• Standpat

Slemproppen gick igår, vecka 27 idag

Hejsan allihop!

vet inte varför jag skriver här egentligen, men det är så skönt att prata med andra gravida och mammor med erfarenheter...

Jag är gravid med mitt andra barn (en son) och gick idag in i vecka 27.
    Under helgen har jag känt att det har varit enbart "rörelser" och "tryckt" lite väl mycket nere... precis som om han ha försökt ta sig ut.

Ringde min mamma igår förmiddag om detta då jag inte kan minnas att jag kände nåt sånt under min första gravditet. När jag går på toaletten en timme senare så har en VÄLDIGT stor del eller hela min slempropp gått!! REDAN? så ringde förlossningen och fick åka in.

Han tittade och undersökte och sa att det var "slemmigt" där inne, och att livmodertappen kändes "OK" så därför ville han även undersöka den med UL. Den va komplett och normal fortfarande, men jag fick beordrad vila en vecka, då jag inte fick göra ett skit som han sa ;) Fick inte heller ens ha samlag på två veckor då det oxå kunde sätta igång nåt.

Söker väl er med erfarenheter av liknande, och oxå när ska man ringa tillbaka? jag fick sammandragningar två timmar efter att slemproppen hade gått igår så han sa att om dom blev "många" så skulle jag ringa tillbaka. vad är många??

Alla tankar och diskussioner är välkomna, tack!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-18 15:24
    är nu i vecka 36+1 :)

• Svar på tråden Slemproppen gick igår, vecka 27 idag
  • MissLaila

Med min första gick slemmproppen 40 dagar innan han kom.. Efter det fick jag mkt förvärkar men tappen mognade först en vecka innan BF, han kom 5 dagar efter BF..

Slemmproppen har tydligen ingen större betydelse, utan den kan gå helt eller delvis långt innan. Och det kan även bildas en ny.. Sa dom till mig iaf..

• LoviLovi

Min lossnade i vecka 30 men dottern föddes inte förrän bf+2.

• Zvartaliljan

med dottern lossnade slemproppen + värkarbetet startade och jag började öppna mig i v.30, födde i v.35+2
    med sonen lossnade slemproppen + värkarbetet startade och jag började öppna mig i v.29, födde i v.35+3
    Men då låg jag sängliggande de 5 veckorna med båda.

Som Misslaila skrev så kan den återbildas. Har du en opåverkadf tapp så du inte börjat öppna dig så är det säkert ingen fara.

• SanMar

min slempropp gick i vecka 33+2 och jag födde min tjej dagen efter...men jag åkte in den kvällen för att vattnet gick ca 10 timmar efter slemproppen.
    men jag tror som ovanstående säger att den kan gå långt innan nåt mer händer så att säga. Jag hade inga som helst sammandragningar el värkar efter att proppen eller vattnet gått utan tog ett par timmar innan allting kom igång.
    Lycka till!

• Standpat

Tack allihop för svar, nej det ska ju gå bra bara jag tar det lugnt, men jag hade helt klart påfrestat mig själv alldeles för mycket, för den ska INTE gå så tidigt.

känns alltid bra att höra andras ord iaf ;) Tack igen!

• Annaobebis

Jag måste höra med er här.. jag har väldigt mkt slemmiga flytningar, som rå äggvita. Har även sådana när jag haft ÄL.
    Är nu i v 15-16

Kan de vara slemproppen?

• Mars2007
    Annaobebis skrev 2010-06-08 22:01:28 följande:
    Jag måste höra med er här.. jag har väldigt mkt slemmiga flytningar, som rå äggvita. Har även sådana när jag haft ÄL.
    Är nu i v 15-16

Kan de vara slemproppen?
    Man kan få rätt så mkt slemmiga flytningar under graviditeten. Så det är nog snarare det.

Ts - här är en till med en slempropp som gick omkring v. 31 och fortsatte i omgångar under två veckors tid. Sonen kom 38+0. Hade även öppnat mig 3-4 cm då samt fick en blödning.
    Om inte jag minns fel så orsakade undersökningen också lite sd. Blir du osäker så ta det säkra före det osäkra och ring fl för råd.
  • WPmamman

Min slempropp gick i vecka 30 och jag har BF *tittar på klockan* idagSkrattande. Ingen bäbis än...

• MissLaila
    carola78 skrev 2010-06-09 22:01:31 följande:
    Hur vet man att slemproppen gått?
    Hur ser den ut?
    En slemmig klump med blodiga inslag brukar vara det vanligaste.. Annars kan den även se ut som snor, en tjockare seg flytning med en liten blodig hinna..

Med nr1 fick jag en gulorange klump med en blodigkärna på pappret, stor som en matsked.
    Med nr2 kom det först en slemmig klump med en blodsträng som såg ut som en blodåder, sen kom det oranga slemmiga klumpar i ca 1-2 dagar--
  • e08

Med dottern gick slemproppen/delar av den i vecka 21 och efter det satte en massa sammandragningar igång. Det blev en hel del läkarbesök, livmodertapp var opåverkad hela tiden, blev sen igångsatt i v. 41+2.

• Mars2007

Hur jar du det TS? Hoppas du har det lugnt!

Svar på tråden Slemproppen gick igår, vecka 27 idag