kommer nog försöka hyra något då jag inte vet hur långvarigt mitt boende där blir... Har ställt mig i hyreskön, men har förstått att det kan bli svårt att få tag på ngt den vägen..
    Men nu har jag iaf några infallsvinklar på vilket håll man ska titta på.
    Kommer åka ned i början av juli och känna på stan. Hoppas på att jag kommer gilla stan massor :)
    Helsingborgshem?

Kolla Akelius också, är en av de större. Där står man inte i kö utan ansöker efterhand.

Lycka till!
  • Samarkand

Tillan90: Japp, har ställt mig hos Helsingborgshem.
    Tack för tipset med Akelius, ska kolla dem på stört :)

• Samarkand

Hur är Tågaborg?
    Hittade lägenhet där som verkar vara helt ok, men hur är området?

• Marika

Fint, mitt i stan dock, medelklassområde!

Anna 040825, Tobias 091021 & Pyret 101026
  • Samarkand

Nu har jag varit nere i Helsingborg och kollat in staden ett par dagar. Det var verkligen fint. Har hittat mina favoritområden. Ni har det verkligen fint där nere. Norra Hamnen är precis som Hammarby Sjöstad där jag bor nu. Tror att Helsingborg kommer att bli för mig. Precis lika mycket shopping som i Stockholm också ;)

• annkar78
    Samarkand skrev 2010-07-09 18:24:03 följande:
    Nu har jag varit nere i Helsingborg och kollat in staden ett par dagar. Det var verkligen fint. Har hittat mina favoritområden. Ni har det verkligen fint där nere. Norra Hamnen är precis som Hammarby Sjöstad där jag bor nu. Tror att Helsingborg kommer att bli för mig. Precis lika mycket shopping som i Stockholm också ;)
    Lycka till och hoppas att du hittar ngn bra lägenhet! Har bott i Sthlm i 6 år tidigare och precis som du tycker att det är för stressigt. Flyttade till Hbg i nov och det är en lagom stor och trevlig stad!
  • Samarkand

annkar78:  Är du från Skåne från början?

Ja, nu har man börjat längta till att flytta ned. Stockholm är hett och kvavt. När vi var i helsingborg var det ngt svalare och man förbannade blåsten som jag nog skulle vilja byta till nu. hahaha, som man är :)

• annkar78
    Samarkand skrev 2010-07-17 15:43:21 följande:
    annkar78:  Är du från Skåne från början?

Ja, nu har man börjat längta till att flytta ned. Stockholm är hett och kvavt. När vi var i helsingborg var det ngt svalare och man förbannade blåsten som jag nog skulle vilja byta till nu. hahaha, som man är :)
    Nej jag är från Östergötland från början. Hur går det med lägenhets letandet? Hittat ngt ännu? I denna värmen så är blåsten bara välkommen! Njuter av alla fina stränder så hör sommartid också!
  • Samarkand

annkar78: Ja, stränderna är verkligen något att längta till.  Det går trögt med lägenhetsletandet. Har anmält mig på ett par och får nu vänta på svar. Man vet ju inte hur länge det tar. Och eftersom det är sommar är ju inte jobbletandet det mest fruktbärande heller. :(  Hoppas att det ska lossna i augusti. :)

• alezay

Har en sambo från Helsingborg som nyligen hade lägenhet på Tågaborg innan han flyttade upp till mig. Jag tyckte det var fint och lugnt där för att inte tala om nära till stan. Önskade att jag hade flyttat ner istället för att han flyttade upp men då jag läser på GU gick det ej. Annars har du ju Höganäs ( västra lerberget)
    har du barn hälsar han att Råå och vissa delar av Ramlösa är fint med.

• annkar78
    Samarkand skrev 2010-07-20 05:51:54 följande:
    annkar78: Ja, stränderna är verkligen något att längta till.  Det går trögt med lägenhetsletandet. Har anmält mig på ett par och får nu vänta på svar. Man vet ju inte hur länge det tar. Och eftersom det är sommar är ju inte jobbletandet det mest fruktbärande heller. :(  Hoppas att det ska lossna i augusti. :)
    Flyttar du ner ensam eller är ni två som letar jobb också? Vad jobbar du med? Såg att det fanns ngt ledigt på Blocket för ett par dagar sedan en trea men minns tyvärr inte i vilket område. Brukar gå in och hålla lite koll då vi har ett gästhus som vi hyr ut. Ligger dock inte centralt så det är nog inget du är intresserad av.

Som Alezay säger är ju Råå och Ramlösa jätte fina områden!! Ska jag flytta från mitt drömhus någon gång till ett annat område skulle det nog bli Råå eller Ramlösa om man inte vill bo mitt i city.
  • Samarkand

Tack för tipset alezay!

annkar78: Nej det blir bara jag. Sambon stannar kvar i Stockholm. Vi ska bli särbos igen ett tag.
    Tyvärr här jag en katt så andra-hands är nog uteslutet. Har kollat Blocket men de flesta vill ha djurfria hyresgäster.

Jag inte bil heller så för mig få det nog bli centralt ett tag. Om jag blir kvar kan det mycket väl bli flytt utanför stan.

• annkar78

Ah synd att det blir lite svårare att finna ngt då man har djur. Annars är ju andra hand lite lättre om man skall prova på ngn ny stad.

Svar på tråden Flytta till Helsingborg