• Limael

farligt att äta lördagskorv?

som rubriken lyder.

lördagskorv är ett korvliknade pålägg som man har på macka för er som inte vet?;P

• Svar på tråden farligt att äta lördagskorv?
  • Jenny1

Varför skulle det vara farligt?

• Limael
    Jenny1 skrev 2010-06-08 14:08:47 följande:
    Varför skulle det vara farligt?
    jag läste någonstans att mycket pålägg kan innehålla listeria, läste också att det ska vara tillagat på ett visst sätt men det står ingenting om det på förpackningen!
  • arkeologitjejen
    Limael skrev 2010-06-08 14:13:14 följande:
    jag läste någonstans att mycket pålägg kan innehålla listeria, läste också att det ska vara tillagat på ett visst sätt men det står ingenting om det på förpackningen!
    Du bör undvika att äta rått kött (tex parmaskinka) om det inte varit fryst i tre dygn innan. Lördagskorv är en korv som är tillagad vid tillverkningen, så ät på du bara så länge den inte passerat utgångsdatumet.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • La Lola

Känns som om jag besvarat denna fråga i en tråd?

Hursomhelst;
    varmrökt o kokt = ok.
    Kallrökt och torkat = frys i 3 dygn innan du äter.

Välj en förpackning med långt kvar till bäst föredatum o sluta ät det några dagar innan.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Limael

tack så mycket det känns mycket bättre :) det är tur att familjeliv finns:D

• Isop1

Jag vet inte hur lördagskorv är gjort, exempelvis salami är kallrökt och ska frysas.

• Hannathu
    Isop1 skrev 2010-06-08 14:42:07 följande:
    Jag vet inte hur lördagskorv är gjort, exempelvis salami är kallrökt och ska frysas.
    Inte all salami
    All hård salami är oftast bara lufttorkad eller kallrökt, den som ser ut som vanlig prickigkorv typ är värmebehandlad
Svar på tråden farligt att äta lördagskorv?