• amris

HJÄLP! Hund som ylar när han lämnas själv!

Jag behöver verkligen få hjälp med att få min hund att sluta yla när han lämnas själv!

Det är en hanhund på 1 1/2 år. Ändå sedan han var ganska liten har han varit van vid att vara själv och vad vi förstår på grannar så har han periodvis ylat och skällt. Nuförtiden är det inte alls ofta han blir lämnad hemma själv, men ibland några timmar här och där. När vi jobbar går han på hunddagis vilket fungerar bra. Enligt grannarna verkar det som om han ylar mest när vi lämnar honom själv på kvällen.

Vi har testat ALLT! Känns det som... Ha honom i hela huset, stänga in honom i ett rum, trötta ut honom med promenader och "tänkarövningar", lämna radion på, leksaker framme, ge honom mat när vi går osv. Dessutom får han alltid ett hundkex eller godis i en toarulle eller liknande när vi går för att han ska ha något att sysselsätta sig med.

Förra helgen lämnade vi honom själv några timmar på kvällen. Vi åkte vi 19 och kom hem vid 23-tiden. Enligt grannarna hade de då hört honom till och från mellan ungefär 20-21.30. Det gör så ont i mig att veta att han gråter hemma när vi lämnar honom själv!!! Men samtidigt kan man ju inte alltid ha med honom överallt...

Vore tacksam om någon har tips eller idéer på något vi kan prova!

• Svar på tråden HJÄLP! Hund som ylar när han lämnas själv!
  • Thezz mamma till två

skällhalsband????
    dyrt, men mycket effektivt!!!

• Matilda86

Hej, min mor&far har oxå det problemet, så in med fler tips.=)

• Jessica24

Såg att Oprah hade det ungefär likadant prolem med sin hund och fick hjälp av en "hund-psykolog".

/Jessica24

• Jessica24

Matilda86
    Ja, gör det...

• Sanna85

Skällhalsband som Thezz h skrev dom är jätte bra!

Vad har du för ras?

• Matilda86

En Welsh springer spaniel på 2 år.

• Idun

Ni får nog börja om från början. Lämna honom bara en liten stund i taget och gärna varje dag så han vänjer sig. Om han börjar yla så öppna dörren och säg ett bestämt nej. Är ännu bättre om någon annan kan göra det åt er. Då blir det ingen belöning för hunden.

• amris

Sanna85

Jag har en amerikansk cockerspaniel

• Ciccin3

Jag personligen anser att antiskäll halsband är en sen nödlösning. Hunden ylar ju och skäller efterson den inte känner sig glad/trygg när den blir lämnad ensam. Då gör man hunden den största tjänsten genom att vänja den av med beteendet sakta men säkert så att den blir trygg när man lämnar den ensam.

Man får helt enkelt börja om från början. Bestämma sig för att så här ska vi ha det när vi lämnar hunden. Antingen att den får vara i hela huset eller begränsar det till ett mindre utrymme, och sen håller fast vid det man bestämt.
    Så tränar man det envist... korta korta stunder i taget.
    Byter man metod titt som tätt kan det resultera i att hunden blir ännu mer osäker och att det blir en så "stor grej" att den lämnas ensam.

Korta stunder när man ska börja träna hunden att vara ensam är allt från en minut till tio minuter... inte mer. Att ha tålamod och gå in i huset/lägenheten när hunden är tyst, nite gå in när den gnäller skäller så att den tror att man kommer tillbaks för att den grinar. Sen är det också viktigt att man bara säger "Hejsan, här kommer jag *klapp klapp*"
    Inget tjoande och tjimmande som får hunden att tro att den gjort något otroligt för att den klarat att vara själv en stund.

Tar man det i lugn takt så löser det sig, det kan vara en jobbig väg dit, men när man väl är i mål, så var det värt varenda minut av arbete.

Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP! Hund som ylar när han lämnas själv!