HJÄLP! Hund som ylar när han lämnas själv!
Jag behöver verkligen få hjälp med att få min hund att sluta yla när han lämnas själv!
Det är en hanhund på 1 1/2 år. Ändå sedan han var ganska liten har han varit van vid att vara själv och vad vi förstår på grannar så har han periodvis ylat och skällt. Nuförtiden är det inte alls ofta han blir lämnad hemma själv, men ibland några timmar här och där. När vi jobbar går han på hunddagis vilket fungerar bra. Enligt grannarna verkar det som om han ylar mest när vi lämnar honom själv på kvällen.
Vi har testat ALLT! Känns det som... Ha honom i hela huset, stänga in honom i ett rum, trötta ut honom med promenader och "tänkarövningar", lämna radion på, leksaker framme, ge honom mat när vi går osv. Dessutom får han alltid ett hundkex eller godis i en toarulle eller liknande när vi går för att han ska ha något att sysselsätta sig med.
Förra helgen lämnade vi honom själv några timmar på kvällen. Vi åkte vi 19 och kom hem vid 23-tiden. Enligt grannarna hade de då hört honom till och från mellan ungefär 20-21.30. Det gör så ont i mig att veta att han gråter hemma när vi lämnar honom själv!!! Men samtidigt kan man ju inte alltid ha med honom överallt...
Vore tacksam om någon har tips eller idéer på något vi kan prova!